• Anonym (Vill sluta blunda.)

Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?

Hjälp, jag behöver idéer - förslag på HUR - jag kan börja väcka opinion - starta en rörelse - budkavle - börja agera.

Jag är en helt vanlig person med jobb, lite vänner, inte så aktiv inom sociala medier eller aktiv inom några föreningar etc. Inte politiskt aktiv.

Jag skriver lite här och gnäller över samhällsutvecklingen och vad hjälper det.

Det jag först och främst tänker på är våldsutvecklingen i samhället och jag FRUKTAR hur framtiden kommer att se ut om säg 20 år. Det är så många skottlossningar, skjutningar runt om i Sverige. Jag tror knappast att det är likadant i våra grannländer. Hur många har det varit senaste månaden? Någon som vågar räkna?

Jag upplever våra styrande politiker som handlingsförlamande. Har de givit upp? Vad är det för skäl att de "matar" på med samma mantra hela tiden?
    "Vi måste ha fler poliser, utöka utbildningsplatserna."
    Vad spelar det för roll om det finns fler utbildningsplatser om sedan de utbildade poliserna inte stannar kvar i yrket! HÖJ LÖNERNA rejält för poliser! Detsamma gäller för sjuksköterskor och lärare med för den delen.

Ändra lagstiftningarna som anpassas till hur vårt samhälle ser ut idag. Ge ökad makt till tulltjänstmän, inför jourdomstolar etc.

Men HUR kan man sätta press på våra styrande politiker??Det är så tyst från deras sida. Hur startar men en folkrörelse?

Jag vill inte bara sitta här och gnälla bakom tangentbordet. Jag vill inte stilla tigande se hur Sveriges trygghet sakta vittrar sönder. För det gör det.
    (Rom gick inte under på en dag...)

Har du förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-30 11:16
    1. 29/7 Tonåring skjuten i Tyresö.
    2 .29/7 22 årig man skjuten i Västerås
    3. 26/7 Man skjuten i Upplands Väsby, Stockholm
    4. 25/7 23årig man skjuten i Strängnäs
    5. 20/7 2 män skjutna i Vårberg, Stockholm
    6 19/7 Man skjuten i garage, Märsta Stockholm
    7. 17/7 Kvinna skjuten i Örebro
    8. 16/7 25 årig man skjuten i Hässleholm
    9. 14/7 Ung man skjuten i Herrljunga
    10. 14/7 Ung man skjuten i Värnamo
    11. 14/7 Man skottskadad i Malmö
    12. 14/7 Man skottskadad i Västervik
    13 12/7 Man skottskadad Fisksätra, Nacka. Stockholm
    14. 11/7 Man skjuten i Uppsala
    15.9/7 Två män skjutna i en bil. Trandarad Borås
    16. 8/7 Man skjuten i Södertälje
    17. 8/7 Män skjutna, Bergsjön Göteborg
    18. 7/7 Man skjuten Herrgården Malmö
    19. 2/7 Tre män skottskadade, Malmö

Detta är en normal sommar i Sverige 2017.

• Svar på tråden Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?
  • Anonym (Aska)
    Anonym (så länge det är lagligt) skrev 2017-07-19 21:48:45 följande:
    Vad är det i detta du ifrågasätter?

Om du inte delar synen så, förväntar jag mig att du kommer med förklaring till vad som inte stämmer och riktiga källhänvisningar till detta.

Annars är ditt utspel bara ett typexempel på vad jag beskrev, när PK samhället i sitt driv försöker förlöjliga de som ifrågasätter den beslutade konsensusåsikten. Det handlar bara om härskarteknik.

