• minna eliasson

Ni som röstar på SD

Tjenixen!

Jag har alltid varit nyfiken på vilka det är som röstar på Sverigedemokraterna?

Vilka är de främsta orsakerna till valet av SD som parti?

Vad hoppas du/ni att SD ska kunna göra bättre/annorlunda än tidigare exempelvis Socialdemokraterna?

Är du/ni som röstar på SD "emot" invandrare/invandring, hbtq-personer etc?

Jag känner till några få som har sagt att de har/tänker rösta på SD. Då har det gällt missnöjet kring misslyckad integration och/eller att de själv å upplever att de här fått en försämrad levnadsstandard på något vis med mer.

Är genuint nyfiken bara och vill inte starta någon tjafs tråd där man ska sätta dit eller trycka mer varandra. Vill ha en öppen dialog här. Tacksam om ni kan respektera det.

Tack!

• Svar på tråden Ni som röstar på SD
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-04 13:04:37 följande:

Fast det är ju inget som partier förespråkar att man ska slå folk med järnrör?

Eller ligger det med i deras partiprogram, den som utförhandligen är ju dessutom ej längre med i partiet.

Nej men oavsett så har de haft ett dåligt rykte om sig. Och det är just därför som jag håller på och försöker skaffa mig en bild av hur partiet funkar idag och vilka som röstar på de och se om jag och "de vanliga rösterna" har liknade synsätt och värderingar. Har för lite kunskap om partiet. Så jag måste försöka hitta mer info. Har kollat på partiet hemsida redan. Tycker är intressant med diskussionen. Väcker den del funderingar.
  • Anonym (***)
    DanneHade skrev 2020-01-04 17:36:26 följande:

Rent ideologibaserat skitsnack som används i ett försök att ursäkta och marginalisera överrepresentationer bland vissa grupper. Du gör det hellre än att undersöka din egna vänsterideologiska premiss (att alla människor är blanka blad och alla skillnader på gruppnivå är resultat av yttre faktorer).

1. Folk som brukar droger på södermalm bär INTE något ansvar för att Mohammed väljer att skjuta Ahmed i Tensta. Det kallas eget ansvar. Jag är inte ansvarig för att personer dör av hjärtattack bara för att jag väljer att äta på och ge pengar till McDonalds.

2. Invandrare brukar själva (illegala) droger i högre utsträckning än Svenskar.

3. "Den ökade kriminaliteten beror framförallt på att medelsvensson brukar betydligt mer och tyngre droger"

0, nada, inget, zeeero, så mycket bevis och underlag har du för den tesen.
    Snälla länka källan (om du har någon) och låt mig "go to town".

Sveriges skenande kriminalitet är UTAN TVEKAN ett resultat utav invandringen (Läs INVANDRINGEN <--- en förd politik, inte INVANDRARE <--- en massiv och väldigt varierad grupp). SD har haft rätt i detta avseende och har det än idag, därav så många börjat rösta på dem. Så enkelt är det.

Så du jämför att äta laglig mat med att använda olagligt sålt knark? 

Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig. 
  • Anonym (***)
    minna eliasson skrev 2020-01-04 18:19:37 följande:
    Var på väg att svara
    DanneHade skrev 2020-01-04 17:36:26 följande:

Rent ideologibaserat skitsnack som används i ett försök att ursäkta och marginalisera överrepresentationer bland vissa grupper. Du gör det hellre än att undersöka din egna vänsterideologiska premiss (att alla människor är blanka blad och alla skillnader på gruppnivå är resultat av yttre faktorer).

1. Folk som brukar droger på södermalm bär INTE något ansvar för att Mohammed väljer att skjuta Ahmed i Tensta. Det kallas eget ansvar. Jag är inte ansvarig för att personer dör av hjärtattack bara för att jag väljer att äta på och ge pengar till McDonalds.

2. Invandrare brukar själva (illegala) droger i högre utsträckning än Svenskar.

3. "Den ökade kriminaliteten beror framförallt på att medelsvensson brukar betydligt mer och tyngre droger"

0, nada, inget, zeeero, så mycket bevis och underlag har du för den tesen.

Snälla länka källan (om du har någon) och låt mig "go to town".

Sveriges skenande kriminalitet är UTAN TVEKAN ett resultat utav invandringen (Läs INVANDRINGEN <--- en förd politik, inte INVANDRARE <--- en massiv och väldigt varierad grupp). SD har haft rätt i detta avseende och har det än idag, därav så många börjat rösta på dem. Så enkelt är det.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!! (Tummen upp!)

