• Jädesten

Är det okej för förskolepersonalen att be föräldern att hämta barnet tidigare för att de upplever hen att vara "jobbig"?

Hejsan.

Jag undrar om förskolepersonaler får be en ensamstående (andra föräldern jobbar i ett annat ord för förlängd tid), heltidspluggande förälder att hämta barnet tre timmar tidigare varje dag för att de upplever barnet att vara jobbig och rastlös efter lunchen. Är det inte deras jobb att hantera barnen?

De även nekade att ha hen efter lunchen den dagen de hade personalmöte förmiddagen. För att i deras ord de kunde inte ändra hans schema som är 8-13 (vilket är ändrad från 8-16 för att de tyckte att barnet var jobbig). "just för den dagen". Jag är under mycket press nu med studierna, skriver masters uppsats. Jag undrar om det är okej att förskolepersonal behandlar oss så här. Har ni varit med samma sak? Eller är jag bara för känslig och tar det för personligt? Hjälp mig att lösa förvirandet.

tack
    Jädesten

• Svar på tråden Är det okej för förskolepersonalen att be föräldern att hämta barnet tidigare för att de upplever hen att vara "jobbig"?
  • Fröken W

Nej de kan inte regelbundet be dig att hämta ditt barn tidigare.

Du skriver att ditt barn är sen i talet, retas för att få uppmärksamhet, slåss om han blir missförstådd och ofta vill/behöver ha en vuxen nära.

Det låter som att du skulle behöva boka ett möte med personalen på förskolan där ni bestämmer vad som ska göras för att din son ska klara av dagarna bättre och där han får hjälp att göra rätt INNAN han slår eller retar någon. Var tillmötesgående och fråga vad du kan göra hemma för att dagarna på förskolan ska bli bättre. Se till att detta dokumenteras och att det tydligt framgår vem som ska göra vad, när detta ska börja gälla och boka tid för ett uppföljningsmöte där ni stämmer av hur det gått.

Under tiden som du väntar på att mötet ska äga rum och innan insatserna kommit igång (om det är något som behöver förberedelser) så kanske du kan hämta sonen tidigare för HANS skull. Det är såklart inte roligt för honom om förskolekompisarna blir arga på eller rädda för honom när han retas och slåss. Men det ska bara vara under en kortare period, MAX 2 veckor. När du hämtat honom så kanske du kan låta honom titta på tv/platta medan du skriver på din uppsats en stund. Sen leker och äter ni tillsammans och när han somnat så skriver du en stund till. Självklart inte optimalt men jag tänker att det är bättre än att din son har dagar som säkert inte är roliga för honom heller om han inte har rätt förutsättningar för det.

Lycka till!

• annabellelee
    Jädesten skrev 2020-05-11 15:24:30 följande:

Tack för svaret. Mitt kära barn är lite sen i språket. Men han är smart och mycket uppmärksamhet krävande. Vill ha en vuxen med sig hela tiden. Han är glad och busig och retar andra barn för att förtjäna uppmärksamhet. Han kan vara väldigt arg när han är trött eller upplever sig misförståd. Då kan han slå andra barn och frökerna. Men ändå det går över med tydlighet och uppmärksamhet. Han hittar på saker och klättrar mycket. Tror du att det är mycket jobbig?

Alltså, det låter faltiskt jättejobbigt. "Vill ha en vuxen med sig hela tiden" - det innebär ju att alla andra barn får klara sig på en personal. "retar andra barn", "väldigt arg" "slår andra barn och frökerna (sic)", "klättrar mycket".

Har du funderat på om ditt barn kan ha någon diagnos? Språkförsening kan vara ett tecken på det. Prata med BVC om det.

Och om det inte är det som är problemet, att gå på föräldrakurs för att lära dig hur du lär barnet hantera gränser.

Tack för svaret. Mitt kära barn är lite sen i språket. Men han är smart och mycket uppmärksamhet krävande. Vill ha en vuxen med sig hela tiden. Han är glad och busig och retar andra barn för att förtjäna uppmärksamhet. Han kan vara väldigt arg när han är trött eller upplever sig misförståd. Då kan han slå andra barn och frökerna. Men ändå det går över med tydlighet och uppmärksamhet. Han hittar på saker och klättrar mycket. Tror du att det är mycket jobbig?

Han låter faktisk jobbig. Klättrar, retar barn, slår andra barn och fröknar, kräver ständig uppmärksamhet...

Har du funderat på om det kan vara en diagnos? Språkförsening kan vara ett tecken på detta. Prata med BVC om det.

Språkförsening kan också leda till frustration eftersom man inte kan kommunicera som kan leda till att man slåss istället. Åter igen, ta upp det med BVC för att resonera om åtgärder, tex logopedkontakt eller lära barnet takk.