"Okunnighet är styrka."
    Dem som väljer att använda sig av ordet PK samhället är också oftast dem som beskriver en verklighet som många andra svenskar inte alls känner igen sig i. Det är inte för att förlöjliga dig på något vis utan jag undrar ärligt- var i världen befinner du dig som känner en sådan rädsla och misstro mot vårt fina land och dess framtid. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag känner mig trygg i samhället. Jag är inte rädd och jag känner framtidstro och hopp. Visst finns det områden där det förekommer brott och skjutningar men det är precis som någon skrev här ovan oftast relaterat till gängkriminalitet. Självklart ska man lägga resurser på att försöka förbättra läget för dem som bor i dessa områden och kriminella ska lagföras. Inte tu tal om den saken.
    Det finns dock en sak som skrämmer mig och det är det framväxande hatet som gärna späs på av diverse grupper på extremhögern varav jag anser SD vara en del av. Det skrämmer mig. Totalt nyanslöst.
  • EnAnonumius
    Anonym (Vill sluta blunda.) skrev 2017-07-19 14:55:54 följande:
    Jag står för mina åsikter, diskuterar med de närmaste i min omgivning. Men det är att prata i cirklar, vill ha mer reflektioner ifrån andra. Tips och råd. Det krävs en massa mod och eftertanke att bli offentlig och jag är inte där än.  Det här är mitt första steg.
    Som sagt ditt ordinarie registrerade nick gör dig anonym. Ändå använder du inte detta. Du skulle kunna få reflektion från andra ändå.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Elvira)
    Mullvaden skrev 2017-07-19 15:15:00 följande:

Jag tänker att den största faran är att ens barn hamnar snett. Skjutningar är oftast riktade mot personer i olika gäng (finns ju tyvärr undantag), eller pga olika kriminella verksamheter. Försök att hålla dom undan från sådana saker, nästan alltid finns det en anledning till varför ungdomar söker sig till subgrupper, förebygg och styr in på banor som är konstruktiva och lagliga.

Hur man går vidare med det politiska läget, ja där tror jag det viktigaste handlar om att rösta på partier som arbetar förebyggande och inte på de som bara försöker dölja och behandla symtomen. Forskning tyder på att tex hårdare straff inte har någon som helst preventiv effekt, utan nyckeln är att förebygga att människor dras till sådana grupper i ett mycket tidigare skede.

Det resonemanget håller inte i längden, för skjutningar sker nu ibland på öppen gata bland folk och det är ren tur att inte oskyldiga drabbas. Även i min stad har det varit skjutningar på järnvägscentralen under tidigare år som ledde till mycket diskussioner, och det är en plats som är svår att undvika i vardagen.

Såg reportage från Colombia nu där en kvinna som var gravid i 9e månaden fick sitt ofödda barn skjutet av en studsande kula, båda intensivvårdas. Är det sånt man ska behöva räkna med i framtidens Sverige?
  • KillBill
    Anonym (Elvira) skrev 2017-07-20 07:38:22 följande:
    Det resonemanget håller inte i längden, för skjutningar sker nu ibland på öppen gata bland folk och det är ren tur att inte oskyldiga drabbas. Även i min stad har det varit skjutningar på järnvägscentralen under tidigare år som ledde till mycket diskussioner, och det är en plats som är svår att undvika i vardagen.

Såg reportage från Colombia nu där en kvinna som var gravid i 9e månaden fick sitt ofödda barn skjutet av en studsande kula, båda intensivvårdas. Är det sånt man ska behöva räkna med i framtidens Sverige?
    För drygt 20 år sedan blev 4 människor ihjälskjutna inne på diskotek (Stureplansmorden) och 7 människor sköts till döds på öppen i Falun där de blev offer för Mattias Flink. Det finns väl inga tecken på att fler "oskyldiga" blir ihjälskjutna i dag än tidigare?
  • Mullvaden
    Anonym (Elvira) skrev 2017-07-20 07:38:22 följande:

Fast att jämföra Colombia med Sverige känns väldigt avlägset. Där har jag mycket svårt att se att vi hamnar. Och utan människor i dessa subgrupper så är det ju svårt att hålla dem aktiva, det krävs ju ändå ett visst antal människor för att de ska kunna fortsätta.

