• K Kalle

Hur kommer ni rösta vid nyval?

Om det nu skulle bli nyval kommer du då att rösta och röstar du då på samma parti som i höstas eller på något annat parti? Själv kommer jag att rösta på samma parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur kommer ni rösta vid nyval?
  • nattuw
    Den siste demokraten skrev 2018-12-01 13:05:06 följande:

Marknadshyror, ja tack.

Det är sjukt orättvist att mygel ska vara en väg till ett attraktivt boende i innerstan.

Marknadshyror är bara till för att omfördela skattepengar till särintressen.

De som idag lever på bidrag kommer att behöva ännu större bidrag för att täcka upp den ökade levnadskostnaden som marknadshyror leder till. Pengarna kommer att slussas från mig via skatteverket till bidragstagarna och vidare till hyresvärdarna.

De som idag har pengar kommer fortfarande att ha pengar och kontakter som gör att de har företräde till attraktivt boende oavsett plats eller boendeform.

Och jag är inte intresserad av att göda någon hyresvärd bara för att någon är avundsjuka på de som har "ett attraktivt boende i innerstan".
  • Vem är du
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2018-12-04 07:50:43 följande:
    Så du tycker inte att det är problematiskt att människor med vanliga normala löner inte kan skaffa sig en bostad.

Själv gillar jag kösystem. Förr spelade det ingen roll vem som var först. Apotekarfrun blev betjänad först oavsett om hon kom in sist i affären eller inte. Bättre att den som kom först får.
    Om du inte har råd att köpa någon form av bostad så är det ditt problem och knappast mitt. Har man en normal lön så klarar man att köpa en bostad. Men det förutsätter kanske att man kan klockan.

Det står dig fritt att öppna en butik där man får köa i 19 timmar för en skogaholmslimpa. Jag gillar varfrihet. De som väljer att stå i kö får stå i kö. De som väljer att shoppa kan shoppa vidare. Det är väl perfekt? Alla nöjda!
  • Vem är du
    nattuw skrev 2018-12-04 20:53:36 följande:
    Marknadshyror är bara till för att omfördela skattepengar till särintressen.

De som idag lever på bidrag kommer att behöva ännu större bidrag för att täcka upp den ökade levnadskostnaden som marknadshyror leder till. Pengarna kommer att slussas från mig via skatteverket till bidragstagarna och vidare till hyresvärdarna.

De som idag har pengar kommer fortfarande att ha pengar och kontakter som gör att de har företräde till attraktivt boende oavsett plats eller boendeform.

Och jag är inte intresserad av att göda någon hyresvärd bara för att någon är avundsjuka på de som har "ett attraktivt boende i innerstan".
    Jag är för marknadshyror, men mot bidrag. Bidrag leder ju självfallet till högre marknadshyror.

Marknadshyror skulle ju leda till lägre hyror för de flesta, men stora höjningar i innerstaden. Mer rättvist helt enkelt.

De som idag har pengar skulle med marknadshyror tvingas betala ett marknadspris.

• nattuw
    Vem är du skrev 2018-12-04 22:25:01 följande:
    Jag är för marknadshyror, men mot bidrag. Bidrag leder ju självfallet till högre marknadshyror.

Marknadshyror skulle ju leda till lägre hyror för de flesta, men stora höjningar i innerstaden. Mer rättvist helt enkelt.

De som idag har pengar skulle med marknadshyror tvingas betala ett marknadspris.
    Naturligtvis skulle ingen få sänkt hyra. Det är bara dumheter att tro något sådant. Att vissa skulle få en avsevärt högre hyra skulle inte påverka varken underhållsbehovet eller avkastningskravet för det övriga hyresbeståndet.
  • Vem är du
    nattuw skrev 2018-12-04 23:47:03 följande:
    Naturligtvis skulle ingen få sänkt hyra. Det är bara dumheter att tro något sådant. Att vissa skulle få en avsevärt högre hyra skulle inte påverka varken underhållsbehovet eller avkastningskravet för det övriga hyresbeståndet.
    Ser man till helheten är det ju en självklarhet att det skulle jämna ut sig. Avkastningskrav hit eller dit. Varje hus får de boende det förtjänar. Lägenheten är inte värd mer än vad någon vill betala för att bo där. Så fungerar marknaden.
  • K Kalle
    Vem är du skrev 2018-12-04 22:25:01 följande:

