Inlägg från: Anonym (Johanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna)

Ständigt tjafs om ”alla andra”

Alexi skrev 2020-12-03 09:18:08 följande:
    Fast du förstår inte. Världen ser annorlunda ut idag än förr. ALLA andra barn har en mobil. Och kan messa varandra på kvällarna och ha kontakt via olika appar osv. 

Hur kul är det om alla i klassen har en grupp på Snap där inte ett barn är med för att hens föräldrar lever på stenåldern. 

Det är liksom ingen grej att ha en mobil idag, det är en helt grundläggande utrustning.

Jo. "alla" har mobil. Det är ju det som snarare är ett problem idag. Grundläggande utrustning, nja. Påtvingad. Cykel kallar jag nog mer grundläggande än mobil 

Vår 11-åring har snap mot min protest. Jag gillar inte alls att de vid 11 (och tidigare) skall behöva vara med om stressen att vara med överallt och jämt och veta allt hela tiden om ditt och datt. Räcker med att jag hittat väggen, min 11-åring behöver inte göra det. Jag tycker de skall lära sig att det är en TELEFON i första hand. Hade önskat att vi haft en Nokia 3310 hemma när det skulle vara mobil, det hande inte varit poppis hos barnet, men det hade räckt. 

Förr hade man koll på byn/gatan man bodde på och skolan man gick i. Idag har, tyvärr till viss del, ungarna tillgång till hela världen. Läste nyligen något intessant i jämförelse. När barnen är små och man skall cykla sitter de på cykelstolen bak. Sedan går de över till trehjuling, springcykel/cykel med stödhjul och till sist vanlig cykel. Som förälder är man med hela tiden och pratar och stöttar. 

När det gäller mobiler och datorer kastas sådant i näven på ungarna vid minsta motstånd (erkänner att jag också gjort det, man är mänsklig) och går från trygga gatan till hela världen i näven. Du skulle ju inte direkt låta ditt barn gå från cyklestolen till att dra iväg med familjens bil!? 

En liten parentes. 

Världen ser faktiskt inte annorlunda ut förresten, världen är sig lik, det upptäcker man när man tittar upp från den där skärmen framför näsan.

• Anonym (Johanna)
    Rosannamariia skrev 2020-12-01 08:02:24 följande:

Hej! Har en son på 11 år med adhd.

Jag är så otroligt trött på det tjafs som vi har dagligen om hur han jämför sig med alla andra och säger att alla andra får si och så. Det handlar t,ex om att alla andra får vara vakna längre. Alla andra har nya telefoner och alla andra får spela data/tv-spel hur mycket dem vill och sent är på kvällen.

Så nu vill jag veta hur ?alla? andra har det. Jag hoppas så många som möjligt vill dela med sig.

Min son får spela två timmar och måste sluta spela kl 19.30 på kvällen. Han har skärmtid så han väljer själv hur han vill spendera timmarna under dagen.

Kl 20.30 ska han lägga sig i sängen.

På helgen får han spela i 3 timmar och han lägger sig runt 10 fredag och lördag.

Ang mobil så hade han min gamla iPhone 6s i nått år. Han skulle ha fått ta över min iPhone X nu i höst. Men trots att jag sa till honom ?om du kastar sönder din telefon så får du ingen ny? så var det precis vad han gjorde. Två gånger och den andra gången gick den sönder helt. Därför har jag valt att han inte kommer få min iPhone X. Däremot fick han en äldre samsung som fanns liggande. Och ska få en beg iPhone 8 av sin mormor i födelsedagspresent (men det vet han ju inte om. Så därför är det ett ständigt bråkande om hur dumma vi är och att alla andra barn har sprillans nya telefoner. Om dem kastar sönder sina så får dem helt nya osv.

Så hur har ni det? Hur gör ni?

Tacksam för alla svar från föräldrar med barn från ålder 11 och uppåt.

Ts!

Har ett jämnårigt barn som dig, dock inte adhd. 

Här har "alla andra" fortnite och tv-spel. Det har inte vi. När det gäller "alla andra har tv-spel" så brukar jag motiviera med hur skall våra barn hinna spela när de inte hinner annat som att lägga kläder i tvättkorgen, äta mellanmål i tid eller lägga ner tid på lösxorna. 

Det har gått sönder mobiler här med, men inte en suck i världen att barnen skulle få en ny. Då får de spara ihop till den själva på olika sätt. Går den de har sönder så blir det någon som vi har liggande och det är ofta ännu äldre modell som är superseg med uslaste batteritiden i mannaminne  

När det gäller speltid så har vi inget tv-spel, dock en stationär dator plus barnets mobil. Mobilen är max 45 minuters tid/dag till det som "behövs" göra där. Vi erbjuder mer tid om det sköts och inte tjatas på mer hela tiden. Alternativt man gör en frivillig fysisk aktivitet som gå ut och gå eller springa rundan alternativt cykla rundan osv. Har berättat att vi är villiga att ge mer tid om läxor fixas i tid osv. Har hittils inte hänt.. Utöver det kan det förekomma någon timmas datatid ett par gånger i veckan om det inte är aktivitet av något slag. (Självklart får man mer tid om kompisarna samlas en kväll för spel, men det är ju undantagen som bekräftar reglerna)

Jag uppmuntrar istället att läsa, läsa, läsa. Det är så många barn idag som har problem med avkodning i läsandet. Sedan om barnet läser Kalle Anka eller Harry Potter är skitsamma så länge barnet läser frivilligt. Har sagt det rent ut att det är mer okej att barnen (har yngre också) läser en timma eller två än att sitta med näsan mot en skärm. 

Skall vara i säng 20.00 och ha släkt 20.30. Samma med läggtiden som med mobiltiden. Klarar man av att gå upp i tid utan tjat från oss, ja, då får man vara uppe längre på kvällarna också. Fredagar/lördagar beror på vad som händer dagen efter med läggdags 21,30 kanske. Vardagar helst ingen skärm alls en efter 19.30. 

Svar på tråden Ständigt tjafs om ”alla andra”