Skillnaden är att Kalle och Mackan som puffar på eller sniffar koks, åker inte in till stan Och skjuter ner Daniel som är och handlar med sina barn på stan!

Givetvis finns det svenskar som tar droger. Men man kommer inte ifrån att våldet och kriminaliteten ökat i Sverige sen den stora flyktingströmmen 2015! Självklart finns det mkt välanpassade immigranter (nu svenska medborgare) som bidrar till det svenska samhället. Men det finns trots det emorma problem inom gruppen och det är här som man måste göra något åt och inte låta detta få fortsätta och/eller hända IGEN!
    Nej, men de gynnar den kriminella knarkhandeln. Men det kanske är OK i dina ögon...
  • Anonym (Anonym signatur)
    DanneHade skrev 2020-01-03 18:03:33 följande:

Hej, du kan möjligen vara politiskt indoktrinerad, och då använder jag inte ordet så som folk vanligen använder det, alltså som någon form av förolämpning. Jag menar det bokstavligt. Är det ett sammanträffande att du häver ur dig fraser vi fått höra i tid och otid ifrån den etablissemangsorienterade pressen? Förmodligen inte. Ska vi ta reda på ifall du kan rättfärdiga dem (dvs själv har tänkt över dem och sedan accepterat dem) eller reflexmässigt häver ur dig dem (vilket tyder på politisk indoktrinering).

"Kvinnors rättigheter."

SD ville sänka abortgränsen så att den låg på samma nivå som runtom resten av Europa ("Ville" innan de sket ner sig och drog tillbaka förslaget).

Är det att inskränka på kvinnors rättigheter? Ja?

Så då inskränker större delen av Europas stater på kvinnors rättigheter? Ja?

Så är alltså 21 veckor 6 dagar helt okej (Girlpower!) men 20,19,18 veckor och ja allt under det rent kvinnoförtryck? Hur fungerar det där?

"Normaliseringen av främlingsfientlighet"

Är en fruktansvärt dålig beskrivning av ett nyanserat förhållande (och det är här du visar röd flagg för indoktrinering som mest). Så försök svara dessa frågor.

- Om du inte vill släppa in en främling i ditt hem utav oro för att de i ditt hem kan fara illa om du gör det (och du har vid det här laget tämligen goda anledningar att tro att så skulle kunna bli fallet) är du fientlig mot främlingen då? Ja? Nej? (Om nej, kanske dags att ändra termen då vad sägs om "Främlingsförsiktig").

- Är alla som är emot en massinvandring som redan radikalt förändrat vårt lands demografi och kultur, och till slut kommer att göra etniska Svenskar till en minoritet i landet Sverige, främlingsfientliga? Ja? Förklara varför.

- Om Sveriges nu största parti är ett främlingsfientligt sådant, innebär inte det då i så fall att "främlingsfientlighet" redan är normaliserat per definition?

"Synen på andra människor"

Högerns syn på människan skiljer sig definitivt ifrån vänsterns. Det är en bra mycket mindre romantisk bild av människan.

- Men hur anser du att SDs syn på "andra människor" skiljer sig?

(SD's miljöpolitik är jag också besviken på. Där är jag besviken på samtliga partier).

Tack och lycka till!

De här frågorna är visst fortfarande obesvarade.
  • Anonym (Anonym signatur)

Det är det partiet som är mest trovärdigt och tar upp viktiga lagförslag.

• DanneHade
    Ignoramus skrev 2020-01-04 18:07:21 följande:

1) Du är indirekt ansvarig för en massa dåliga saker när du äter på McDonalds. Men inte någon annans hjärtattack. Men din liknelse svajar lite just därför. Knarkköparen är inte ansvarig för någon annans överdos, men bidrar absolut till gängkriminaliteten eftersom hen bokstavligen förser den med pengar.

2) Säkert. Men det här gällde ju dubbelmoralen i att svenskar gnäller på brottsligheten när svenskar även är en stor del av problemet.

3) Den hade säkert tagit sig andra uttryck om svensken inte varit så glad i att samtidigt upprätthålla det brottsliga. Oavsett om man går och klipper sig svart för en hundring eller köper lete knark.

