Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

okej priser för en självlärd konditor?

Anonym (Annika) skrev 2020-01-11 13:20:32 följande:
    Jag tycker att priserna per tårta verkar höga, och antalet bitar konstigt... Om jag väljer den största tårtan, i prisgrupp två, så kostar en tårta 1750 kronor. Varje person får då en tårtbit som är 1½ centimeter bred i ytterkant... Det känns väldigt snålt att bjuda på...
    Vad kommer 1,5 cm i ytterkant ifrån?
    Men jag håller med dej om priset! Nästan 2000 kr för en tårta låter horribelt!

TS: Vad menar du med dina storlekar? ÄR det diametern som anges?

Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar )

Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar )

Mellan- 25cm ( ca.38 bitar )

Stor- 30cm ( ca. 56 bitar )

Störst- 35cm ( ca. 70 bitar )

• nnnnnnnn
    Anonym (Annika) skrev 2020-01-11 15:32:43 följande:
    Jag utgick från att måtten var diametern, och om man då räknar ut omkretsen och delar med antalet bitar blir en sjuttiondel av tårtan 1½ cm. Om man istället räknar på arean så blir varje bit ca 14 cm2, dvs en bit som är 2 x 7 cm. Också väldigt snålt...

Priset per bit är helt ok, men inte om det är så pyttesmå bitar.
    Ja är det diametern så blir det väldigt konstiga bitar!

Eller rättare sagt,   lilla tårtan är nog lite väl tilltagna bitar, men övriga tårtor är det väldigt små bitar på...
    Ska det följa första måtten, så har TS nog räknat väl generöst antal bitar på övriga, det är snarare hälften av bitantalet som är rimligt dvs ca 7 bitar, ca 14 bitar, ca 19 bitar, ca 28 bitar och ca 35 bitar. DÅ blir det också lite rimligare pris på tårtorna.

Om man räknar med medelantalet bitar dvs 7 bitar, 20 bitar, 38 bitar, 56 bitar, 70 bitar så blir det såhär:

Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar ) => ca 7 cm ytterkant per bit => ca 29 cm2 per bit

Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar ) => ca  3 cm ytterkant per bit => ca 16 cm2 per bit

Mellan- 25cm ( ca.38 bitar ) => ca 2 cm kant  => ca 13 cm2

Stor- 30cm ( ca. 56 bitar ) => ca 2 cm ytterkant  =>ca 13 cm2

Störst- 35cm ( ca. 70 bitar ) => ca 1,5 cm kant => ca 14 cm2

• nnnnnnnn
    Areyam96 skrev 2020-01-11 20:04:50 följande:
    Tack för alla era svar! Betyder jättemycket att ni svarar och hjälper mig med detta!

Ska försöka svara på alls kommentarer haha????.
    1. Jag gör detta som en extra grej och ska kolla upp detta med livsverket och allt för att höra med som vart gränsen går för företag och hobby ;)
    2. Måtten på bitarna hittade jag på en annan baksida men jag är själv väldigt osäker på dom då alla delat tårtor olika. Jag ska definitivt byta och fixa till hur my jag bitar man får ungefär :D

3. Priset går jag efter att ha sett och läst runt lite på andra baksidor som är utbildade men också inte utbildade.
    Någon nämnde att ca 1700kr var svin mycket för en tårta men det beror oftast på vad för tårta. Beställer som tillexempel en våningstårta med smörkräm och en del designer så kommer inköpet för det att gå över 600kr nästan ( det gjorde jag sist gång jag fixa en 3 vånings tårta ) sen tar man betalt för arbetet också, en 3 vånings tårta tar tid och arbete så det brukar man oftast lägg en liten pris på ( inte för mycket självklart )
    Men jag förstår definitivt också hur ni menar ????

Har ni flera tips skriv gärna här ????????
    En stor tårta av detta slaget kommer kosta 1610 kr:
    Prisgrupp 1, 23kr/bit: En plantårta men vanlig fyllning som grädde, sylt, vanilj, och choklad. Platt motiv på tårtan, enkel socker/marsipan blommor, choklad eller färska bär.

• nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2020-01-11 20:07:26 följande:
    En stor tårta av detta slaget kommer kosta 1610 kr:
    Prisgrupp 1, 23kr/bit: En plantårta men vanlig fyllning som grädde, sylt, vanilj, och choklad. Platt motiv på tårtan, enkel socker/marsipan blommor, choklad eller färska bär.

Och då är diametern 35 cm, det är alltså ingen supermegagigantisk tårta, utan bara en normal stor tårta utan en massa krussiduller.

Verkar ungefär motsvara en tårta som kostar 800 kr här:
    www.dintarta.se/motivtarta/fodelsedagstarta/tarta-med-silkesband

Men då rekommenderar de att deras stora tårta med 36cm diameter blir 41 bitar, inte 70 bitar som du anser att din tårta som är 1 cm mindre i diameter ska räcka till.

• nnnnnnnn
    Areyam96 skrev 2020-01-11 20:17:49 följande:ca 20 bitar,
    Ahhh! Tack för tipset med räkningen. Jag tyckte också först att det låt lite mycket när jag kollad upp på ungefär hur många bitar det var för dom storlekarna jag har. Tycket därför det var så bra att skriva här och höra lite vad alla andra tycker :D

Du verkar kunna en del om detta, har du någon idé på ungefär hur mycket de andra storlekarna kan typ bli?
    Vet inte mkt om tårtor men har räknat lite på dina tårtor som du ser, där skrev jag:

det är snarare hälften av bitantalet som är rimligt dvs ca 7 bitar, ca 14 bitar, ca 19 bitar, ca 28 bitar och ca 35 bitar.

Det kanske är lagom? Googla lite och se vad du kan hitta.
    På tårtsajten jag hittade så var det stora tårtan 36 cm ca 41 bitar, mellantårtan 26 cm ca 20 bitar och lilla tårtan 18 cm ca 8 bitar.
    Utgår man från att de har koll där så borde det bli såhär med dina:

Liten- 16cm ( ca. 6-8 bitar )   => ca 7 bitar

Vanlig - 20cm ( ca. 14-26 bitar )  => ca 14 bitar

Mellan- 25cm ( ca.38 bitar )  => ca  19 bitar

Stor- 30cm ( ca. 56 bitar )  => ca  30 bitar

Störst- 35cm ( ca. 70 bitar ) => ca 40 bitar

Svar på tråden okej priser för en självlärd konditor?