Sen är ju samhällsklimatet idag inte särskilt öppet och välkomnande, utan det i sig bäddar för att människor ska börja söka sig till alternativa grupper, där de ändå kan finna ett sammanhang och en mening med sin existens. För det är vad de allra flesta av oss söker; meningen med livet.
  • Borgaren

Ja skäms på er, att vara oroliga för den skrämmande våldsutvecklingen  och den 10 faldiga ökningen av sexbrott..och väldtäkter  fy skäms  era potentiella sd,are...
    ni fattar väl att det bara är korkade tjejer som anmäler mer nu än förr!

ironin undgår väl inte ens de begränsade vänster här?

• Anonym (Locktvång)
    Anonym (Vill sluta blunda.) skrev 2017-07-30 11:20:11 följande:

Poliser ska lockas tillbaka.

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/poliser-ska-lockas-tillbaka-med-jobbannons-det-har-ar-ett-skamt

Kommer de att lyckas..??

Ett talande citat från länken:

"Man får inte automatiskt högre lön, vår förhoppning är att man ska komma tillbaka och lockas av uppdraget..."

Säger väl egentligen allt. 

Problemet ur ett samhällsperspektiv är att högre löner inte ger någon kvalitetseffekt ur ett kortare perspektiv, dvs. det enda man får är samma servicegrad till ett högre pris. Naturligtvis måste lönerna höjas eftersom det verkar vara en viktig faktor i rekrytering och bevarande av polisstyrkan men effekterna av en sådan åtgärd kommer först på sikt. Detta är polismyndighetens dilemma (som den för övrigt delar med vårdsektorn).

Man bör nog som en första och viktig åtgärd införa kameraövervakning i mycket högre utsträckning än idag, om man vill åstadkomma en viss avskräckande effekt och förbättra spaningsläget efter begångna brott.

Lika viktiga är förebyggande åtgärder. Dessa genomförs bäst (tror jag) genom att åtgärda och återuppbygga trafikpolisen. Se till att transporter av vapen och narkotika försvåras genom mer regelbundna fordonskontroller. Ger också en effekt på den allmänna laglydnaden i samhället om folk respekterar "mindre betydelsefulla" regelverk så som trafik- och hastighetsregler. 

Jag är också mycket oroad över samhällsutvecklingen. 
  • Anonym (Vill sluta blunda.)
    Den svenska modellen.

Ett svenskt storföretag och ett japanskt hade kommit överens om att varje år utkämpa en roddtävling med åttamannalag. Båda manskapen tränade länge och när dagen för kapprodden kom var bägge lagen i absolut toppform.

Men trots allt arbete svenskarna lagt ned var det japanerna som vann. Och det med en hel kilometer.

Efter nederlaget var det svenska lagets moral helt i botten. Högsta ledningen beslutade att man skulle vinna påföljande år och tillsatte en projektgrupp som skulle undersöka problemet.

Projektgruppen upptäckte efter mycket analyserande att japanerna hade haft sju man till att ro och en man till att styra, medan det svenska laget hade haft en man till att ro och sju som styrde.

I denna krissituation visade ledningsgruppen prov på avsevärd handlingskraft och man engagerade en konsultfirma. Denna fick i uppgift att undersöka strukturen i det svenska laget. Experterna kom efter flera månaders arbete fram till slutsatsen att det var för många som styrde och för få som rodde.

På grundval av experternas rapport genomfördes omedelbart förändringar av lagstrukturen. Nu hade man fyra styrmän, två överste styrmän och en styrledare och en roddare.

Dessutom införde man ett poängsystem för att motivera roddaren.
    - Vi måste utvidga hans arbetsområde och ge honom mera ansvar.

Året därpå vann japanerna, nu med hela två kilometer.

Det svenska bolaget avskedade roddaren med hänvisning till dålig arbetsprestation. En bonus betalades till ledningen som tecken på uppskattning för det stora ansträngningar den lagt ned.