Jag tror dock inte att SD har några bra lösningar öht. Att skicka ut invandrare (och öht dela upp människor efter etnicitet) kommer straffa en enorm mängd ?vanliga? människor, och dessutom är deras städade fasad sjukt skrämmande. Det är ett populistiskt parti av rang, som inte vet var de står i nästan någon annan fråga. I min stad (en av de större i Sverige) sätter de inte ner foten i någon fråga utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder (så att flera miljoner går upp i rök), deras viktigaste lokalfråga inför förra valet var att förbjuda böneutropen. ?Men vi har ju inga böneutrop?? ?Nä, men om de får för sig att börja ska vi allt vara där och förbjuda det direkt!?

Med det sagt tycker jag att det sköts lite för mjäkigt i dagsläget. Vi ska inte ha en massa smågangsters. Sätt föräldrarna med ungen i skolbänken åtta timmar om dagen till dess att han sköter sig. Inför totalt utegångsförbud och mobilförbud. Ta bort honom från den brottsliga kontexten och skicka iväg honom hundra mil. Dessa pojkar ska punktmarkeras och inte ha någon chans att umgås med likasinnade. Likadant han som gick runt och domderade i fängelset häromdagen - isoleringscell på obestämd tid. Fullständigt orimligt att det ska vara acceptabelt att hota anställda.

Och sluta skicka hem folk som plockade ut trehundra kronor för mycket eller för lite i lön en sommar 2007 för att de inte förstod reglerna. Fler länder borde ha ställt upp under invandringsvågen. Tycker fortfarande inte att Sverige gjorde fel, utan de andra länderna. Vi har räddat livet på väldigt många, och det ska vi vara stolta över!

1. Då har jag dåliga nyheter för dig. Med samma logik är du indirekt ansvarig för hundratals våldtäkter och tusentals rån/misshandlar.

Jag köper knark ---> skapar förutsättningar där knarkligor skjuter varandra ---> Jag är indirekt ansvarig.

Du röstar vänster ---> regeringen du röstat på skapar förutsättningar där våldtäktsman och brottslingar kan ta sig till och etablera sig kriminellt i vårt land ---> Du är indirekt ansvarig.

Är det en metodik du vill skriva under?

2. Svenskar av alla slag har all rätt att "gnälla" på den eskalerande kriminaliteten. De tar inte del i den, de drabbas av den. Med exakt samma logik som du använder här så har folk med invandrarbakgrund ingen som helst rätt att klaga på kriminaliteten i deras områden eftersom de flesta brott idag begås av människor med invandrarbakgrund. Logiskt?

3. Så sluts cirkeln. Det är alltså Svenskars och Sveriges fel att många invandrare inte sköter sig. Hade det inte varit invandrare ifrån Afrika/Mellanöstern så hade det varit Svenskar, just därför att alla grupper är lika, finns inga skillnader, alla är blanka blad, allt är omgivningens fel alltid... (För att inte nämna att det finns 0 underlag för det påståendet. Om kriminalitet är något statiskt, där enbart aktörerna byter plats, hur kan då kriminalitet explodera såsom den gjort nu på senare tid?).

Du är mer än villig att skänka Svensken eget ansvar, att hålla den ansvarig för sina handlingar personligen, men när det gäller någon av en litet brunare nyans så är du helt plötsligt villig att kompromissa. "Det är inte hans fel, det är omgivningens" (och det är exakt så knarkande överklass-svenskar helt plötsligt blir ansvariga för att folk skjuter varandra i förorten).

Detta är de låga förväntningarnas rasism. Du ställer invandrare inför lägre förväntningar och krav (moraliskt, etiskt och praktiskt) och du gör det paradoxalt nog i tron om att det är så man beter sig om man inte är rasist. Det är det inte, det är rasism per definition.

"öht dela upp människor efter etnicitet"

Få delar upp människor efter etnicitet så mycket som Sveriges vänster (det ingår i ideologin och tankelivet vänstern växt fram ur).
    Det är något vi måste komma över, individen före gruppen. Men tro inte för en sekund att SD är de enda eller ens är värst i den här frågan. Oavsett håller jag med dig här, det är ett problem. Så fort du förenklar en komplicerad verklighet så grovt, så är det ett problem.

"Det är ett populistiskt parti av rang"

Alla demokratiska partier är populistiska partier nästan per definition.
    När vänstern snackar inkomstklyftor är det ren populism.
    När högern snackar lägre skatter är det ren populism.
    Och när SD snackar invandring, populism.

