Inlägg från: Anonym (Konditorigladje) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konditorigladje)

okej priser för en självlärd konditor?

Hej! Ser att du fått många tips redan. Jag är utbildad konditor och jobbar även med det. 

Se över regler för hur mycket du får tjäna för hobby etc, vet att det var en som sålde hembakat på facebook under sin sjukskrivning för extra knäck och hamnade i enorm trubbel för detta. 

Mitt första tips är att skriva en kalkyl på ingridienskonstnaden, och sedan lägga på för arbetstiden. Då har du ett pris för själva kostnaden för råvaror och för arbetstid. 

När det är en liten verksamhet blir det genast otacksam vinst, på ett konditori gör man 10-20 prinsess samtidigt på en rad, det går fort och man får många tårtor på den tiden. Men gör man bara 1 så tar ju förståss även det tid. 

Bitstorlekarna är lite tokiga. 
    Ett anslag för en 8 bitars tårta är 18 cm
    Ett anslag för en 10 bitars tårta är 20 cm
    Ert anslag för en 12 bitars tårta är 24 cm 

Jag skulle säga att det är lättare för dig att hålla dig till en enda storlek för att slippa huvudvärken litegrann. 10 bitars är en bra storlek, är man 15 pers så får de köpa 2 tårtor tex. 

Specialtårtor är fruktansvärt tidskrävande och det är därför många konditorier inte gör dessa. Vid specialtårtor bör du därför följa kalkyl, och lägga på för varje påbörjad timma. Försök att se det såhär, hur många prinsesstårtor hinner jag göra på samma tid som jag gör denna speciella tårta. 

Har du fler frågor kan du gärna skriva. 

Svar på tråden okej priser för en självlärd konditor?