Ignoramus skrev 2020-01-04 18:07:21 följande:
1) Du är indirekt ansvarig för en massa dåliga saker när du äter på McDonalds. Men inte någon annans hjärtattack. Men din liknelse svajar lite just därför. Knarkköparen är inte ansvarig för någon annans överdos, men bidrar absolut till gängkriminaliteten eftersom hen bokstavligen förser den med pengar.
2) Säkert. Men det här gällde ju dubbelmoralen i att svenskar gnäller på brottsligheten när svenskar även är en stor del av problemet.
3) Den hade säkert tagit sig andra uttryck om svensken inte varit så glad i att samtidigt upprätthålla det brottsliga. Oavsett om man går och klipper sig svart för en hundring eller köper lete knark.
Jag tror dock inte att SD har några bra lösningar öht. Att skicka ut invandrare (och öht dela upp människor efter etnicitet) kommer straffa en enorm mängd ?vanliga? människor, och dessutom är deras städade fasad sjukt skrämmande. Det är ett populistiskt parti av rang, som inte vet var de står i nästan någon annan fråga. I min stad (en av de större i Sverige) sätter de inte ner foten i någon fråga utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder (så att flera miljoner går upp i rök), deras viktigaste lokalfråga inför förra valet var att förbjuda böneutropen. ?Men vi har ju inga böneutrop?? ?Nä, men om de får för sig att börja ska vi allt vara där och förbjuda det direkt!?
Med det sagt tycker jag att det sköts lite för mjäkigt i dagsläget. Vi ska inte ha en massa smågangsters. Sätt föräldrarna med ungen i skolbänken åtta timmar om dagen till dess att han sköter sig. Inför totalt utegångsförbud och mobilförbud. Ta bort honom från den brottsliga kontexten och skicka iväg honom hundra mil. Dessa pojkar ska punktmarkeras och inte ha någon chans att umgås med likasinnade. Likadant han som gick runt och domderade i fängelset häromdagen - isoleringscell på obestämd tid. Fullständigt orimligt att det ska vara acceptabelt att hota anställda.
Och sluta skicka hem folk som plockade ut trehundra kronor för mycket eller för lite i lön en sommar 2007 för att de inte förstod reglerna. Fler länder borde ha ställt upp under invandringsvågen. Tycker fortfarande inte att Sverige gjorde fel, utan de andra länderna. Vi har räddat livet på väldigt många, och det ska vi vara stolta över!
1. Då har jag dåliga nyheter för dig. Med samma logik är du indirekt ansvarig för hundratals våldtäkter och tusentals rån/misshandlar.
Jag köper knark ---> skapar förutsättningar där knarkligor skjuter varandra ---> Jag är indirekt ansvarig.
Du röstar vänster ---> regeringen du röstat på skapar förutsättningar där våldtäktsman och brottslingar kan ta sig till och etablera sig kriminellt i vårt land ---> Du är indirekt ansvarig.
Är det en metodik du vill skriva under?
2. Svenskar av alla slag har all rätt att "gnälla" på den eskalerande kriminaliteten. De tar inte del i den, de drabbas av den. Med exakt samma logik som du använder här så har folk med invandrarbakgrund ingen som helst rätt att klaga på kriminaliteten i deras områden eftersom de flesta brott idag begås av människor med invandrarbakgrund. Logiskt?
3. Så sluts cirkeln. Det är alltså Svenskars och Sveriges fel att många invandrare inte sköter sig. Hade det inte varit invandrare ifrån Afrika/Mellanöstern så hade det varit Svenskar, just därför att alla grupper är lika, finns inga skillnader, alla är blanka blad, allt är omgivningens fel alltid... (För att inte nämna att det finns 0 underlag för det påståendet. Om kriminalitet är något statiskt, där enbart aktörerna byter plats, hur kan då kriminalitet explodera såsom den gjort nu på senare tid?).
Du är mer än villig att skänka Svensken eget ansvar, att hålla den ansvarig för sina handlingar personligen, men när det gäller någon av en litet brunare nyans så är du helt plötsligt villig att kompromissa. "Det är inte hans fel, det är omgivningens" (och det är exakt så knarkande överklass-svenskar helt plötsligt blir ansvariga för att folk skjuter varandra i förorten).
Detta är de låga förväntningarnas rasism. Du ställer invandrare inför lägre förväntningar och krav (moraliskt, etiskt och praktiskt) och du gör det paradoxalt nog i tron om att det är så man beter sig om man inte är rasist. Det är det inte, det är rasism per definition.
"öht dela upp människor efter etnicitet"
Få delar upp människor efter etnicitet så mycket som Sveriges vänster (det ingår i ideologin och tankelivet vänstern växt fram ur).
Det är något vi måste komma över, individen före gruppen. Men tro inte för en sekund att SD är de enda eller ens är värst i den här frågan. Oavsett håller jag med dig här, det är ett problem. Så fort du förenklar en komplicerad verklighet så grovt, så är det ett problem.
"Det är ett populistiskt parti av rang"
Alla demokratiska partier är populistiska partier nästan per definition.
När vänstern snackar inkomstklyftor är det ren populism.
När högern snackar lägre skatter är det ren populism.
Och när SD snackar invandring, populism.
Termen populism betyder ingenting. Det är en term som numer används av medieetablissemang och partier för att skapa en omedveten negativ anknytning till konkurrerande partier och medier som hotar att uppröra etablissemangets status quo. Detta är propaganda. Att skapa en omedveten, reflexmässig emotionell reaktion på termer utan att de någonsin behövs förklaras i detalj är ett av målen med politisk propaganda, en del av det som gör propaganda så fruktansvärt effektivt men också skrämmande.
"utan ändrar sig huxflux när opinionsvinden vänder"
SD är det enda parti som varit något sånär konsistent i sin politik. Den har inte förändrats. Samtidigt har 7 klöver partierna gått ifrån "öppna gränser och fri invandring, allt annat är rasism" till att nu tävla om vem som kan skärpa reglerna och gränserna hårdast. Du kan inte anklaga SD för att vara kappvändare utan att samtidigt erkänna att samtliga partier är värre, objektivt sett.
Så det var där vi skiljer oss. Allt annat du skriver håller jag faktiskt med dig om.