Inlägg från: Karlington |Visa alla inlägg
  • Karlington

Tycker du att det är okej att röka på?

Kexsmula skrev 2021-05-26 08:26:39 följande:
    Nej, att gräsrökning skulle vara en inkörsport till tyngre droger är motbevisat för länge sedan och något som bara tutades i skolbarn på 80-talet.

Nejdå, ganska ny forskning visar ju på att marijuana kan fungera som inkörsport. Se här www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0955395914002047

• Karlington
    Anonym (gg) skrev 2021-05-26 17:25:33 följande:
    Att tänka eller forska i de termerna är redan ganska dumt och förlegat. 

Är man en person som intresserar sig för droger och att berusa sig på olika sätt så är man antagligen intresserad av andra droger än bara alkohol och cannabis också, därför ökar ju risken för att en redan riskindivid vill prova olika sorters droger. Det är inte cannabis i sig självt som har en magisk ingrediens som får en att tänka "wow, nu vill jag prova heroin".
    Varför skulle det vara dumt och förlegat? Jag tycker det är mycket nyttigt att samla information och forska i områden som handlar om människans hälsa. Forskning i korrelationer är ju en mycket användbar del av forskningen, speciellt i de områden där det är svårt eller omöjligt att genomföra experimentella studier.

En människa som håller sig ifrån marijuana håller sig också mer sannolikt ifrån heroin. Nu kan det vara som du säger att det är en tredje faktor som driver både marijuana- och heroinmissbruk, men det betyder ju inte att det inte hjälper att hålla sig ifrån marijuana för dessa personer.

Det speglar ju också liknande forskning inom andra områden. T.ex. är barn som har föräldrar som aldrig dricker mindre benägna att dricka själva än föräldrar som dricker ansvarsfullt (till skillnad mot vad många tror), och ju färre sexualpartners folk haft desto mindre är risken för skilsmässa.
  • Karlington
    Crash Man skrev 2021-05-26 17:53:04 följande:
    IQ är för övrigt inte ett särskilt bra sätt att mäta någons intelligens och det säger jag som medlem i mensa.
    IQ är väl det bästa måttet på intelligens vi har, och du värdesätter det ju högt nog för att nämna att du minsann är Mensa-medlem. ;)
Svar på tråden Tycker du att det är okej att röka på?