• velig13

Sambo beroende av AA möten

AA ock liknande sekter som NA mm kan vara nedbrytande för personer. En sanning förmedlas och en auktoritär syn på individen (den är med och gör alla rätt eller blir klappad på huvudet). Ständig hierarki jakt finns i dessa sekter och det ger social tillhörighet som klassas utifrån hur hängiven man är AA.

Tro mig jag har befunnit mig i både AA och NA i drygt 10 år och sökte själv efter detta.

Få henne därifrån är mitt enda råd,genom sokratisk frågemetod!

Hon kommer lätt se dig som ett hot eller att du själv är alkoholist.

• velig13

Ja det stämmer att dem lyckas i många fall men enligt mig till priset av individens självständighet, kritiskt tänkande samt inte minst att de bli avskiljda från andra människor i samhället (dvs de som intention beroende samt de som är beroende men valt en annan väg).

• velig13

Nja de pratar ju om beroendesjukdom och att den är själsligt, fysiskt och psykiskt nedbrytande och att AA är det enda som fungerar

• velig13
    Anonym (Once73) skrev 2020-01-02 09:36:46 följande:

Jag har under vissa delar av mitt liv haft lite alkoholproblem, inte så grova men det har varit bra att gå på AA möten för att bli stärkt i mig själv och höra på andra i samma sits eller som har det mycket värre än mig själv.

Har alltid varit en kvinna med ganska bra självförtroende och haft mycket vänner.

För något år sedan så började de hinta mig om att jag inte var mig själv längre och de inte kände igen mig, de tyckte jag var kall och frånvarande, min älskade sambo och jag började i samma veva bråka om allt kändes det som, till sist tog det slut då han inte orkade med mig, jag försökte ta livet av mig genom att hoppa framför tåget då jag inte orkade leva för ingen tyckte om mig. Jag hann bli räddad utan att få värre skador än en bruten arm som jag fick i fallet. Fick träffa ett underbart akutpsyk team på sjukhuset där jag öppnade mig själv och fick hjälp och styrka.

Jag hade aldrig själv reflekterat över att jag hade slutat med mitt eget liv utan hade lagt mitt liv i AA:s händer, det viktigaste för mig vara att gå på möten och mera möten för att döva mina ökande skuldkänslor att jag inte gått på tillräckligt många möten, det var verkligen en ond spiral. Ingen på AA brydde sig det minsta om hur jag egentligen mådde innerst inne.

I dag är jag AA fri och mår så mycket bättre, försöker finna mig själv igen och går regelbundet hos en riktig psykolog som verkligen förstår mig. Har tom börjat lappa i hop mitt förhållande med mitt ex som det tog slut med pga mig och AA.

Kan bara hålla med om att AA är en sekt och som en drog man vill bara ha mer och mer, förstår de som är med i sekter och inte klarar av att lämna dem, man bryts sakta ner utan att ifrågasätta eller märka det själv.

Skulle aldrig rekommendera AA till någon i dag!

AA höll på att bli min död!

Håller med dig! Vad hemskt att du var tvungen att gå igenom det hemska! Fruktansvärt!

Den där ständiga jakten på att duga som du nämner, att ursäkta sig för att man inte räcker till är vanlig. Dvs att man inte gör tillräckligt och borde göra mer och genom mer möten, göra mer för AA.
Svar på tråden Sambo beroende av AA möten