• Areyam96

    okej priser för en självlärd konditor?

    Hejsan!

    Jag är en självlärd konditor som älskar att baka tårtor, speciellt med swissbuttercrem och liknande. Jag har börjat att ta beställningar och har då utan att räknat ordentligt lagt ett pris och ofta är det väldigt lågt tyvärr så jag tjänar inget på det.

    Nu har jag börjat att skriva priser efter bitar och har också startat en blogg som ska fungera som min hemsida. Jag undrar nu om dessa priser låter bra! kan jag ha dessa priser när jag är e självlärd konditor eller tycker ni att jag ska ha högre/lägre?

    tack för hjälpen.

    Här är min prislista och info om storlek


    STORLEK PÅ FORMERNA!


     


    Jag använder mig av fem olika former när jag gör runda tårtor, den minsta som jag kan göra är på 16cm och den största på 35cm. Hur många bitar ni får är svårt att säga då alla delar bitar väldigt olika men här har jag på ett ungefär skrivit hur många bitar det kan bli på varje storlek.


    Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar )


    Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar )


    Mellan- 25cm ( ca.38 bitar )


    Stor- 30cm ( ca. 56 bitar )


    Störst- 35cm ( ca. 70 bitar )


     


     


     


    PRISGRUPPERNA


     


    Prisgrupp 1, 23kr/bit: En plantårta men vanlig fyllning som grädde, sylt, vanilj, och choklad. Platt motiv på tårtan, enkel socker/marsipan blommor, choklad eller färska bär.


    Prisgrupp 2, 25kr/bit : Höga tårtor med fyllning som grupp 1 men även med marängsmörkräm, smörkräm, mousse. Platt motiv eller om ni ska ha en 3D figur på tårtan. Denna grupp kan också leveras som en två våning.


    Prisgrupp 3, 30kr/bit : Formad tårta. Till exempel; pumpa, hjärta, boll och liknande. Denna gruppen täcks alltid med sockerpasta, marsipan eller marängsmörkräm.


    Prisgrupp 4, 33kr/bit: Tårtor som ska vara i två eller fler våningar. Fyllning som grupp 1 och 2. Dekoreras och toppas med figurer, sockerpasta, smörkräm, blommor eller önskad design.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-11 10:58
    såg nu att priserna inte syns då bilderna kom i vägen så här är dom igen

    PRISGRUPPERNA

    Prisgrupp 1, 23kr/bit: En plantårta men vanlig fyllning som grädde, sylt, vanilj, och choklad. Platt motiv på tårtan, enkel socker/marsipan blommor, choklad eller färska bär.

    Prisgrupp 2, 25kr/bit : Höga tårtor med fyllning som grupp 1 men även med marängsmörkräm, smörkräm, mousse. Platt motiv eller om ni ska ha en 3D figur på tårtan. Denna grupp kan också leveras som en två våning.

    Prisgrupp 3, 30kr/bit : Formad tårta. Till exempel; pumpa, hjärta, boll och liknande. Denna gruppen täcks alltid med sockerpasta, marsipan eller marängsmörkräm.

    Prisgrupp 4, 33kr/bit: Tårtor som ska vara i två eller fler våningar. Fyllning som grupp 1 och 2. Dekoreras och toppas med figurer, sockerpasta, smörkräm, blommor eller önskad design.
  • Svar på tråden okej priser för en självlärd konditor?
  • nnnnnnnn
    Anonym (Annika) skrev 2020-01-11 13:20:32 följande:
    Jag tycker att priserna per tårta verkar höga, och antalet bitar konstigt... Om jag väljer den största tårtan, i prisgrupp två, så kostar en tårta 1750 kronor. Varje person får då en tårtbit som är 1½ centimeter bred i ytterkant... Det känns väldigt snålt att bjuda på...
    Vad kommer 1,5 cm i ytterkant ifrån?
    Men jag håller med dej om priset! Nästan 2000 kr för en tårta låter horribelt!

