• Anonym (IdolMåndag)

Triggas ångest av socker/fett?

Hej

Jag har problem med ångest/depression och äter medicin för det. Något som jag börjat uppmärksamma mer och mer är att när jag haft en riktigt "onyttig" dag så mår jag mycket sämre. Inte om jag bara tagit någon kaka men om jag haft en kväll där jag ätit glass, godis, druckit läsk osv. Får hjärtklappning och ökad ångest efteråt, svårt att sova på natten och obehagskänslor i hela kroppen. Dock inte ont i magen eller liknande utan det är mer att det gränsar mot panikångest fast under flera timmar. Triggas ångesten av socker/fett eller är det någon konstig placebo-effekt?

• Svar på tråden Triggas ångest av socker/fett?
  • joggelijogg
    AnnaZL skrev 2017-09-06 12:55:42 följande:
    Ja, jag undrar också vad som skapar mest ångest och dåligt mående, socker eller familjeliv! Jag borde undvika båda!
    Jag överväger allvarligt att blockera Familjeliv på min dator och mobil.
  • Anonym (Ångest)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 13:00:23 följande:

Hahaha, vad tror du jag gör just nu!? Inte är jag ute och ägnar mig åt konstruktiva saker i alla fall 

Just den där motivationen att faktiskt ta sig iväg är det svåraste. Det stora hindret. Sätter man bara på sig kläderna och går ut är det ju sällan speciellt svårt sen, så det är tusan att det ska vara så svårt att bara säga "okej, nu gör jag det!" och faktiskt göra det. Efteråt känns det alltid bättre, dessutom.

Ska vi göra gemensam sak och gå ut eller? Det regnar här, men en kortis i alla fall.

Ja, jag borde verkligen. Regnar här också. Men har kläder för alla väder så ingen fara. Dock borde jag åka till stan och uträtta ett urtråkigt ärende.
  • joggelijogg
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-06 13:03:03 följande:
    Ja, jag borde verkligen. Regnar här också. Men har kläder för alla väder så ingen fara. Dock borde jag åka till stan och uträtta ett urtråkigt ärende.
    Uträttandet av urtråkiga ärenden är ju också en form av framgång! Gör det och slå ett extra varv runt kvarteret för mig när du ändå är ute, så har du plötsligt både promenerat och uträttat ärende UTAN att behöva ta dig ut mer än en gång.

Rekommenderar för övrigt lite bra musik eller en ljudbok under uträttandet av urtråkiga ärenden. Cool
  • Anonym (Mm)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 13:00:23 följande:

Hahaha, vad tror du jag gör just nu!? Inte är jag ute och ägnar mig åt konstruktiva saker i alla fall 

Just den där motivationen att faktiskt ta sig iväg är det svåraste. Det stora hindret. Sätter man bara på sig kläderna och går ut är det ju sällan speciellt svårt sen, så det är tusan att det ska vara så svårt att bara säga "okej, nu gör jag det!" och faktiskt göra det. Efteråt känns det alltid bättre, dessutom.

Ska vi göra gemensam sak och gå ut eller? Det regnar här, men en kortis i alla fall.

Jag blev faktiskt inspirerad av ditt inlägg. Har tryckt i mig så mycket sött idag men rör mig faktiskt dagligen då jag cyklar när jag lämnar och hämtar barnen. Är inte deprimerad men har ångest och mycket oro till och från. Har som mål att komma igång med träningen ordentligt och bli nöjd med kroppen. Mår mycket bättre när jag tränar och har ingen direkt övervikt men det är svårt att hur
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Mm) skrev 2017-09-06 13:18:18 följande:

Jag blev faktiskt inspirerad av ditt inlägg. Har tryckt i mig så mycket sött idag men rör mig faktiskt dagligen då jag cyklar när jag lämnar och hämtar barnen. Är inte deprimerad men har ångest och mycket oro till och från. Har som mål att komma igång med träningen ordentligt och bli nöjd med kroppen. Mår mycket bättre när jag tränar och har ingen direkt övervikt men det är svårt att hur

Hitta motivation skulle det stå på slutet.

Man har alltid ursäkter. Har bebis så sover rätt kass och är trött..håller på o tar körkortet men när det är gjort tänker jag..
  • Anonym (Ångest)

Jag skulle behöva lite stöttning oxå. Joggelijogg fick ut mig.
  • Anonym (Ångest)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 13:16:51 följande:

Uträttandet av urtråkiga ärenden är ju också en form av framgång! Gör det och slå ett extra varv runt kvarteret för mig när du ändå är ute, så har du plötsligt både promenerat och uträttat ärende UTAN att behöva ta dig ut mer än en gång.

Rekommenderar för övrigt lite bra musik eller en ljudbok under uträttandet av urtråkiga ärenden. 

När startar du en stödgrupp för anonyma familjelivs missbrukare?
  • Anonym (mimmi)

Skräpmat triggar dåligt mående hos mig med. Testat det fram och tillbaka under flera år och tror att det är kosten.

• Anonym (mimmi)
    Anonym (Mm) skrev 2017-09-06 08:45:40 följande:

Kan även tillägga att när jag kände mig ångestladdad, känslomässig och allmänt förvirrad igår tryckte jag i mig flera st bakverk och jag kände mig genast gladare och lugnare..

Ja socker triggar ju hjärnans belöningssystem precis som olika droger. Man mår bra för stunden men det kommer lätt en baksmälla efteråt och man mår sämre än innan.
  • joggelijogg

Hitta motivation skulle det stå på slutet. 

Man har alltid ursäkter. Har bebis så sover rätt kass och är trött..håller på o tar körkortet men när det är gjort tänker jag..
    Kul! Låter ju som om du är på gång egentligen. 

