Jag har aldrig varit styvförälder, eller extraförälder som vi säger. Jag har däremot barn med en man som jag gick skilda vägar med för tio år sedan.
För några år sedan träffade han en ny, vilket jag var glad över ( tragiskt men sant, han var bara intresserad av barnen när han hade tjej för att visa hur duktig han är)
Barnen älskade henne, så även jag. De personer barnen älskar, älskar jag lite automatiskt. Dom fick en trygghet då.
Sen får jag reda på att pappas tjej avskyr mig. Aldrig träffat kvinnan, men förstår fort att det är pappan som beskrivit hur hemskt jag är. ( han är ett as förövrigt )
Tre år senare måste pappans tjej fly, han har blivit tokig igen och hon kontaktar mig. Självklart hjälper jag henne och idag är vi bästa vänner.
Hon skrattar ofta, berättar saker han sagt om mig som egentligen är saker han själv gjort.
Hon är fortfarande extraförälder till mina barn och jag kan inte se en värld utan henne.
Det har vart många "pappastjejer" genom åren, och ja, en hel av dom har jag avskytt. Små tjejer som bara vart något år äldre än mitt äldsta barn som tyckt det vart skitbra att barnen inte är små för då kan man fortfarande ha fest hemma och lämna dom ensamma ibland.
Vad jag ville med detta vet jag inte. Men jag hyllar alla er extraföräldrar som anammar barn som inte är era, försöker skapa fungerande relationer.
Jag hoppas fler biomammor inser vilken underbar konstellation det kan bli med extraföräldrar. Mina barn har två extraföräldrar och mig, det finns alltid någon att vända sig till.
Tack för mig