    TS: Vad menar du med dina storlekar? ÄR det diametern som anges?

    Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar )


    Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar )


    Mellan- 25cm ( ca.38 bitar )


    Stor- 30cm ( ca. 56 bitar )


    Störst- 35cm ( ca. 70 bitar )

  • Anonym (Annika)
    nnnnnnnn skrev 2020-01-11 15:05:59 följande:
    Vad kommer 1,5 cm i ytterkant ifrån?
    Men jag håller med dej om priset! Nästan 2000 kr för en tårta låter horribelt!

    TS: Vad menar du med dina storlekar? ÄR det diametern som anges?

    Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar )


    Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar )


    Mellan- 25cm ( ca.38 bitar )


    Stor- 30cm ( ca. 56 bitar )


    Störst- 35cm ( ca. 70 bitar )


    Jag utgick från att måtten var diametern, och om man då räknar ut omkretsen och delar med antalet bitar blir en sjuttiondel av tårtan 1½ cm. Om man istället räknar på arean så blir varje bit ca 14 cm2, dvs en bit som är 2 x 7 cm. Också väldigt snålt...

    Priset per bit är helt ok, men inte om det är så pyttesmå bitar.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Annika) skrev 2020-01-11 15:32:43 följande:
    Jag utgick från att måtten var diametern, och om man då räknar ut omkretsen och delar med antalet bitar blir en sjuttiondel av tårtan 1½ cm. Om man istället räknar på arean så blir varje bit ca 14 cm2, dvs en bit som är 2 x 7 cm. Också väldigt snålt...

    Priset per bit är helt ok, men inte om det är så pyttesmå bitar.
    Ja är det diametern så blir det väldigt konstiga bitar!

    Eller rättare sagt,   lilla tårtan är nog lite väl tilltagna bitar, men övriga tårtor är det väldigt små bitar på...
    Ska det följa första måtten, så har TS nog räknat väl generöst antal bitar på övriga, det är snarare hälften av bitantalet som är rimligt dvs ca 7 bitar, ca 14 bitar, ca 19 bitar, ca 28 bitar och ca 35 bitar. DÅ blir det också lite rimligare pris på tårtorna.

    Om man räknar med medelantalet bitar dvs 7 bitar, 20 bitar, 38 bitar, 56 bitar, 70 bitar så blir det såhär:

    Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar ) => ca 7 cm ytterkant per bit => ca 29 cm2 per bit


    Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar ) => ca  3 cm ytterkant per bit => ca 16 cm2 per bit


    Mellan- 25cm ( ca.38 bitar ) => ca 2 cm kant  => ca 13 cm2


    Stor- 30cm ( ca. 56 bitar ) => ca 2 cm ytterkant  =>ca 13 cm2


    Störst- 35cm ( ca. 70 bitar ) => ca 1,5 cm kant => ca 14 cm2



  • Areyam96

    Tack för alla era svar! Betyder jättemycket att ni svarar och hjälper mig med detta!

    Ska försöka svara på alls kommentarer haha????.

    1. Jag gör detta som en extra grej och ska kolla upp detta med livsverket och allt för att höra med som vart gränsen går för företag och hobby ;)

    2. Måtten på bitarna hittade jag på en annan baksida men jag är själv väldigt osäker på dom då alla delat tårtor olika. Jag ska definitivt byta och fixa till hur my jag bitar man får ungefär :D

    3. Priset går jag efter att ha sett och läst runt lite på andra baksidor som är utbildade men också inte utbildade.

    Någon nämnde att ca 1700kr var svin mycket för en tårta men det beror oftast på vad för tårta. Beställer som tillexempel en våningstårta med smörkräm och en del designer så kommer inköpet för det att gå över 600kr nästan ( det gjorde jag sist gång jag fixa en 3 vånings tårta ) sen tar man betalt för arbetet också, en 3 vånings tårta tar tid och arbete så det brukar man oftast lägg en liten pris på ( inte för mycket självklart )

    Men jag förstår definitivt också hur ni menar ????