Konsultfirman utarbetade en ny analys, där man drog slutsatsen att man hade valt rätt taktik och att motivationen också var god. Problemet måste alltså vara materialet som följaktligen behövde förbättras.

Idag är det svenska bolaget i färd med att utveckla en ny båt.

Den här historien ligger nog väldigt nära sanningen.

Så här skriver Leif GW Persson

www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/poliskrisen-kommer-att-falla-stefan-lofven/

• Konservativ
    Anonym (Vill sluta blunda.) skrev 2017-07-30 12:30:06 följande:
    Den svenska modellen.

Ett svenskt storföretag och ett japanskt hade kommit överens om att varje år utkämpa en roddtävling med åttamannalag. Båda manskapen tränade länge och när dagen för kapprodden kom var bägge lagen i absolut toppform.

Men trots allt arbete svenskarna lagt ned var det japanerna som vann. Och det med en hel kilometer.

Efter nederlaget var det svenska lagets moral helt i botten. Högsta ledningen beslutade att man skulle vinna påföljande år och tillsatte en projektgrupp som skulle undersöka problemet.

Projektgruppen upptäckte efter mycket analyserande att japanerna hade haft sju man till att ro och en man till att styra, medan det svenska laget hade haft en man till att ro och sju som styrde.

I denna krissituation visade ledningsgruppen prov på avsevärd handlingskraft och man engagerade en konsultfirma. Denna fick i uppgift att undersöka strukturen i det svenska laget. Experterna kom efter flera månaders arbete fram till slutsatsen att det var för många som styrde och för få som rodde.

På grundval av experternas rapport genomfördes omedelbart förändringar av lagstrukturen. Nu hade man fyra styrmän, två överste styrmän och en styrledare och en roddare.

Dessutom införde man ett poängsystem för att motivera roddaren.
    - Vi måste utvidga hans arbetsområde och ge honom mera ansvar.

Året därpå vann japanerna, nu med hela två kilometer.

Det svenska bolaget avskedade roddaren med hänvisning till dålig arbetsprestation. En bonus betalades till ledningen som tecken på uppskattning för det stora ansträngningar den lagt ned.

Konsultfirman utarbetade en ny analys, där man drog slutsatsen att man hade valt rätt taktik och att motivationen också var god. Problemet måste alltså vara materialet som följaktligen behövde förbättras.

Idag är det svenska bolaget i färd med att utveckla en ny båt.

Den här historien ligger nog väldigt nära sanningen.

Så här skriver Leif GW Persson

www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/poliskrisen-kommer-att-falla-stefan-lofven/

Rolig historia. Tyvärr alltför sann. Men vad är dina recept?

Hårdare straff är det jag förespråkar. Med dödsstraff, livstid och utvisning blir det avskräckande på riktigt.

När det gäller skolan måste skolorna få rätt att relegera. Rektorerna måste kunna avskeda inkompetenta lärare. Skolorna måste få göra sina egna läroplaner, alltför mycket pengar går till onödigt trams som hemkunskap och träslöjd.
  • Mullvaden
    Konservativ skrev 2017-07-30 12:50:04 följande:

Rolig historia. Tyvärr alltför sann. Men vad är dina recept?

Hårdare straff är det jag förespråkar. Med dödsstraff, livstid och utvisning blir det avskräckande på riktigt.

När det gäller skolan måste skolorna få rätt att relegera. Rektorerna måste kunna avskeda inkompetenta lärare. Skolorna måste få göra sina egna läroplaner, alltför mycket pengar går till onödigt trams som hemkunskap och träslöjd.

Fast hårdare straff har ingen som helst evidens när det gäller att förhindra brott. Se på USA, har de färre brott där pga sina dödsstraff? Inte riktigt va? Sen ligger det lite i människans natur att ständigt intala sig att 'det händer inte mig', dvs 'jag åker inte fast'. Hur ska det vara avskräckande med hårdare straff, när människor är övertygade om att inte åka fast?

