• Mullvaden

Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?

Jag tänker att den största faran är att ens barn hamnar snett. Skjutningar är oftast riktade mot personer i olika gäng (finns ju tyvärr undantag), eller pga olika kriminella verksamheter. Försök att hålla dom undan från sådana saker, nästan alltid finns det en anledning till varför ungdomar söker sig till subgrupper, förebygg och styr in på banor som är konstruktiva och lagliga.

Hur man går vidare med det politiska läget, ja där tror jag det viktigaste handlar om att rösta på partier som arbetar förebyggande och inte på de som bara försöker dölja och behandla symtomen. Forskning tyder på att tex hårdare straff inte har någon som helst preventiv effekt, utan nyckeln är att förebygga att människor dras till sådana grupper i ett mycket tidigare skede.

• Mullvaden
    Anonym (A) skrev 2017-07-19 17:17:13 följande:

Att införa riktigt stränga straff, tycker jag är viktigt.

Tyvärr har dom ingen avskräckande effekt. Men ja, jag håller med om att en man inte ska komma undan en våldtäkt med några månader eller att pedofiler ska slippa undan, bara för att han trodde att offret var över 18/var utomlands och äcklade sig.
  • Mullvaden
    Anonym (Elvira) skrev 2017-07-20 07:38:22 följande:

Det resonemanget håller inte i längden, för skjutningar sker nu ibland på öppen gata bland folk och det är ren tur att inte oskyldiga drabbas. Även i min stad har det varit skjutningar på järnvägscentralen under tidigare år som ledde till mycket diskussioner, och det är en plats som är svår att undvika i vardagen.

Såg reportage från Colombia nu där en kvinna som var gravid i 9e månaden fick sitt ofödda barn skjutet av en studsande kula, båda intensivvårdas. Är det sånt man ska behöva räkna med i framtidens Sverige?

Fast att jämföra Colombia med Sverige känns väldigt avlägset. Där har jag mycket svårt att se att vi hamnar. Och utan människor i dessa subgrupper så är det ju svårt att hålla dem aktiva, det krävs ju ändå ett visst antal människor för att de ska kunna fortsätta.

Sen är ju samhällsklimatet idag inte särskilt öppet och välkomnande, utan det i sig bäddar för att människor ska börja söka sig till alternativa grupper, där de ändå kan finna ett sammanhang och en mening med sin existens. För det är vad de allra flesta av oss söker; meningen med livet.
  • Mullvaden
    Konservativ skrev 2017-07-30 12:50:04 följande:

Rolig historia. Tyvärr alltför sann. Men vad är dina recept?

Hårdare straff är det jag förespråkar. Med dödsstraff, livstid och utvisning blir det avskräckande på riktigt.

När det gäller skolan måste skolorna få rätt att relegera. Rektorerna måste kunna avskeda inkompetenta lärare. Skolorna måste få göra sina egna läroplaner, alltför mycket pengar går till onödigt trams som hemkunskap och träslöjd.

Fast hårdare straff har ingen som helst evidens när det gäller att förhindra brott. Se på USA, har de färre brott där pga sina dödsstraff? Inte riktigt va? Sen ligger det lite i människans natur att ständigt intala sig att 'det händer inte mig', dvs 'jag åker inte fast'. Hur ska det vara avskräckande med hårdare straff, när människor är övertygade om att inte åka fast?

Dessutom är det förbannat korkat att försöka ge sig på symtomen, när det är orsaken man ska motverka. Dvs inte dela ut en massa meningslösa hårda straff, utan snarare ta reda på varför människor väljer att bli kriminella.
  • Mullvaden
    Konservativ skrev 2017-07-30 13:05:19 följande:

1. Det är din uppfattning. Jag tror att med hårdare straff så blir det färre brott.

2. Brott har förstås orsaker. Där håller jag med dig. Men det är inte alls korkat att försöka minska antalet brott. Brotten är dåliga oavsett orsakerna. Men du kanske tror att kriminella är stackars offer för samhället och att de inte fick en ungdomsgård? Stackars, stackars kriminella.......

Nej, det är inte min uppfattning. Det finns forskning på att hårdare straff inte har någon effekt. Det är liksom inget man kan ha en uppfattning om, det bara ÄR så.

Någon anledning finns det ju till att människor söker sig till en subgrupp. Oftast söker de en gemenskap, ett sammanhang, ett syfte med sin existens. Många grupper kan ge detta och sysslar man även med något kriminellt tenderar sammanhållningen att bli än starkare, eftersom resten av samhället inte accepterar sådant. Det blir liksom gruppen mot världen. Och många år beredda att gå långt för att inte förlora gruppen och sin status i den.
Svar på tråden Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?