Termen populism betyder ingenting. Det är en term som numer används av medieetablissemang och partier för att skapa en omedveten negativ anknytning till konkurrerande partier och medier som hotar att uppröra etablissemangets status quo. Detta är propaganda. Att skapa en omedveten, reflexmässig emotionell reaktion på termer utan att de någonsin behövs förklaras i detalj är ett av målen med politisk propaganda, en del av det som gör propaganda så fruktansvärt effektivt men också skrämmande. 

"utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder"

SD är det enda parti som varit något sånär konsistent i sin politik. Den har inte förändrats. Samtidigt har 7 klöver partierna gått ifrån "öppna gränser och fri invandring, allt annat är rasism" till att nu tävla om vem som kan skärpa reglerna och gränserna hårdast. Du kan inte anklaga SD för att vara kappvändare utan att samtidigt erkänna att samtliga partier är värre, objektivt sett.

Så det var där vi skiljer oss. Allt annat du skriver håller jag faktiskt med dig om.

• DanneHade
    Anonym (***) skrev 2020-01-04 19:06:05 följande:
    Så du jämför att äta laglig mat med att använda olagligt sålt knark? 

Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig. 

Nej jag jämför principen bakom exemplet. Eget ansvar vs kollektivt skuldbeläggande. Samt om det rätt att hålla människor ansvariga för allehanda oförutsedda bieffekter oavsett hur långt och avlägset bort i händelseförloppet de ligger.

"Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig."

Du röstar vänster ---> regeringen du röstat på skapar förutsättningar där våldtäktsman och brottslingar kan ta sig till och etablera sig kriminellt i vårt land ---> Du är indirekt ansvarig.

Få saker underlättar knarkhandel som porösa gränser. Är du medskydlig?

• Ignoramus

På vilket sätt är gängkriminalitet kopplat till drogförsäljning en oförutsedd händelse? Du kan sätta ett direkt likamed-tecken att du donerar pengar till brottslig verksamhet när du köper knark, eftersom det är olagligt och försäljaren därmed en brottsling.

Din liknelse haltar alltså ytterligare en gång.

DanneHade skrev 2020-01-04 20:24:44 följande:

Nej jag jämför principen bakom exemplet. Eget ansvar vs kollektivt skuldbeläggande. Samt om det rätt att hålla människor ansvariga för allehanda oförutsedda bieffekter oavsett hur långt och avlägset bort i händelseförloppet de ligger.

"Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig."

Få saker underlättar knarkhandel som porösa gränser. Är du medskydlig?

• DanneHade
    Ignoramus skrev 2020-01-04 21:53:40 följande:

På vilket sätt är gängkriminalitet kopplat till drogförsäljning en oförutsedd händelse? Du kan sätta ett direkt likamed-tecken att du donerar pengar till brottslig verksamhet när du köper knark, eftersom det är olagligt och försäljaren därmed en brottsling.

Din liknelse haltar alltså ytterligare en gång.

Gängkriminaliteten är inte en oförutsedd händelse. På samma vis som det inte är en oförutsedd händelse att en hög invandring ifrån ganska primitiva kvinnofientliga kulturer leder till att kvinnor blir våldtagna. Det är det specifika som är den oförutsedda händelsen, att Ahmed blir skjuten av just Abdi utanför korvkiosken är den oförutsedda händelsen och det krävs en rad sammanträffanden och sammanstrålande trender för att den händelsen ska ske. 

Du säger att min liknelse haltar, möjligt. Men du kör argumentations-limbo, du undviker frågeställningar du inte kan svara på och går vidare som om inget hänt. 

Så vi testar igen:

"Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig." Sa du.

Den politik du har röstat fram har gjort mer för att främja gängkriminalitet än min hundralapp någonsin gjort. Förklara hur jag är medskyldig medans du inte är det är du snäll.

• Ignoramus

Tja, jag röstade till att börja med inte vänster innan den stora invandringsvågen så... ;) och inför 2015 var det ju Reinfeldt som sa att vi skulle öppna våra hjärtan, så det kan man ju isf anklaga alla partier för, förutom SD.

Och fortfarande. 100% av dina pengar går till kriminella, medan kanske - högt räknat - 5% av invandrarna missköter sig.

