• K Kalle

Hur kommer ni rösta vid nyval?

Om det nu skulle bli nyval kommer du då att rösta och röstar du då på samma parti som i höstas eller på något annat parti? Själv kommer jag att rösta på samma parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur kommer ni rösta vid nyval?
  • EnGladPingvin

Jag röstar efter sakpolitik och den har inte ändrat sig. Jag röstar moderat då jag tror på deras politik. Om andra partier vill rösta på deras förslag är det toppen, jag bryr mig inte om vilka så länge de får igenom sin politik. Tidigare röstade jag liberalt, men då jag misstänkte att det var samma som en sosseröst var det otänkbart inför valet och än mer nu.

• Anonym (Rova så klart)
    Anonym (Kallar ni ert fickur för dinka eller kanske rova?) skrev 2018-11-08 19:49:27 följande:

Det konstiga är att det heter "extra val" (med ett mellanslag...)

Inte alls konstigt eftersom det är ett val. Sedan kan vi få ett extra val under vissa förutsättningar.
  • Anonym (kalle)
    Anonym (-) skrev 2018-11-08 11:41:10 följande:
    Du är medveten om att deras partiledare gått i grundskola hos Livets Ord?
    Känns ju inte så där jävla bra, faktiskt...
    Det viktiga är vilka åsikter hon och kd står för. Vill man ha en borgerlig regering så  finns bara 3 partier att rösta på. Vill man inte rösta på SD så återstår bara 2. Vill man att en borgerlig regering ska ha en chans så måste kd in i riksdagen.
  • Anonym (kalle)
    K Kalle skrev 2018-11-08 11:47:16 följande:

Jag är glad att ni kommer att rösta. Flera i min närhet kommer att röstskolka. De tycker att de redan gjort sitt och passar det inte får det vara. Jag försöker övertyga dem att rösta men hittills har det inte gått bra. Hoppas att det inte blir nyval!

Hoppas på nyval. Aldrig upplevt det. Val är spännande och roligt.

Viktigt dock att C tvingas bekänna färg på riktigt innan valet så att de får det stöd de förtjänar.
  • Anonym (hm)
    Anonym (B) skrev 2018-11-08 14:45:11 följande:

Man röstar SD trots att man vet att det med största sannolikhet inte leder till ny statsminister?

Bra tänkt..

Varför är det bara de som röstar SD som ska tänka annorlunda?

Alla röstar väl på det parti man vill ska vinna, eller taktikröstar på ett sätt som man hoppas på att det parti man vill ska vinna tjänar på den rösten.
    Eftersom inget parti vill samarbeta med SD så måste man ju rösta SD om man vill att de ska få inflytande, och hoppas på att tillräckligt många andra gör det också.

• FDFMGA
    Anonym (kalle) skrev 2018-11-08 21:45:46 följande:
    Hoppas på nyval. Aldrig upplevt det. Val är spännande och roligt.

Viktigt dock att C tvingas bekänna färg på riktigt innan valet så att de får det stöd de förtjänar.
    Ja, det vore inte helt fel. C och L skulle kunna vinna en hel väljare från M, sådana som ogillar brunsås medan brunsåsälskare inom M skulle kunna välja producenten i stället för distributören.

Jag gissar att M skyr ett extra val som pesten, liksom för övrigt MP som riskerar att förlora sina riksdagsmandat,

Medan övriga partier nog kan se fram emot ett extra val med tillförsikt.

Själv röstar jag S igen.Solig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (B)
    Anonym (hm) skrev 2018-11-09 01:14:45 följande:

Varför är det bara de som röstar SD som ska tänka annorlunda?

Alla röstar väl på det parti man vill ska vinna, eller taktikröstar på ett sätt som man hoppas på att det parti man vill ska vinna tjänar på den rösten.

Eftersom inget parti vill samarbeta med SD så måste man ju rösta SD om man vill att de ska få inflytande, och hoppas på att tillräckligt många andra gör det också.

SD:arna hör till de som ylar högst om vilken katastrof för landet det blir om Löfven sitter kvar. Rimligen borde man i så fall taktikrösta för att ett statsminister sker. Men är de nöjda med Löfven är det en utmärkt strategi att rösta SD.
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2018-11-09 08:55:37 följande:
    Ja, det vore inte helt fel. C och L skulle kunna vinna en hel väljare från M, sådana som ogillar brunsås medan brunsåsälskare inom M skulle kunna välja producenten i stället för distributören.

Jag gissar att M skyr ett extra val som pesten, liksom för övrigt MP som riskerar att förlora sina riksdagsmandat,

Medan övriga partier nog kan se fram emot ett extra val med tillförsikt.

Själv röstar jag S igen.Solig
    Precis. Moderaterna ligger precis i skärningspunkten mellan det borgerliga/liberala blocket och det nya högerkonservativa blocket där KD och SD ingår. Man vet inte om en röst på M är en röst på liberal politik à la Reinfeldt och lite åt L-hållet eller om det är en röst på högerkonservativ politik à la KD och SD.

• K Kalle
    Anonym (B) skrev 2018-11-09 09:41:29 följande:
    SD:arna hör till de som ylar högst om vilken katastrof för landet det blir om Löfven sitter kvar. Rimligen borde man i så fall taktikrösta för att ett statsminister sker. Men är de nöjda med Löfven är det en utmärkt strategi att rösta SD.
    SD säger att de skyr Löfvén som pesten, men de vill ha igenom sin politik och kommer att rösta S s fort de tycker att den politiken är bättre alternativt ogillad M:s förslag.
Svar på tråden Hur kommer ni rösta vid nyval?