Ständigt tjafs om ”alla andra”
Hej! Har en son på 11 år med adhd.
Jag är så otroligt trött på det tjafs som vi har dagligen om hur han jämför sig med alla andra och säger att alla andra får si och så. Det handlar t,ex om att alla andra får vara vakna längre. Alla andra har nya telefoner och alla andra får spela data/tv-spel hur mycket dem vill och sent är på kvällen.
Så nu vill jag veta hur ?alla? andra har det. Jag hoppas så många som möjligt vill dela med sig.
Min son får spela två timmar och måste sluta spela kl 19.30 på kvällen. Han har skärmtid så han väljer själv hur han vill spendera timmarna under dagen.
Kl 20.30 ska han lägga sig i sängen.
På helgen får han spela i 3 timmar och han lägger sig runt 10 fredag och lördag.
Ang mobil så hade han min gamla iPhone 6s i nått år. Han skulle ha fått ta över min iPhone X nu i höst. Men trots att jag sa till honom ?om du kastar sönder din telefon så får du ingen ny? så var det precis vad han gjorde. Två gånger och den andra gången gick den sönder helt. Därför har jag valt att han inte kommer få min iPhone X. Däremot fick han en äldre samsung som fanns liggande. Och ska få en beg iPhone 8 av sin mormor i födelsedagspresent (men det vet han ju inte om. Så därför är det ett ständigt bråkande om hur dumma vi är och att alla andra barn har sprillans nya telefoner. Om dem kastar sönder sina så får dem helt nya osv.
Så hur har ni det? Hur gör ni?
Tacksam för alla svar från föräldrar med barn från ålder 11 och uppåt.