Har gått på AA möten under flera år och även varit sponsor till tre personer.
Måste säga att trådskaparen trots det har rätt, AA går ut på att få individen att ge upp sig själv och istället lita på att AA och gud kommer att hjälpa personen att sluta dricka.
För många som har riktigt allvarliga problem och som redan mist familj, vänner jobb mm och som det inte finns någon annan utväg än att helt sluta dricka så är jag fortfarande övertygad om att AA det bästa alternativet.
För andra som inte har fullt så allvarliga problem och som kanske dricker pga bakomliggande psykiska problem eller har fungerande familj så är inte AA rätt väg att gå!
Dessa personer behöver istället annan vård och KBT terapi och så mycket stöd och istället bygga upp sitt eget självförtroende och självkänsla. Har sett många personer brytas ner och ge upp sig själva för AA och det har många gånger slutat helt fel, AA har flera gånger indirekt varit ansvarig för självmord och förstörda personer och förhållanden istället för att skicka dessa till andra vårdinrättningar där de får rätt hjälp.
AA vill inte att du ska behöva någon annan i livet förutom just AA, så vill du har en familj eller ett fungerande förhållande så ska du tänka efter både en och två gånger. Det är väldigt få som klarar av att motstå AA propagandan och blir helt beroende av AA istället.
Jag går inte på AA möten längre och har lämnat organisationen (sekten), dock så har jag kontakt med några som jag varit sponsor för och försöker hjälpa de till ett bättre liv. Jag tyckte att AA var det bästa som hänt mig och jag förstår verkligen de som fastnat i det tänket, min vändning kom när min arbetsgivare förstod att jag hade problem så de skickade mig på KBT för mina alkoholproblem. Har nu gått på dessa i 15 månader utan att supa mig full en enda gång, har tom varit på julfest och tagit ett glas vin och glögg och jag kände att jag behöver inte dricka mer, tycker jag idag känner mig själv mycket bättre och hela jag mår bra och har bättre självförtroende. Är så glad att jag fick den personliga hjälp just jag behövde för att må bättre och kunna lämna AA.
Så är du helt under isen och redan förlorat allt viktigt i ditt liv så är AA ett bra ställe att få hjälp, men är du en annars fungerande person och inte vill förlora dig själv så ska du hålla dig så långt borta från AA som möjligt.