• Alexi

Ständigt tjafs om ”alla andra”

Mins barn är 10 och 12. Äldsta har en Iphone 7 och yngsta har en IPhone 6 men vi ska byta ut den till 6 s då Iphone 6 inte längre klarar vissa spel osv. 

De har också varsin Ipad. 

Yngsta lägger sig ca 20.30 på vardagar, äldsta ca en timma senare. 

Inga fasta skärmtider men det blir några timmar vardagar, mer på helgerna. 

• Alexi
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-01 09:10:39 följande:
    "Ja men alla andra får si och så!!"
    "I vårt hem gäller de här reglerna."

Jag ger inte en mobil till en 11-åring. Det kan de få när de blir äldre, högstadieålder är mer lagom.
    Va? Finns det en elvaåring som inte har mobil? Hur håller de då kontakt med kompisarna? Vad utanför hen måste vara.
  • Alexi
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-03 09:16:34 följande:
    Du kanske inte tror det men det fanns en värld före mobiltelefonerna också, och det går alldeles utmärkt att hålla kontakt med sina vänner ändå. Man träffas i skolan och kan bestämma tider, och de flesta hem har en mobil, ibland fast telefon så man kan ringa. Världen går inte under för att ett barn inte har en mobil fastklistrad i händerna.
    Fast du förstår inte. Världen ser annorlunda ut idag än förr. ALLA andra barn har en mobil. Och kan messa varandra på kvällarna och ha kontakt via olika appar osv. 

Hur kul är det om alla i klassen har en grupp på Snap där inte ett barn är med för att hens föräldrar lever på stenåldern. 

Det är liksom ingen grej att ha en mobil idag, det är en helt grundläggande utrustning.
  • Alexi
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-03 11:56:58 följande:
    Känner du dig duktig nu som sitter och hackar på andra föräldrar online...? Väx upp.
    Jag känner nog inte att jag hackar, jag bara konstaterar att du verkar oerhört världsfrånvänd som förälder och är för insnöad i hur det har varit. Öppna ögonen och kolla hur ditt barn har det med kompisar. . 
Svar på tråden Ständigt tjafs om ”alla andra”