Slutligen kanske det är bra för dig att gå en föräldrakurs för att lära barnet hantera gränssättning.
  • ABC73

Det som inte är OK är att kräva att en förälder hämtar tidigare för barnet är "jobbigt".

Det framgår inte hur gammalt barnet är, men är det ett yngre barn är det inte ett särkskillt konstigt beteende, speciellt om barnet är lite sent med språket.

Krasst sett är det förskolans skyldighet att se till att de har extra resurser om det faktiskt finns behov av det, oavsett om det finns en diagnos eller inte.

De kanske också skulle ha behov av hjälp från en specialpedagog för att förebygga och hantera problemsituationer bättre. 

• Hawk

Nej, barnomsorg är kommunens ansvar. Finns ingen diskussion om det.

Du som talar om diagnos, det är väl iaf något som personalen ska ha kompetens kring. Att fatta misstanke kring.

Det absolut ENDA jag skulle kunna tänka mig vore ok i frågan är om de anser att det är för barnets bästa att ha kortare dagar. Men tveksamt om de skulle få uttrycka sig så ens. Är det så som du säger bör du väl till och med kunna anmäla dem till lämplig instans. Vill du gå på en mjukare linje talar du med förskolechefen.

Gameofthrones skrev 2020-05-11 15:20:27 följande:

Jo, det är det när det går över styr om det skes varje dag så har personalen ngt och gå på.

När det sker nångång, småsaker nej just för den dagen nej, då har dem inte rätt. 

• Jädesten
    annabellelee skrev 2020-05-11 16:30:04 följande:

Alltså, det låter faltiskt jättejobbigt. "Vill ha en vuxen med sig hela tiden" - det innebär ju att alla andra barn får klara sig på en personal. "retar andra barn", "väldigt arg" "slår andra barn och frökerna (sic)", "klättrar mycket".

Har du funderat på om ditt barn kan ha någon diagnos? Språkförsening kan vara ett tecken på det. Prata med BVC om det.

Och om det inte är det som är problemet, att gå på föräldrakurs för att lära dig hur du lär barnet hantera gränser.Han låter faktisk jobbig. Klättrar, retar barn, slår andra barn och fröknar, kräver ständig uppmärksamhet...

Har du funderat på om det kan vara en diagnos? Språkförsening kan vara ett tecken på detta. Prata med BVC om det.

Språkförsening kan också leda till frustration eftersom man inte kan kommunicera som kan leda till att man slåss istället. Åter igen, ta upp det med BVC för att resonera om åtgärder, tex logopedkontakt eller lära barnet takk.

Slutligen kanske det är bra för dig att gå en föräldrakurs för att lära barnet hantera gränssättning.

Vi träffar logoped regelbundet senaste två åren. Väntar på psykolog tid sen 2 år också. Men enligt BVC sjuterska och många på habben min son ska vara frisk. Jag och min sambo ha gott en föräldreutbildning också. Vi har en till barn med DS, så använder tecken dagligen, och mycket medveten om sant. Tack.
  • viseversa

Nej det är INTE okej och jag hade nog mailat rektorn ang detta. För JA du har rätt att ha honom där dom timmar du behöver plugga. Hans humör är det deras jobb att hamtera när han är på förskolan. 

• viseversa
    Gameofthrones skrev 2020-05-11 14:51:30 följande:
    Det beror på hur du menar jobbig går runt och retar andra inte gör som man säger, är väldigt förfärlig mot personalen och barn så ja absolut , det är deras skyldigheter , just den dagen kanske är för ofta? Om det är såååå jobbigt enligt pedagogerna.

Ge exempel vad som är jobbigt? 

Om det är småsaker nej, då tycker jag inte att dem har rätt men om det händer att ditt barn skadar andra barn?? hypotetiskt.
    Svar nej dom har inte rätt att kräva att föräldrar hämtar tidigare för att ett barn retas eller är otrevlig mot personalen. Deras jobb är att hantera barnet och om han behöver en egen resurs får förskolan ansöka om det. Ts har rätt att plugga och sen även jobba normala tider. Man kan itne gå från jobbet 3h tidigare heller.
  • viseversa
    Gameofthrones skrev 2020-05-11 15:20:27 följande:
    Jo, det är det när det går över styr om det skes varje dag så har personalen ngt och gå på.

När det sker nångång, småsaker nej just för den dagen nej, då har dem inte rätt. 
    snälla läs på innan du snackar en massa skit. Detta blir bara pinsamt och du framstår inte som speciellt smart. 
  • Gameofthrones
    viseversa skrev 2020-05-11 18:22:34 följande:

snälla läs på innan du snackar en massa skit. Detta blir bara pinsamt och du framstår inte som speciellt smart. 