Motivationen är som sagt det svåraste. Jag tog mig ur min depression för snart två år sen nu, och det som dröjer sig kvar är just de där känslorna av oro och ångest som du beskriver + dålig motivation.

Mina oros- och ångestkänslor försvinner i princip helt under de perioder jag joggar två gånger i veckan, det är allt som krävs, men de kommer tillbaka som ett brev på posten när jag slarvar. Eftersom sambandet är så väldigt tydligt har det med tiden gjort mig mer motiverad att gå ut och springa än jag var från början. Nu kan jag tänka "antingen går jag ut och springer i tjugo minuter, eller så ägnar jag resten av kvällen åt att vara småsur på min sambo utan anledning, får svårt att somna inatt, tänker på en massa jobbiga grejer och pajar hela morgondagen för mig själv..." och jag VET av erfarenhet att jag har rätt för det är så det brukar bli, det sitter i ryggraden nu. Och då är det plötsligt svårare att hitta på fungerande ursäkter.
  • joggelijogg
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-06 13:34:55 följande:
    När startar du en stödgrupp för anonyma familjelivs missbrukare?
    Aldrig, jag är rädd att jag skulle börja missbruka den. Flört

Ni är stencoola, är glad om jag kunnat inspirera till minsta lilla framsteg - kom ihåg att även babysteg räknas. Nu känner jag dock pressen att leva upp till mina egna ord så jag lämnar tråden för att gå ut och promenera mitt pokéägg och lyssna på en ljudbok med Stephen King. Ta hand om er!
  • FRIFRÅNÅNGEST

Välkommen att gå med i min grupp på FB som heter FRI FRÅN ÅNGEST.
    Lite kort om gruppen;

Det här är inte den vanliga ångestgruppen! Jag kommer att dela med mig av min resa, ut ur misärens totala mörker. Jag hade provat alla mediciner (ALLA), Kbt,Tapping, Nlp, Hypnos, distrahera mig själv, att söka efter medicinska lösningar på mitt problem i fass katalogen ifall läkarna missat något, djupdykt in i de flesta självhjälpsböcker om ångest. När inget av ovanstående metoder/ försök inte gav mig någon lindring, utan faktiskt resulterade i att jag faktiskt fick ännu mera ångest, invalidiserande ångest trodde jag att mitt liv var över. Men idag är jag fri, och mig själv igen. I den här gruppen delar jag med mig av min väg ur ångesten, throwbacks från hur det var och mitt liv idag. Den som önskar att ta del av det är välkommen in i gruppen Obs; Tekniken jag använt av är på engelska, så engelska kunskaper är ett måste. KRAMAR! Idag är jag befriad från ångest som yttrade sig i form av panikångest, ocd, ptsd, fobier, hypokondi, dödsångest, självskadebeteende och generaliserad ångest. Tekniken finns även för de små:)

DET ÄR AV YTTERSTA VIKT ATT VI HÅLLER EN POSITIV ANDA I GRUPPEN, INTE SKRIVER NEGATIVA ELLER NEDSÄTTANDE KOMMENTARER TILL GRUPPENS MEDLEMMAR! GRUPPEN BETYDER MYCKET FÖR MIG, EFTERSOM JAG KÄNNER EN SÅ ENORM TACKSAMHET FÖR DEN HJÄLP JAG FÅTT AV TEKNIKEN. JAG TVINGAR INGEN TILL NÅGOT OCH DEN SOM ANSER ATT GRUPPEN HAR ETT ANNAT SYFTE ÄN DEN FAKTISKT HAR, ÄR VARMT VÄLKOMMEN ATT LÄMNA GRUPPEN OMEDELBART. JAG FÅR INGEN LÖN, MEN I TACKSAMHETSSKULD VILL JAG SPRIDA MIN VÄG TILL ANDRA. KRAMAR TILL ER ALLA OCH VÄLKOMMEN FÖR ATT TA DEL AV MIN HÖGST PERSONLIGA RESA!

• Anonym (Fette)

Om du äter bra fett så kan det hjälpa mot ångest tex nötter, riktigt smör, linfröolja, fet fisk, avokado. Fett är

Väldigt viktigt för hjärnan men absolut inte transfetter som finns i tex kakor.

Socker bör du undvika. Är gärna omega-3, b- vitaminer och magnesium. Äter du p-piller bör du sluta

• Anonym (Hempe)

Jag kan verkligen uppleva att intag av socker eller onyttiga saker ger mig skamkänslor som känns kemiska, alltså som om jag var bakfull eller liknande. Jag tror det handlar om hur man är lärd att belöna kontra bestraffa sig själv. 

Jag tror det bästa är att vara väldigt kärleksfull mot sig själv. Genom mantran eller meditaion för att släppa jobbiga tankar.

• Anonym (&et)
    Anonym (IdolMåndag) skrev 2017-09-04 20:04:58 följande:
    Triggas ångest av socker/fett?

Hej

Jag har problem med ångest/depression och äter medicin för det. Något som jag börjat uppmärksamma mer och mer är att när jag haft en riktigt "onyttig" dag så mår jag mycket sämre. Inte om jag bara tagit någon kaka men om jag haft en kväll där jag ätit glass, godis, druckit läsk osv. Får hjärtklappning och ökad ångest efteråt, svårt att sova på natten och obehagskänslor i hela kroppen. Dock inte ont i magen eller liknande utan det är mer att det gränsar mot panikångest fast under flera timmar. Triggas ångesten av socker/fett eller är det någon konstig placebo-effekt?

Nej, mat har generellt en ångestdämpande effekt. 
Svar på tråden Triggas ångest av socker/fett?