    Har ni flera tips skriv gärna här ????????

  • nnnnnnnn
    Areyam96 skrev 2020-01-11 20:04:50 följande:
    Tack för alla era svar! Betyder jättemycket att ni svarar och hjälper mig med detta!

    Ska försöka svara på alls kommentarer haha????.
    1. Jag gör detta som en extra grej och ska kolla upp detta med livsverket och allt för att höra med som vart gränsen går för företag och hobby ;)
    2. Måtten på bitarna hittade jag på en annan baksida men jag är själv väldigt osäker på dom då alla delat tårtor olika. Jag ska definitivt byta och fixa till hur my jag bitar man får ungefär :D

    3. Priset går jag efter att ha sett och läst runt lite på andra baksidor som är utbildade men också inte utbildade.
    Någon nämnde att ca 1700kr var svin mycket för en tårta men det beror oftast på vad för tårta. Beställer som tillexempel en våningstårta med smörkräm och en del designer så kommer inköpet för det att gå över 600kr nästan ( det gjorde jag sist gång jag fixa en 3 vånings tårta ) sen tar man betalt för arbetet också, en 3 vånings tårta tar tid och arbete så det brukar man oftast lägg en liten pris på ( inte för mycket självklart )
    Men jag förstår definitivt också hur ni menar ????

    Har ni flera tips skriv gärna här ????????
    En stor tårta av detta slaget kommer kosta 1610 kr:
    Prisgrupp 1, 23kr/bit: En plantårta men vanlig fyllning som grädde, sylt, vanilj, och choklad. Platt motiv på tårtan, enkel socker/marsipan blommor, choklad eller färska bär.


  • Areyam96

    Såg nu att vissa av mina emojis blev frågetecken haha. Behövde förklara det så att ni inte tror något annat ;)

    Vill också nämna att jag har nu ändrat på min blogg om hur många bitar det blir. Jag har skrivit att ? eftersom att alla skär olika storlekar på tårtor så kan jag inte lova hur många bitar det blir men här har ni alla storlekar på mina former. ?

    Hoppas ni tycket detta är bättre än det som var innan

  • nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2020-01-11 20:07:26 följande:
    En stor tårta av detta slaget kommer kosta 1610 kr:
    Prisgrupp 1, 23kr/bit: En plantårta men vanlig fyllning som grädde, sylt, vanilj, och choklad. Platt motiv på tårtan, enkel socker/marsipan blommor, choklad eller färska bär.


    Och då är diametern 35 cm, det är alltså ingen supermegagigantisk tårta, utan bara en normal stor tårta utan en massa krussiduller.

    Verkar ungefär motsvara en tårta som kostar 800 kr här:
    www.dintarta.se/motivtarta/fodelsedagstarta/tarta-med-silkesband

    Men då rekommenderar de att deras stora tårta med 36cm diameter blir 41 bitar, inte 70 bitar som du anser att din tårta som är 1 cm mindre i diameter ska räcka till.

  • Areyam96
    nnnnnnnn skrev 2020-01-11 20:13:35 följande:

    Och då är diametern 35 cm, det är alltså ingen supermegagigantisk tårta, utan bara en normal stor tårta utan en massa krussiduller.

    Verkar ungefär motsvara en tårta som kostar 800 kr här:

    www.dintarta.se/motivtarta/fodelsedagstarta/tarta-med-silkesband

    Men då rekommenderar de att deras stora tårta med 36cm diameter blir 41 bitar, inte 70 bitar som du anser att din tårta som är 1 cm mindre i diameter ska räcka till.


