Ständigt tjafs om ”alla andra”
Hej!
Jag har visserligen fler, yngre barn, men vår äldsta är 10 år vilket ju är bäst at jämföra med.
Sovtider
Läggning 21 på vardagar, fast det betyder att det är dags för att göra sig iordning och sen gemensam läsning och sen egen läsning i sängen. Så ca 22 släcker han.
Brukar inte bli speciellt mycket senare på helger, men då håller vi mindre koll på klockan. Ibland kan det bli bra mkt senare om de kollar på någon långfilm eller så. Å andra sidan brukar vi då hoppa över läsning, så släckning blir kanske ändå ungefär samtidigt.
Telefon
Telefon fick han när han fyllde tio år. Innan dess hade alla barnen en gemensam (typ "familjemobil") som man kunde ta om man skulle ut och behövde ha möjlighet att komma i kontakt med andra. Men sen födelsedagen har han alltså en egen (de andra delar på "familjemobilen" nu) och då köpte vi en ny, men inte senaste eller dyraste modellen. Han får lov att spela/göra annat på den "fritt" tills den dagen han inte sköter det längre. Brukar bli kanske 30 min per dag han sitter med den.
Hade han kastat sönder mobilen så vet jag inte riktigt vad jag hade gjort. Hade varit väldigt okaraktäristiskt av honom. Men jag hade blivit arg och han hade fått återgå till att dela med de andra, tror jag. Om han däremot hade tappat mobilen så den gått sönder så hade jag anmält det till försäkringsbolaget och fixat en ny (även om det till viss del hade varit pga oförsiktighet, alla kan göra misstag).
Övrig skärmtid
Vi har inte så exakta tider eller så, men de frågar innan om de får spela. Det brukar inte bli varje dag och det brukar bli kanske ca 1 timme eller så. Titta på saker gör de inte så mycket, men ibland ser de film på helgen.
Än så länge inget tjat om "alla andra" här hemma, men det kommer säkert med tiden :D