• Anonym (IdolMåndag)

Triggas ångest av socker/fett?

Hej

Jag har problem med ångest/depression och äter medicin för det. Något som jag börjat uppmärksamma mer och mer är att när jag haft en riktigt "onyttig" dag så mår jag mycket sämre. Inte om jag bara tagit någon kaka men om jag haft en kväll där jag ätit glass, godis, druckit läsk osv. Får hjärtklappning och ökad ångest efteråt, svårt att sova på natten och obehagskänslor i hela kroppen. Dock inte ont i magen eller liknande utan det är mer att det gränsar mot panikångest fast under flera timmar. Triggas ångesten av socker/fett eller är det någon konstig placebo-effekt?

• Svar på tråden Triggas ångest av socker/fett?
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Mm) skrev 2017-09-06 08:45:40 följande:

Kan även tillägga att när jag kände mig ångestladdad, känslomässig och allmänt förvirrad igår tryckte jag i mig flera st bakverk och jag kände mig genast gladare och lugnare..

Ja. För stunden när jag äter blir jag lycklig. Men det där med att trycka i sig för mycket ger ju ångest och illamående i efterhand. Konsten att njuta och inte föräta sig är svårt.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-06 10:58:27 följande:

Ja. För stunden när jag äter blir jag lycklig. Men det där med att trycka i sig för mycket ger ju ångest och illamående i efterhand. Konsten att njuta och inte föräta sig är svårt.

Precis. Var går gränsen till ätstörning liksom. Tänker på alla dessa viktprogramm där det oft nämns att vikten bara är ett symptom på andra problem. Dessa använder väl också mat eller sötsaker som tröst och mår bra för stunden.
  • joggelijogg
    Har också varit deprimerad och haft ångest. Det hjälper jättemycket att byta ut godiset mot fysisk aktivitet - gå ut och jogga istället för att fika. Sover mycket bättre om nätterna nu.

• Anonym (Ångest)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 11:35:44 följande:

Har också varit deprimerad och haft ångest. Det hjälper jättemycket att byta ut godiset mot fysisk aktivitet - gå ut och jogga istället för att fika. Sover mycket bättre om nätterna nu.

Det var en passande kommentar till ditt användarnamn. Men vi som fysiskt inte orkar jogga då?
  • joggelijogg
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-06 11:49:54 följande:
    Det var en passande kommentar till ditt användarnamn. Men vi som fysiskt inte orkar jogga då?
    Promenera?

Vad som helst egentligen som får upp en ur sängen och ut ur bostaden. Jag känner en kille som bara satt hemma och käkade antidepressiva ett helt år tills mobilappen Pokémon GO kom. Nu motiverar den honom att lämna bostaden i alla fall en gång om dagen (på grund av dagliga belöningar i spelet) och då följer annat positivt med. Eftersom han går ut bland folk har han börjat duscha och byta kläder mycket mer regelbundet till exempel och mår bättre över sig själv på grund av det. Han har också fått en bättre dygnsrytm eftersom det är en fördel att vara vaken när alla andra är vakna och ganska meningslöst att spela på natten. Så har du minsta lilla intresse för Pokémon kan det vara ett tips.

Just det där att en bra sak leder till många andra bra saker är det viktigaste att komma ihåg om du frågar mig. När jag gick ut på min första joggingrunda trodde jag att jogging = bättre kondis och inget annat. Nu vet jag att det också kan betyda bättre och mer regelbundna matvanor (för annars orkar jag inte springa) och bättre sömn (antagligen pga en kombination av att jag äter bättre och faktiskt rör på mig). Med lite tur börjar man göra e n bra grej, och så följer fler bra grejer med gratis på köpet.
  • Anonym (Ångest)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 12:42:54 följande:

Promenera?

Vad som helst egentligen som får upp en ur sängen och ut ur bostaden. Jag känner en kille som bara satt hemma och käkade antidepressiva ett helt år tills mobilappen Pokémon GO kom. Nu motiverar den honom att lämna bostaden i alla fall en gång om dagen (på grund av dagliga belöningar i spelet) och då följer annat positivt med. Eftersom han går ut bland folk har han börjat duscha och byta kläder mycket mer regelbundet till exempel och mår bättre över sig själv på grund av det. Han har också fått en bättre dygnsrytm eftersom det är en fördel att vara vaken när alla andra är vakna och ganska meningslöst att spela på natten. Så har du minsta lilla intresse för Pokémon kan det vara ett tips.

Just det där att en bra sak leder till många andra bra saker är det viktigaste att komma ihåg om du frågar mig. När jag gick ut på min första joggingrunda trodde jag att jogging = bättre kondis och inget annat. Nu vet jag att det också kan betyda bättre och mer regelbundna matvanor (för annars orkar jag inte springa) och bättre sömn (antagligen pga en kombination av att jag äter bättre och faktiskt rör på mig). Med lite tur börjar man göra e n bra grej, och så följer fler bra grejer med gratis på köpet.

Jag håller med dig. Men istället för att gå ut och promenera ligger jag här och är destruktiv på familjeliv. TYVÄRR!!!
  • AnnaZL
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-06 12:46:03 följande:

Jag håller med dig. Men istället för att gå ut och promenera ligger jag här och är destruktiv på familjeliv. TYVÄRR!!!

Ja, jag undrar också vad som skapar mest ångest och dåligt mående, socker eller familjeliv! Jag borde undvika båda!
  • Anonym (Ångest)
    AnnaZL skrev 2017-09-06 12:55:42 följande:

Ja, jag undrar också vad som skapar mest ångest och dåligt mående, socker eller familjeliv! Jag borde undvika båda!

Ja precis. Jag lyckas i perioder men nu är jag fast. Suck.
  • joggelijogg
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-06 12:46:03 följande:
    Hahaha, vad tror du jag gör just nu!? Inte är jag ute och ägnar mig åt konstruktiva saker i alla fall Flört

Just den där motivationen att faktiskt ta sig iväg är det svåraste. Det stora hindret. Sätter man bara på sig kläderna och går ut är det ju sällan speciellt svårt sen, så det är tusan att det ska vara så svårt att bara säga "okej, nu gör jag det!" och faktiskt göra det. Efteråt känns det alltid bättre, dessutom.

Ska vi göra gemensam sak och gå ut eller? Det regnar här, men en kortis i alla fall.
Svar på tråden Triggas ångest av socker/fett?