Ständigt tjafs om ”alla andra”
Hur kul är det om alla i klassen har en grupp på Snap där inte ett barn är med för att hens föräldrar lever på stenåldern.
Det är liksom ingen grej att ha en mobil idag, det är en helt grundläggande utrustning.
Jo. "alla" har mobil. Det är ju det som snarare är ett problem idag. Grundläggande utrustning, nja. Påtvingad. Cykel kallar jag nog mer grundläggande än mobil
Vår 11-åring har snap mot min protest. Jag gillar inte alls att de vid 11 (och tidigare) skall behöva vara med om stressen att vara med överallt och jämt och veta allt hela tiden om ditt och datt. Räcker med att jag hittat väggen, min 11-åring behöver inte göra det. Jag tycker de skall lära sig att det är en TELEFON i första hand. Hade önskat att vi haft en Nokia 3310 hemma när det skulle vara mobil, det hande inte varit poppis hos barnet, men det hade räckt.
Förr hade man koll på byn/gatan man bodde på och skolan man gick i. Idag har, tyvärr till viss del, ungarna tillgång till hela världen. Läste nyligen något intessant i jämförelse. När barnen är små och man skall cykla sitter de på cykelstolen bak. Sedan går de över till trehjuling, springcykel/cykel med stödhjul och till sist vanlig cykel. Som förälder är man med hela tiden och pratar och stöttar.
När det gäller mobiler och datorer kastas sådant i näven på ungarna vid minsta motstånd (erkänner att jag också gjort det, man är mänsklig) och går från trygga gatan till hela världen i näven. Du skulle ju inte direkt låta ditt barn gå från cyklestolen till att dra iväg med familjens bil!?
En liten parentes.
Världen ser faktiskt inte annorlunda ut förresten, världen är sig lik, det upptäcker man när man tittar upp från den där skärmen framför näsan.