Det är det enda du säger, du är väldig t negativ i många trådar. Har du inget bättre för dig och säga annat än osmart?

Jag är väldigt smart till skillnad ifrån dig och dina inlägg

Jo Fsk har visst rätt kid upprepande situationer ringa föräldrar.
  • ABC73

Ringa föräldrar och ha möte med med föräldrarna för att gemensamt hitta strategier och arbeta med barnet kan förskolelärare.

Dock är det förskolans ansvar att se till att de har resurser och kunskap för att ta hand om barnet under den tid barnet är på förskolan. 

Det är en sak att föreslå kortare dagar för barnet skull, när man trots anpassningar hamnar i en situation där barnet inte mår bra. En helt annan sak att säga att föräldern ska hämta tidigare för att barnet är jobbigt. 

Bara att personalen säger att barnet är jobbigt är skäl nog att gå till rektorn.

• Ingrid1983
    Gameofthrones skrev 2020-05-11 21:25:57 följande:

Det är det enda du säger, du är väldig t negativ i många trådar. Har du inget bättre för dig och säga annat än osmart?

Jag utgår från att du är förskollärare eller förskolerektor eftersom du uttalar dig så sakkunnigt.

I Lpfö 18 står, som du vet, att förskolan ska erbjuda alla barn rätt till utbildning, lek och omsorg. Med alla menas utifrån enskilda förutsättningar, alltså vi anpassar miljön till det enskilda barnet i den utsträckning det krävs för att verksamheten ska bli den bästa för varje barn. Föräldrarna kan och ska inte ta det på sig. Rektorn har till uppgift att se till att resurserna fördelas på bästa sätt över dennes rektorsområde, det kan alltså bli mer personal i grupper med fler barn som behöver det extra stödet. Det är nästan alltid ett eller ett par barn i varje grupp som tar lite mer av förskollärarnas tid. Det är egentligen inget konstigt, barn är så olika och att vissa har svårt att förhålla sig till de 100-tals relationer de möter varje dag, är snarare naturligt. Vi ställer stora krav på våra barn idag.

Ts, du bör vända dig till rektorn på förskolan, och hoppas att denna inte är lika benägen att bryta mot reglerna som arbetslaget på ditt barns avdelning. Skulle du mot förmodan få kalla handen är det bara att gå vidare uppåt. Du kan vända dig till kommunen även om det skulle vara privat, då kommunen är huvudman och har ansvar för det privata förskolorna.

Mvh Förskolläraren
  • viseversa
    Gameofthrones skrev 2020-05-11 21:25:57 följande:

Fast det är inte jag som sitter och snackar skit och hittar på det är du haha.
  • Gameofthrones
    viseversa skrev 2020-05-12 08:17:19 följande:
    Haha, det är det visst, jag snackar inte skit, du vet inte vem jag är vad jag gör, du känner mig inte det kan jag säga på en gång. 

Jag är tillräckligt utbildad och  smart. Min familj jobbar och går i skolan med toppelever. Behöver inte mer skit ifrån dig. 
  • Gameofthrones
    viseversa skrev 2020-05-12 08:17:19 följande:
    Haha, det är det visst, jag snackar inte skit, du vet inte vem jag är vad jag gör, du känner mig inte det kan jag säga på en gång. 

Jag är tillräckligt utbildad och  smart. Min familj jobbar och går i skolan med toppelever. Behöver inte mer skit ifrån dig. 
  • Ingrid1983

Du berättar ju inte heller vad du gör. Vilken utbildning/yrke har du?

• Studentpappa
    Hawk skrev 2020-05-11 17:17:06 följande:

Nej, barnomsorg är kommunens ansvar. Finns ingen diskussion om det.

Du som talar om diagnos, det är väl iaf något som personalen ska ha kompetens kring. Att fatta misstanke kring.

Det absolut ENDA jag skulle kunna tänka mig vore ok i frågan är om de anser att det är för barnets bästa att ha kortare dagar. Men tveksamt om de skulle få uttrycka sig så ens. Är det så som du säger bör du väl till och med kunna anmäla dem till lämplig instans. Vill du gå på en mjukare linje talar du med förskolechefen.

Sannolikt få barn som inte tjänar på kortare dagar på förskolan..
    Ride it like you stole it
  • Hawk

Absolut! Det får ju isf vara av arten att barnet faktiskt inte kan hantera det.

Studentpappa skrev 2020-05-12 21:44:14 följande:

Sannolikt få barn som inte tjänar på kortare dagar på förskolan..

• GGN

Jag förstår absolut om de skickar hem ett barn som slår de andra barnen...
Svar på tråden Är det okej för förskolepersonalen att be föräldern att hämta barnet tidigare för att de upplever hen att vara "jobbig"?