DanneHade skrev 2020-01-04 23:45:07 följande:

Gängkriminaliteten är inte en oförutsedd händelse. På samma vis som det inte är en oförutsedd händelse att en hög invandring ifrån ganska primitiva kvinnofientliga kulturer leder till att kvinnor blir våldtagna. Det är det specifika som är den oförutsedda händelsen, att Ahmed blir skjuten av just Abdi utanför korvkiosken är den oförutsedda händelsen och det krävs en rad sammanträffanden och sammanstrålande trender för att den händelsen ska ske. 

Du säger att min liknelse haltar, möjligt. Men du kör argumentations-limbo, du undviker frågeställningar du inte kan svara på och går vidare som om inget hänt. 

Så vi testar igen:

"Jo, gynnar man den kriminella knarkhandeln då är man medskyldig." Sa du.

Den politik du har röstat fram har gjort mer för att främja gängkriminalitet än min hundralapp någonsin gjort. Förklara hur jag är medskyldig medans du inte är det är du snäll.

• Anonym (Åke Jimmyson)

Finns det någon här i tråden som bor i ett "utanförskapsområde"
    Eller bor dom flesta på annat håll och bara pratar?

• Anonym (Mo)
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-05 12:35:06 följande:

Jag bor i ett av de sämre områdena i min stad. Inte jättestor stad, ca 50000 invånare, så stadsdelarna är ju hyfsat nära varandra. Jag är inte rädd för att gå ut, mina grannar är trevliga, många invandrare är mer sociala och hjälpsamma än svenskar. Det som är sorgligt är att skolorna blivit väldigt segregerade i kommunen och barnen på närmsta skolan lär sig sämre svenska då de inte har svenska kompisar. Jag vill snarare skylla det här på fria skolvalet och friskolereformen än något annat, så jag ser inte hur SD har någon lösning.
  • minna eliasson
    Anonym (***) skrev 2020-01-04 19:08:08 följande:

Nej, men de gynnar den kriminella knarkhandeln. Men det kanske är OK i dina ögon...

Nej självklart är inte det heller ok. Men om vi ska hålla på så här så kan vi ju också säga att Kalle och Mackan knarkar för att de lider och psykisk ohälsa och får inte den vård de behöver. Detta pga av att politiker på lokal nivå och på regeringsnivå vill spara pengar. Och vilka är det som sitter på makten?
  • minna eliasson
    DanneHade skrev 2020-01-04 19:55:55 följande:

1. Då har jag dåliga nyheter för dig. Med samma logik är du indirekt ansvarig för hundratals våldtäkter och tusentals rån/misshandlar.

Jag köper knark ---> skapar förutsättningar där knarkligor skjuter varandra ---> Jag är indirekt ansvarig.

Är det en metodik du vill skriva under?

2. Svenskar av alla slag har all rätt att "gnälla" på den eskalerande kriminaliteten. De tar inte del i den, de drabbas av den. Med exakt samma logik som du använder här så har folk med invandrarbakgrund ingen som helst rätt att klaga på kriminaliteten i deras områden eftersom de flesta brott idag begås av människor med invandrarbakgrund. Logiskt?

3. Så sluts cirkeln. Det är alltså Svenskars och Sveriges fel att många invandrare inte sköter sig. Hade det inte varit invandrare ifrån Afrika/Mellanöstern så hade det varit Svenskar, just därför att alla grupper är lika, finns inga skillnader, alla är blanka blad, allt är omgivningens fel alltid... (För att inte nämna att det finns 0 underlag för det påståendet. Om kriminalitet är något statiskt, där enbart aktörerna byter plats, hur kan då kriminalitet explodera såsom den gjort nu på senare tid?).

Du är mer än villig att skänka Svensken eget ansvar, att hålla den ansvarig för sina handlingar personligen, men när det gäller någon av en litet brunare nyans så är du helt plötsligt villig att kompromissa. "Det är inte hans fel, det är omgivningens" (och det är exakt så knarkande överklass-svenskar helt plötsligt blir ansvariga för att folk skjuter varandra i förorten).

Detta är de låga förväntningarnas rasism. Du ställer invandrare inför lägre förväntningar och krav (moraliskt, etiskt och praktiskt) och du gör det paradoxalt nog i tron om att det är så man beter sig om man inte är rasist. Det är det inte, det är rasism per definition.

"öht dela upp människor efter etnicitet"

Få delar upp människor efter etnicitet så mycket som Sveriges vänster (det ingår i ideologin och tankelivet vänstern växt fram ur).