    Ahhh! Tack för tipset med räkningen. Jag tyckte också först att det låt lite mycket när jag kollad upp på ungefär hur många bitar det var för dom storlekarna jag har. Tycket därför det var så bra att skriva här och höra lite vad alla andra tycker :D

    Du verkar kunna en del om detta, har du någon idé på ungefär hur mycket de andra storlekarna kan typ bli?
  • nnnnnnnn
    Areyam96 skrev 2020-01-11 20:17:49 följande:ca 20 bitar,
    Ahhh! Tack för tipset med räkningen. Jag tyckte också först att det låt lite mycket när jag kollad upp på ungefär hur många bitar det var för dom storlekarna jag har. Tycket därför det var så bra att skriva här och höra lite vad alla andra tycker :D

    Du verkar kunna en del om detta, har du någon idé på ungefär hur mycket de andra storlekarna kan typ bli?
    Vet inte mkt om tårtor men har räknat lite på dina tårtor som du ser, där skrev jag:

    det är snarare hälften av bitantalet som är rimligt dvs ca 7 bitar, ca 14 bitar, ca 19 bitar, ca 28 bitar och ca 35 bitar.

    Det kanske är lagom? Googla lite och se vad du kan hitta.
    På tårtsajten jag hittade så var det stora tårtan 36 cm ca 41 bitar, mellantårtan 26 cm ca 20 bitar och lilla tårtan 18 cm ca 8 bitar.
    Utgår man från att de har koll där så borde det bli såhär med dina:

    Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar )   => ca 7 bitar


    Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar )  => ca 14 bitar


    Mellan- 25cm ( ca.38 bitar )  => ca  19 bitar


    Stor- 30cm ( ca. 56 bitar )  => ca  30 bitar


    Störst- 35cm ( ca. 70 bitar ) => ca 40 bitar



  • Anonym (A)
    Areyam96 skrev 2020-01-11 20:12:08 följande:

    Såg nu att vissa av mina emojis blev frågetecken haha. Behövde förklara det så att ni inte tror något annat ;)

    Vill också nämna att jag har nu ändrat på min blogg om hur många bitar det blir. Jag har skrivit att ? eftersom att alla skär olika storlekar på tårtor så kan jag inte lova hur många bitar det blir men här har ni alla storlekar på mina former. ?

    Hoppas ni tycket detta är bättre än det som var innan


    Är det inte bättre att ha ett visst antal bitar per tårta i alla fall? Kan vara svårt för en kund att räkna ut vilken storlek de vill ha, bättre att få en fingervisning om vilken storlek man ska välja. Tårtor brukar anges i bitar.
  • Anonym (utbildad konditor)

    Hmmm....

    Väldigt små bitar på dina tårtor. Som du skriver så mäter alla olika men här är mina mått, efter dina mått:

    Liten tårta: 8 bitar
    Vanlig tårta: 12 bitar
    Mellan: 20 bitar
    Stor: 28 bitar
    Största: 36 bitar.

    Jag utgår från att tårtan är rund.

    Om du gör en våningstårta så måste du räkna bitar per våning. Varje våning är sin egen tårta i beräkningen.

    När det gäller priset per tårtbit är det egentligen inte intressant när du säljer hela tårtor. Det låter som att du har tittat på ett konditori efter vad de tar betalt per bit men det blir missvisande när du är privatperson eller liten hobby som gör hela tårtor. Du har inte samma omkostnader. 1700 för en tårta kan vara både dyrt och billigt så klart. Men som tumregel bör du ha ett pris på materialåtgång + arbetstid. Faktisk materialkostnad och faktiskt arbetstid alltså, inte hela inköpspriset och när du gör saker och inte sitter på dina händer.

    Jag antar att du kommer köpa ingredienser i vanliga affärer och inte hos grossister.

  • Areyam96
    Anonym (utbildad konditor) skrev 2020-01-11 20:36:21 följande:

    Hmmm....

    Väldigt små bitar på dina tårtor. Som du skriver så mäter alla olika men här är mina mått, efter dina mått:

    Liten tårta: 8 bitar

    Vanlig tårta: 12 bitar

    Mellan: 20 bitar

    Stor: 28 bitar

    Största: 36 bitar.