Dessutom är det förbannat korkat att försöka ge sig på symtomen, när det är orsaken man ska motverka. Dvs inte dela ut en massa meningslösa hårda straff, utan snarare ta reda på varför människor väljer att bli kriminella.
  • Konservativ
    Mullvaden skrev 2017-07-30 12:58:29 följande:
    Fast hårdare straff har ingen som helst evidens när det gäller att förhindra brott. Se på USA, har de färre brott där pga sina dödsstraff? Inte riktigt va? Sen ligger det lite i människans natur att ständigt intala sig att 'det händer inte mig', dvs 'jag åker inte fast'. Hur ska det vara avskräckande med hårdare straff, när människor är övertygade om att inte åka fast?

Dessutom är det förbannat korkat att försöka ge sig på symtomen, när det är orsaken man ska motverka. Dvs inte dela ut en massa meningslösa hårda straff, utan snarare ta reda på varför människor väljer att bli kriminella.
    1. Det är din uppfattning. Jag tror att med hårdare straff så blir det färre brott.

2. Brott har förstås orsaker. Där håller jag med dig. Men det är inte alls korkat att försöka minska antalet brott. Brotten är dåliga oavsett orsakerna. Men du kanske tror att kriminella är stackars offer för samhället och att de inte fick en ungdomsgård? Stackars, stackars kriminella.......
  • Mullvaden
    Konservativ skrev 2017-07-30 13:05:19 följande:

1. Det är din uppfattning. Jag tror att med hårdare straff så blir det färre brott.

2. Brott har förstås orsaker. Där håller jag med dig. Men det är inte alls korkat att försöka minska antalet brott. Brotten är dåliga oavsett orsakerna. Men du kanske tror att kriminella är stackars offer för samhället och att de inte fick en ungdomsgård? Stackars, stackars kriminella.......

Nej, det är inte min uppfattning. Det finns forskning på att hårdare straff inte har någon effekt. Det är liksom inget man kan ha en uppfattning om, det bara ÄR så.

Någon anledning finns det ju till att människor söker sig till en subgrupp. Oftast söker de en gemenskap, ett sammanhang, ett syfte med sin existens. Många grupper kan ge detta och sysslar man även med något kriminellt tenderar sammanhållningen att bli än starkare, eftersom resten av samhället inte accepterar sådant. Det blir liksom gruppen mot världen. Och många år beredda att gå långt för att inte förlora gruppen och sin status i den.
  • Konservativ
    Mullvaden skrev 2017-07-30 22:50:28 följande:
    Nej, det är inte min uppfattning. Det finns forskning på att hårdare straff inte har någon effekt. Det är liksom inget man kan ha en uppfattning om, det bara ÄR så.

Någon anledning finns det ju till att människor söker sig till en subgrupp. Oftast söker de en gemenskap, ett sammanhang, ett syfte med sin existens. Många grupper kan ge detta och sysslar man även med något kriminellt tenderar sammanhållningen att bli än starkare, eftersom resten av samhället inte accepterar sådant. Det blir liksom gruppen mot världen. Och många år beredda att gå långt för att inte förlora gruppen och sin status i den.
    Jo, man kan ha uppfattningar om forskning. Forskare är människor av kött och blod och jag har sett tillräckligt mycket av den varan (forskning alltså, inte kött och blod) för att inte ha din naiva uppfattning. Även forskning är gjord i ett sammanhang och för att befordras, få en fast tjänst, ens börja med sin avhandling måste man vara inne på ungefär samma spår som råder på institutionen.

Ditt andra stycke håller jag med om helt. Men din implicita slutsats är ju helt galen. Ja, det är hård sammanslutning i Hells Angels och andra grupper. Den riktiga slutsatsen måste förstås vara att samhället borde vara ännu hårdare.  Därmed inte sagt att andra åtgärder är förkastliga. Det finns mjuka metoder men det räcker inte. Tyvärr räcker det inte med dialogpoliser och kumbaya.
Svar på tråden Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?