Det är något vi måste komma över, individen före gruppen. Men tro inte för en sekund att SD är de enda eller ens är värst i den här frågan. Oavsett håller jag med dig här, det är ett problem. Så fort du förenklar en komplicerad verklighet så grovt, så är det ett problem.

"Det är ett populistiskt parti av rang"

Alla demokratiska partier är populistiska partier nästan per definition.

När vänstern snackar inkomstklyftor är det ren populism.

När högern snackar lägre skatter är det ren populism.

Och när SD snackar invandring, populism.

Termen populism betyder ingenting. Det är en term som numer används av medieetablissemang och partier för att skapa en omedveten negativ anknytning till konkurrerande partier och medier som hotar att uppröra etablissemangets status quo. Detta är propaganda. Att skapa en omedveten, reflexmässig emotionell reaktion på termer utan att de någonsin behövs förklaras i detalj är ett av målen med politisk propaganda, en del av det som gör propaganda så fruktansvärt effektivt men också skrämmande. 

"utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder"

SD är det enda parti som varit något sånär konsistent i sin politik. Den har inte förändrats. Samtidigt har 7 klöver partierna gått ifrån "öppna gränser och fri invandring, allt annat är rasism" till att nu tävla om vem som kan skärpa reglerna och gränserna hårdast. Du kan inte anklaga SD för att vara kappvändare utan att samtidigt erkänna att samtliga partier är värre, objektivt sett.

Så det var där vi skiljer oss. Allt annat du skriver håller jag faktiskt med dig om.

Jag tror jag precis hörde ett "Mic drop!"

Så bra svarat och skrivet!

Så är det ofta att många inte håller de kriminella, som just oftast har invandrarbakgrund lika ansvariga som de verkar vilja (konstigt nog) hålla sig själva!? Fattar inte alls logiken i det. De som Har kommit hit till Sverige fick en andra chans, och vad gör de med den? Pissar Svea rike rakt i ansiktet! Ingen har sagt att det ska vara lätt att etablera sig själv igen, och nej PTSD gör inte saken lättare. Men jag har stött på några som kommit till Sverige på exakt samma sätt som resten av gruppen, de tar sig igenom all skit och kämpar, för de vill ha ett bättre liv och visa tacksamhet gentemot Sverige och har gjort det. Detta innebär att om 100.000 av 600.000 klarar det så, varför har de övriga 500.000 inte gjort det? Jag har personligen intervjuat folk som kom 2015 och 2016 och de flesta sa att de flesta på SFI inte vill lära sig Svenska och vill bara leva på soc-bidrag. Vidare "de gör inte ett skit på SFI och förstör bara för oss andra som vill visa Sverige tacksamhet och ta vara på chansen.".
  • minna eliasson
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-01-05 12:35:06 följande:

Jag har vuxit upp hela min barndom i ett sådant område (norra Stockholm) jag växte upp i slutet av 80 och genom hela 90-talet. Jag har sett med EGNA ögon hur det har förändrats. Då jag växte upp där var det folk från Finland, Sverige, Polen, Turkiet, Kurdistan, Chile, Eritrea & å ngn få från Södra delen av Afrika. Vi var alltså en rätt mixad grupp. Ganska fint område, lugnt, tryggt. Vi flytta därifrån i slutet av 90-talet (var då den somaliska vågen kom. Inte därför vi flyttade men vill nämna det ändå.