På grund av att det finns för få bostäder leder marknadshyror till kraftigt högre hyror. Kan du inte förstå det? Om det funnits en balans när det gäller utbud och efterfrågan ja då kanske marknadshyror skulle fungera. Det behövs så enormt många bostäder att det inte finns byggare tillräckligt för att bygga dem. Vi har ju, tyvärr, på kort tid ökat befolkningsmängden med c.a en miljon människor.
  • RebeckaZ70

Kommer att rösta som i septembervalet. KD.

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym
    K Kalle skrev 2018-12-05 08:20:47 följande:
    På grund av att det finns för få bostäder leder marknadshyror till kraftigt högre hyror. Kan du inte förstå det? Om det funnits en balans när det gäller utbud och efterfrågan ja då kanske marknadshyror skulle fungera. Det behövs så enormt många bostäder att det inte finns byggare tillräckligt för att bygga dem. Vi har ju, tyvärr, på kort tid ökat befolkningsmängden med c.a en miljon människor.
    Som man bäddar får man ligga. Många av hyresgästerna har röstat fram de som ordnat så att att befolkningsmängden kunnat öka med en miljon människor på kort tid.
  • Vem är du
    K Kalle skrev 2018-12-05 08:20:47 följande:
    För få bostäder? Jag ser inga som bor på gatan (förutom ett fåtal uteliggare, men det har andra orsaker). Bostadsbristen är en chimär.

Priset är det som ger balans i mellan tillgång och efterfrågan. Och vi är i balans på de flesta håll. På vissa orter tvingas man t.o.m riva bostäder eftersom ingen vill bo i dem.

Att vi ökar folkmängden innebär ju inte att vi ska subventionera deras boende, eller?
  • nattuw
    Vem är du skrev 2018-12-05 00:00:32 följande:
    Ser man till helheten är det ju en självklarhet att det skulle jämna ut sig. Avkastningskrav hit eller dit. Varje hus får de boende det förtjänar. Lägenheten är inte värd mer än vad någon vill betala för att bo där. Så fungerar marknaden.
    Nej det kommer inte att jämna ut sig. Ett hyreshus är en investering och när man gör en investering förväntar man sig en avkastning. Det är grundläggande marknadsekonomi.
  • K Kalle
    Vem är du skrev 2018-12-05 18:54:51 följande:
    För få bostäder? Jag ser inga som bor på gatan (förutom ett fåtal uteliggare, men det har andra orsaker). Bostadsbristen är en chimär.

Priset är det som ger balans i mellan tillgång och efterfrågan. Och vi är i balans på de flesta håll. På vissa orter tvingas man t.o.m riva bostäder eftersom ingen vill bo i dem.

Att vi ökar folkmängden innebär ju inte att vi ska subventionera deras boende, eller?
    Du har väldigt dålig koll märker jag. Majoriteten av de bostadslösa bor inte på gatan utan flyttar runt hos bekanta och släktingar. Några nätter här och några nätter där. Många är dessutom barn.

Unga vuxna kan inte flytta hemifrån pga att de inte får tag på bostad. Skilda personer tvingas bo kvar med sina ex.

Har du bott under en sten de senaste åren när media och forskare rapporterat om den skriande bostadsbristen?
  • K Kalle
    Anonym skrev 2018-12-05 17:58:27 följande:
    Som man bäddar får man ligga. Många av hyresgästerna har röstat fram de som ordnat så att att befolkningsmängden kunnat öka med en miljon människor på kort tid.
    Hmmm, nej så är det ju inte. MP och V har inte så många väljare!
  • När ska Gagga sluta gagga
    nattuw skrev 2018-12-05 20:15:29 följande:
    Nej det kommer inte att jämna ut sig. Ett hyreshus är en investering och när man gör en investering förväntar man sig en avkastning. Det är grundläggande marknadsekonomi.
    Alla investeringar betalar sig inte på så kort tid som investeraren hoppats. Marknadshyror vore såklart jobbigt för vissa hyresvärdar i orten.
Svar på tråden Hur kommer ni rösta vid nyval?