    Jag utgår från att tårtan är rund.

    Om du gör en våningstårta så måste du räkna bitar per våning. Varje våning är sin egen tårta i beräkningen.

    När det gäller priset per tårtbit är det egentligen inte intressant när du säljer hela tårtor. Det låter som att du har tittat på ett konditori efter vad de tar betalt per bit men det blir missvisande när du är privatperson eller liten hobby som gör hela tårtor. Du har inte samma omkostnader. 1700 för en tårta kan vara både dyrt och billigt så klart. Men som tumregel bör du ha ett pris på materialåtgång + arbetstid. Faktisk materialkostnad och faktiskt arbetstid alltså, inte hela inköpspriset och när du gör saker och inte sitter på dina händer.

    Jag antar att du kommer köpa ingredienser i vanliga affärer och inte hos grossister.


    Roligt att få höra från en utbildad :D

    Japp jag har runda former, är det okej om jag använder dina mått för formerna?

    Jag brukar båda köpa in från vanliga affärer och sen köper jag jag några saker från kåkå , asp.se och lyckasmedmat.se

    Tycket du att jag borde ta betalt för inköpet av material och arbete då istället för bitar? Isåfall vad tycker du verkar vara en rimlig pris för arbetstid?
  • Anonym (utbildad konditor)
    Areyam96 skrev 2020-01-11 20:50:43 följande:
    Roligt att få höra från en utbildad :D

    Japp jag har runda former, är det okej om jag använder dina mått för formerna?

    Jag brukar båda köpa in från vanliga affärer och sen köper jag jag några saker från kåkå , asp.se och lyckasmedmat.se

    Tycket du att jag borde ta betalt för inköpet av material och arbete då istället för bitar? Isåfall vad tycker du verkar vara en rimlig pris för arbetstid?
    Jag tycker det är roligt att du gillar att baka och pyssla med tårtor.

    Ja, använd mina mått du. Jag har inte tagit patent på dem än i alla fall.

    Du ska inte ta betalt för inköpet av material. Du ska ta betalt för förbrukningen. Du får sätta dig med räknesnurran. Sedan plusa på arbetsåtgången. När du vet detta kan du ta den summan och dela på antal tårtbitar om du vill, men det blir samma för hela tårtan. På bloggen kan du skriva ett från-pris per bit eller tårta, ha några olika exempel på tårtor i olika stilar, och vara tydlig med att du ger ett kostnadsförslag inför beställningen som kunden kan ta ställning till. 

    Rimligt pris för arbetstid för dig just nu tycker jag kan vara runt 100 kr i timmen.  Igen, tänk på att det är aktiv tid du ska räkna. Mer erfarenhet, ceritikat och ett riktigt företag så kan du komma upp en bit högre.
  • Anonym (Hobbytårtmakare)

    Eftersom man inte har sakerna på lager och beställningar kan komma så är det jättesvårt att ta exakt pris.

    Hur gör ni andra?

    Exempel:

    Smör finns bara i 500g/förpackningar, men du behöver egentligen bara 350g i tårtan, men du måste ändå köpa de 150g extra, ska de utgifterna räknas in i tårtan eller eftersom du behåller de 150g själv så behöver köparen då bara betala för 350g?

    Ett konditori har användning för smöret till andra saker, du behöver det egentligen inte...

    (Tänker på syltburkar, ordgubbar/phyllis som inte går köpa lösvikt nu utan i korgar, även om det bara går åt ex. 5 dl grädde så måste du köpa minst 8 dl för att vara säker på att kunna täcka allt när du väl gör tårtan)

    Jag upplever i alla fall att alla inköp blir gemensamt väldigt dyrt, än om man räknar ut exakt vad tårtan kostar. Därför tar jag inga beställningar än från släktingar, som jag kan ge bort tårtan till med kärlek, för det lönar sig inte ekonomiskt.