Åkte tillbaka 2007 för att "Walk the memory lane" och kan bara säga att jag aldrig borde ha åkt dit. Skulle ha behållit mina fina minnen. Såg ut som Trailor park DELUX!! Sopor överallt, trasiga persinner, sönderslagna fönsterrutor, kanske 4 av 7 affärer hade stängt igen. Blev chockad! Nåja.. flyttade så småningom tillbaka till Sthlm. Denna gång till Kista! Brukade promenera mot Järvafältet- alltså genom HUSBY OCH AKALLA. Och mer är så vill jag inte säga. Har en nära vän som flyttade från Rinkeby för 7 år sedan. Ohållbart att bo kvar. Om du inte är en haschtomte eller tänder på att bli utstirrad av massa män & gubbar och känna dig obekväm eller som en kriminell om du har på dig en klänning och vackert utsläppt hår. Min syster bodde också i detta område för några år sedan, hon pluggade och kunde vara inneboende hos en dam från Serbien i 6 månader. Hon hade till slut en taktik för att ta sig hem. Hon slutade alltså ta t-banan. Detta då man kände sig som obekväm med alla män som står och stirrar och ropar massa saker till en. Så hon började ta bussen, så hon kunde gå från vägen upp mot lägenheten. Där låg även ett polishus och en OKQ8 och var lite lugnare att gå hem. Som tur lärde hon känna en man som hade lite respekt över sig (från Ryssland) som kom och mötte upp henne och följde henne hem typ alla kvällar. Så nej man är inte trygg i såna områden . Du måste i princip ha en slöja på dig Eller vara mörkhyad för att ingen ska stirra sönder dig eller ropa saker efter dig. Står alltid gäng utanför tunnelbanan och röker på. Vakter och poliser, brandmän kan inte ens åka in i detta område. Jag bodde i Kista under bilbränderna. Gissa om jag slutade promenera till Järvafältet??
  • Noname00
    minna eliasson skrev 2020-01-05 22:20:19 följande:
    Jag har vuxit upp hela min barndom i ett sådant område (norra Stockholm) jag växte upp i slutet av 80 och genom hela 90-talet. Jag har sett med EGNA ögon hur det har förändrats. Då jag växte upp där var det folk från Finland, Sverige, Polen, Turkiet, Kurdistan, Chile, Eritrea & å ngn få från Södra delen av Afrika. Vi var alltså en rätt mixad grupp. Ganska fint område, lugnt, tryggt. Vi flytta därifrån i slutet av 90-talet (var då den somaliska vågen kom. Inte därför vi flyttade men vill nämna det ändå.

Åkte tillbaka 2007 för att "Walk the memory lane" och kan bara säga att jag aldrig borde ha åkt dit. Skulle ha behållit mina fina minnen. Såg ut som Trailor park DELUX!! Sopor överallt, trasiga persinner, sönderslagna fönsterrutor, kanske 4 av 7 affärer hade stängt igen. Blev chockad! Nåja.. flyttade så småningom tillbaka till Sthlm. Denna gång till Kista! Brukade promenera mot Järvafältet- alltså genom HUSBY OCH AKALLA. Och mer är så vill jag inte säga. Har en nära vän som flyttade från Rinkeby för 7 år sedan. Ohållbart att bo kvar. Om du inte är en haschtomte eller tänder på att bli utstirrad av massa män & gubbar och känna dig obekväm eller som en kriminell om du har på dig en klänning och vackert utsläppt hår. Min syster bodde också i detta område för några år sedan, hon pluggade och kunde vara inneboende hos en dam från Serbien i 6 månader. Hon hade till slut en taktik för att ta sig hem. Hon slutade alltså ta t-banan. Detta då man kände sig som obekväm med alla män som står och stirrar och ropar massa saker till en. Så hon började ta bussen, så hon kunde gå från vägen upp mot lägenheten. Där låg även ett polishus och en OKQ8 och var lite lugnare att gå hem. Som tur lärde hon känna en man som hade lite respekt över sig (från Ryssland) som kom och mötte upp henne och följde henne hem typ alla kvällar. Så nej man är inte trygg i såna områden . Du måste i princip ha en slöja på dig Eller vara mörkhyad för att ingen ska stirra sönder dig eller ropa saker efter dig. Står alltid gäng utanför tunnelbanan och röker på. Vakter och poliser, brandmän kan inte ens åka in i detta område. Jag bodde i Kista under bilbränderna. Gissa om jag slutade promenera till Järvafältet??
    Vi är nog uppväxta i samma område, Husby centrum är dödsdömt ena mataffären har stängt igen ägaren orkade inte med till slut.

Dom kommer aldrig få ordning på området.
  • minna eliasson
    Noname00 skrev 2020-01-11 14:48:30 följande:

Vi är nog uppväxta i samma område, Husby centrum är dödsdömt ena mataffären har stängt igen ägaren orkade inte med till slut.

Dom kommer aldrig få ordning på området.

Det tror inte jag heller (tyvärr). Jag tycker på sätt och vis synd om de som bor där, vill dra (flytta till ett bättre och lugnare område) men inte kan/har råd. Tror att jag hellre skulle flytta upp till Jokkmokk med kidsen än att bo i Husby.
Svar på tråden Ni som röstar på SD