• Anonym (Anonymous)

Vi styvmammor som kämpar med att gilla biomamman

Jag såg att det fanns en tråd om de som kämpar med att gilla sina bonusbarn. Jag har inte det problemet då jag gillar mitt bonusbarn, däremot kämpar jag med att försöka gilla h*ns mamma.

Vad är era erfarenheter kring detta?

• Svar på tråden Vi styvmammor som kämpar med att gilla biomamman
  • Anonym (ace)

Jag tycker att det låter lite väl ambitiöst att försöka gilla någon sådär bara. Jag hade nog börjat med att försöka acceptera och respektera den andre indivden, hitta en förståelse för den personens livssituation. Man måste inte tycka om alla, faktiskt.

• Ester69

Man behöver väl inte gilla biomamman? Huvudsaken är väl att man inte visar eller säger det till bonusbarnen.

• smulpaj01
    Ester69 skrev 2018-01-04 10:09:47 följande:

Man behöver väl inte gilla biomamman? Huvudsaken är väl att man inte visar eller säger det till bonusbarnen.

Håller med, varför måste man kämpa med att gilla biomamman?

Nu gillade jag min fd bonusdotters mamma så har aldrig haft det problemet. Men även om jag inte hade gjort det så hade inte det stört min relation till barnet.
  • Anonym (Hej)

Det är svårt att gilla någon som inte förstår barnets bästa. Hon drar hellre saker till rätta istället för att diskutera som folk. Sedan skrattar hon honom (min karl) i ansiktet då han drabbas av rättsavgifter medans hon inte behöver betala ett skit pga arbetslöshet. Så jag vet inte, kan man ens gilla henne?

• MissMagnolia

Försökte gilla henne i ett år men till slut insåg jag att varför måste jag? Det är min sambos ex, vi behöver inte ha någon relation alls. Så efter att jag kom på det så har jag inte någon kontakt med henne alls. Eller säger ju hej givetvis.

Det fungerar mycket bättre för mig, för henne fungerar det inte bra att jag satte ner foten. Hon är inte direkt van vid att bli emotsagd och är väldigt arg nu. Men det går väl över.

Tidigare vände jag ut och in på mig själv för att lösa allt bra men fick bara skit.

• Anonym (Anonymous)
    Anonym (ace) skrev 2018-01-04 01:10:05 följande:

Jag tycker att det låter lite väl ambitiöst att försöka gilla någon sådär bara. Jag hade nog börjat med att försöka acceptera och respektera den andre indivden, hitta en förståelse för den personens livssituation. Man måste inte tycka om alla, faktiskt.

Tråden riktar sig till de som har erfarenhet av detta. Inte för de som bara tycker en massa. Det kan man göra i egna trådar.
  • Anonym (Anonymous)
    Ester69 skrev 2018-01-04 10:09:47 följande:

Och din egen erfarenhet är att.....??
  • Anonym (Anonymous)
    MissMagnolia skrev 2018-01-04 10:18:58 följande:

Försökte gilla henne i ett år men till slut insåg jag att varför måste jag? Det är min sambos ex, vi behöver inte ha någon relation alls. Så efter att jag kom på det så har jag inte någon kontakt med henne alls. Eller säger ju hej givetvis.

Det fungerar mycket bättre för mig, för henne fungerar det inte bra att jag satte ner foten. Hon är inte direkt van vid att bli emotsagd och är väldigt arg nu. Men det går väl över.

Tidigare vände jag ut och in på mig själv för att lösa allt bra men fick bara skit.

Skönt att du satte ner foten och markerade en gräns. Tror man behöver göra det med vissa.
  • Ess

Man behöver väl knappast gilla henne. Sen tycker jag att man ska bilda sin egen uppfattning, så att man inte bara går på info från ens sambo. Lever hon sen upp till allt han berättat och kanske lite till, så ser jag ingen anledning att försöka gilla henne. Bara man inte pratar illa om henne inför barnen.

• Ester69
    Anonym (Anonymous) skrev 2018-01-04 19:37:06 följande:

Och din egen erfarenhet är att.....??

Att jag icke gillar sambons ex för fem öre. Hon är en gnällig, arbetsskygg, inbillningssjuk människa. Och redan första gången vi träffades sa jag att jag kommer undvika henne som pesten och det har jag gjort.

Har aldrig pratat om henne när sambons barn är här, har barnet nämnt något om mamman har jag svarat i trevlig ton.

Jag behöver inte gilla henne, jag behöver inte ha med henne att göra så alltså behöver jag inte bry mig.
Svar på tråden Vi styvmammor som kämpar med att gilla biomamman