Inlägg från: Anonym (japp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (japp)

Sambo beroende av AA möten

velig13 skrev 2019-12-23 11:17:54 följande:

AA ock liknande sekter som NA mm kan vara nedbrytande för personer. En sanning förmedlas och en auktoritär syn på individen (den är med och gör alla rätt eller blir klappad på huvudet). Ständig hierarki jakt finns i dessa sekter och det ger social tillhörighet som klassas utifrån hur hängiven man är AA.

Tro mig jag har befunnit mig i både AA och NA i drygt 10 år och sökte själv efter detta.

Få henne därifrån är mitt enda råd,genom sokratisk frågemetod!

Hon kommer lätt se dig som ett hot eller att du själv är alkoholist.

Jag kan skriva under på ovanstående.

Min (ex)man blev nykter, men även familjerna blev hjärntvättade. Det tog mig flera år att inse hur fel det var. 
  • Anonym (japp)
    Badgirl76 skrev 2019-12-27 15:02:05 följande:

För andra som inte har fullt så allvarliga problem och som kanske dricker pga bakomliggande psykiska problem eller har fungerande familj så är inte AA rätt väg att gå!
    Dessa personer behöver istället annan vård och KBT terapi och så mycket stöd och istället bygga upp sitt eget självförtroende och självkänsla. 

Men här ger AA en förklaring på varför man mår dåligt: Du är alkoholist och det är en sjukdom. Så det känns nog lite bättre när man blir befriad för ansvar. 

Sen ligger det väl nästan alltid en psykisk orsak bakom ett missbruk. Om inte annat så kommer de psykiska problemen av sig själv efter en tids missbruk. 

Jag har med egna ögon sett en kvinna bli behandlad för alkoholism för att hon ca. en gång i månaden tog sig en rejäl bläcka. Jag vet inte om man hade kollat hormonbalansen först. Det verkade som ren symptombehandling. 
  • Anonym (japp)
    Drottningen1970 skrev 2019-12-27 18:35:23 följande:
    Beroende är betraktad som sjukdom inom alla behandlingsinriktningar. Att det ofta finns en samsjuklighet är också något som är välkänt. AA är nog de som minst har accepterar sjukdomsklassningen.
    Jag betvivlar inte att beroende är en sjukdom, det jag inte gillar är att det används som ursäkt, att man är ett hjälplöst offer. Jag förstår att det kan vara en hjälp i början,  men efter en tid låter det helt ärligt bara som en dålig ursäkt för att inte komma vidare med sitt liv.  

Jag talar så klart av egen erfarenhet här, det är kanske olika för andra missbrukare, nyktra eller ej. 
Svar på tråden Sambo beroende av AA möten