Inlägg från: Jädesten |Visa alla inlägg
  • Jädesten

Är det okej för förskolepersonalen att be föräldern att hämta barnet tidigare för att de upplever hen att vara "jobbig"?

Hejsan.

Jag undrar om förskolepersonaler får be en ensamstående (andra föräldern jobbar i ett annat ord för förlängd tid), heltidspluggande förälder att hämta barnet tre timmar tidigare varje dag för att de upplever barnet att vara jobbig och rastlös efter lunchen. Är det inte deras jobb att hantera barnen?

De även nekade att ha hen efter lunchen den dagen de hade personalmöte förmiddagen. För att i deras ord de kunde inte ändra hans schema som är 8-13 (vilket är ändrad från 8-16 för att de tyckte att barnet var jobbig). "just för den dagen". Jag är under mycket press nu med studierna, skriver masters uppsats. Jag undrar om det är okej att förskolepersonal behandlar oss så här. Har ni varit med samma sak? Eller är jag bara för känslig och tar det för personligt? Hjälp mig att lösa förvirandet.

tack
    Jädesten

• Svar på tråden Är det okej för förskolepersonalen att be föräldern att hämta barnet tidigare för att de upplever hen att vara "jobbig"?
  • Jädesten
    Studentpappa skrev 2020-05-11 14:44:43 följande:

Låter ju inte rimligt kan jag tycka, men för den sakens skull kanske det är förståeligt utifrån barnets beteende. Är ditt barn extremt krävande?

Dom har garanterat inget att hämta om du säger nej.

tack för svaret. Mitt barn är lite krävande och kan vara väldigt bussig ibland och retar andra för att få uppmärksamhet. Men han är en jätte snäll underbar om man behandlar honom rätt. Tack för svaret. jag ska prata med de igen.
  • Jädesten
    Fosse skrev 2020-05-11 14:44:49 följande:

Haha, verkligen inte!

Är det så att barnet verkligen utgör ett stort problem och stör verksamheten så är förskolan skyldig att ansöka om extra resurser hos kommunen.

Jag hade aldrig gått med på ändrade tider och jag hade definitivt inte hämtat tidigare.

Känns som de utnyttjar att dur "snäll" och "bara" pluggar. Om du hade jobbat, hade de då tvingat dig att lämna jobbet flera timmar tidigare varje dag??

Har du pratat med förskolechefen?

Tack för svaret. Det betyder mycket. Jag misstänkte så också. Jag pratade förut med chefen om en annan sak. Men inte den här gången. Men nu kanske jag måste göra ett försök till.
  • Jädesten
    Gameofthrones skrev 2020-05-11 14:51:30 följande:

Det beror på hur du menar jobbig går runt och retar andra inte gör som man säger, är väldigt förfärlig mot personalen och barn så ja absolut , det är deras skyldigheter , just den dagen kanske är för ofta? Om det är såååå jobbigt enligt pedagogerna.

Ge exempel vad som är jobbigt? 

Om det är småsaker nej, då tycker jag inte att dem har rätt men om det händer att ditt barn skadar andra barn?? hypotetiskt.

Tack för svaret. Mitt kära barn är lite sen i språket. Men han är smart och mycket uppmärksamhet krävande. Vill ha en vuxen med sig hela tiden. Han är glad och busig och retar andra barn för att förtjäna uppmärksamhet. Han kan vara väldigt arg när han är trött eller upplever sig misförståd. Då kan han slå andra barn och frökerna. Men ändå det går över med tydlighet och uppmärksamhet. Han hittar på saker och klättrar mycket. Tror du att det är mycket jobbig?
  • Jädesten
    annabellelee skrev 2020-05-11 16:30:04 följande:

Alltså, det låter faltiskt jättejobbigt. "Vill ha en vuxen med sig hela tiden" - det innebär ju att alla andra barn får klara sig på en personal. "retar andra barn", "väldigt arg" "slår andra barn och frökerna (sic)", "klättrar mycket".

Har du funderat på om ditt barn kan ha någon diagnos? Språkförsening kan vara ett tecken på det. Prata med BVC om det.

Och om det inte är det som är problemet, att gå på föräldrakurs för att lära dig hur du lär barnet hantera gränser.Han låter faktisk jobbig. Klättrar, retar barn, slår andra barn och fröknar, kräver ständig uppmärksamhet...

Har du funderat på om det kan vara en diagnos? Språkförsening kan vara ett tecken på detta. Prata med BVC om det.

Språkförsening kan också leda till frustration eftersom man inte kan kommunicera som kan leda till att man slåss istället. Åter igen, ta upp det med BVC för att resonera om åtgärder, tex logopedkontakt eller lära barnet takk.

Slutligen kanske det är bra för dig att gå en föräldrakurs för att lära barnet hantera gränssättning.

Vi träffar logoped regelbundet senaste två åren. Väntar på psykolog tid sen 2 år också. Men enligt BVC sjuterska och många på habben min son ska vara frisk. Jag och min sambo ha gott en föräldreutbildning också. Vi har en till barn med DS, så använder tecken dagligen, och mycket medveten om sant. Tack.
Svar på tråden Är det okej för förskolepersonalen att be föräldern att hämta barnet tidigare för att de upplever hen att vara "jobbig"?