    :)

  • Anonym (, .mkljöu)
    Anonym (Hobbytårtmakare) skrev 2020-01-11 21:21:13 följande:

    Eftersom man inte har sakerna på lager och beställningar kan komma så är det jättesvårt att ta exakt pris.

    Hur gör ni andra?

    Exempel:

    Smör finns bara i 500g/förpackningar, men du behöver egentligen bara 350g i tårtan, men du måste ändå köpa de 150g extra, ska de utgifterna räknas in i tårtan eller eftersom du behåller de 150g själv så behöver köparen då bara betala för 350g?

    Ett konditori har användning för smöret till andra saker, du behöver det egentligen inte...

    (Tänker på syltburkar, ordgubbar/phyllis som inte går köpa lösvikt nu utan i korgar, även om det bara går åt ex. 5 dl grädde så måste du köpa minst 8 dl för att vara säker på att kunna täcka allt när du väl gör tårtan)

    Jag upplever i alla fall att alla inköp blir gemensamt väldigt dyrt, än om man räknar ut exakt vad tårtan kostar. Därför tar jag inga beställningar än från släktingar, som jag kan ge bort tårtan till med kärlek, för det lönar sig inte ekonomiskt.

    :)


    Det mest rättvisa för kunden är ju så klart att denne bara betalar för 350 g smör. Men för att ta brudbuketter som exempel. Floristen köper in hela buntar av blommorna som ska vara med. Men de väljer ut de vackraste. Kunden får dock betala för alla blommorna. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Hobbytårtmakare) skrev 2020-01-11 21:21:13 följande:

    Smör finns bara i 500g/förpackningar, men du behöver egentligen bara 350g i tårtan, men du måste ändå köpa de 150g extra, ska de utgifterna räknas in i tårtan eller eftersom du behåller de 150g själv så behöver köparen då bara betala för 350g?


    Smör finns i förpackningar om 250g, 500g och 1000g.

    Köparen ska betala för det som går åt för tårtan. Resterande smör kan ju användas i annan kunds tårta. Du tar väl inte betalt för en hel bakpulverburk heller eller för en hel mjölförpackning?
  • EdaEda

    Hej areyam

    Skulle vilja komma i kontakt med dig. Skulle du kunna skicka mig ett meddelande?
    Glad

  • Anonym (Konditorigladje)

    Hej! Ser att du fått många tips redan. Jag är utbildad konditor och jobbar även med det. 


    Se över regler för hur mycket du får tjäna för hobby etc, vet att det var en som sålde hembakat på facebook under sin sjukskrivning för extra knäck och hamnade i enorm trubbel för detta. 

    Mitt första tips är att skriva en kalkyl på ingridienskonstnaden, och sedan lägga på för arbetstiden. Då har du ett pris för själva kostnaden för råvaror och för arbetstid. 

    När det är en liten verksamhet blir det genast otacksam vinst, på ett konditori gör man 10-20 prinsess samtidigt på en rad, det går fort och man får många tårtor på den tiden. Men gör man bara 1 så tar ju förståss även det tid. 


    Bitstorlekarna är lite tokiga. 
    Ett anslag för en 8 bitars tårta är 18 cm
    Ett anslag för en 10 bitars tårta är 20 cm
    Ert anslag för en 12 bitars tårta är 24 cm 

    Jag skulle säga att det är lättare för dig att hålla dig till en enda storlek för att slippa huvudvärken litegrann. 10 bitars är en bra storlek, är man 15 pers så får de köpa 2 tårtor tex. 


    Specialtårtor är fruktansvärt tidskrävande och det är därför många konditorier inte gör dessa. Vid specialtårtor bör du därför följa kalkyl, och lägga på för varje påbörjad timma. Försök att se det såhär, hur många prinsesstårtor hinner jag göra på samma tid som jag gör denna speciella tårta. 


    Har du fler frågor kan du gärna skriva. 

Svar på tråden okej priser för en självlärd konditor?