Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Sambo beroende av AA möten

Du borde skämmas. Vuxen människa som känner sig hotad och avundsjuk på att din partner behöver gå på möten för att bibehålla nykterhet.

Du tar inte hennes problem på allvar och verkar inte fatta att mötena är det som håller henne på banan. Mycket dumt har man läst men detta måste ta priset. Maken till ego.

• Drottningen1970
    velig13 skrev 2019-12-23 11:17:54 följande:

AA ock liknande sekter som NA mm kan vara nedbrytande för personer. En sanning förmedlas och en auktoritär syn på individen (den är med och gör alla rätt eller blir klappad på huvudet). Ständig hierarki jakt finns i dessa sekter och det ger social tillhörighet som klassas utifrån hur hängiven man är AA.

Tro mig jag har befunnit mig i både AA och NA i drygt 10 år och sökte själv efter detta.

Få henne därifrån är mitt enda råd,genom sokratisk frågemetod!

Hon kommer lätt se dig som ett hot eller att du själv är alkoholist.

Ja AA är sektliknande och jag skulle själv aldrig välja den inriktningen om jag hade den typen av problematik. Det passar en viss typ av människor. Dock ska man inte glömma att de är oerhört framgångsrika och har hjälpt miljontals människor världen över och räddat massoe av liv. Att vara beroende av att gå två ggr i veckan på möten är ett betydligt bättre alternativ än att ha ett aktivt missbruk. Att försöka manipulera människor att släppa det som hjälper dem hålla sig nyktra är ett farligt spel.
  • Drottningen1970
    Anonym (vadsomhelstutomAA) skrev 2019-12-23 12:09:31 följande:

De är bara framgångsrika för att de har en stark lobby och har lyckats nästla sig in i flera länders lagsystem, inte för att de lyckas hjälpa människor. De har sämre eller max lika bra resultat som om de överhuvudtaget inte funnits och folk fått hjälpa sig själva. Bara 5-10% blir faktiskt hjälpta av AA medan runt 12-15% lyckas helt på egen hand och kliniska rehabiliteringsprogram lyckas med upp till 65% av sina patienter.

Kliniska rehabprogram lyckas INTE få 65% nyktra långsiktigt. Att bli fri från missbruk har skitdålig prognos oavsett metod. Om 5% lyckas via AA så är det fortfarande en bra siffra och inte minst för individen. TS sambo verkar tillhöra de som AA passar. Då kan det vara till priset av sektliknande tillhörighet och ändå antagligen värt det.
  • Drottningen1970
    Anonym (japp) skrev 2019-12-27 16:03:09 följande:

Men här ger AA en förklaring på varför man mår dåligt: Du är alkoholist och det är en sjukdom. Så det känns nog lite bättre när man blir befriad för ansvar. 

Sen ligger det väl nästan alltid en psykisk orsak bakom ett missbruk. Om inte annat så kommer de psykiska problemen av sig själv efter en tids missbruk. 

Jag har med egna ögon sett en kvinna bli behandlad för alkoholism för att hon ca. en gång i månaden tog sig en rejäl bläcka. Jag vet inte om man hade kollat hormonbalansen först. Det verkade som ren symptombehandling. 

Beroende är betraktad som sjukdom inom alla behandlingsinriktningar. Att det ofta finns en samsjuklighet är också något som är välkänt. AA är nog de som minst har accepterar sjukdomsklassningen.
Svar på tråden Sambo beroende av AA möten