• Konservativ

Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?

Anonym (Vill sluta blunda.) skrev 2017-07-30 12:30:06 följande:
    Den svenska modellen.

Ett svenskt storföretag och ett japanskt hade kommit överens om att varje år utkämpa en roddtävling med åttamannalag. Båda manskapen tränade länge och när dagen för kapprodden kom var bägge lagen i absolut toppform.

Men trots allt arbete svenskarna lagt ned var det japanerna som vann. Och det med en hel kilometer.

Efter nederlaget var det svenska lagets moral helt i botten. Högsta ledningen beslutade att man skulle vinna påföljande år och tillsatte en projektgrupp som skulle undersöka problemet.

Projektgruppen upptäckte efter mycket analyserande att japanerna hade haft sju man till att ro och en man till att styra, medan det svenska laget hade haft en man till att ro och sju som styrde.

I denna krissituation visade ledningsgruppen prov på avsevärd handlingskraft och man engagerade en konsultfirma. Denna fick i uppgift att undersöka strukturen i det svenska laget. Experterna kom efter flera månaders arbete fram till slutsatsen att det var för många som styrde och för få som rodde.

På grundval av experternas rapport genomfördes omedelbart förändringar av lagstrukturen. Nu hade man fyra styrmän, två överste styrmän och en styrledare och en roddare.

Dessutom införde man ett poängsystem för att motivera roddaren.
    - Vi måste utvidga hans arbetsområde och ge honom mera ansvar.

Året därpå vann japanerna, nu med hela två kilometer.

Det svenska bolaget avskedade roddaren med hänvisning till dålig arbetsprestation. En bonus betalades till ledningen som tecken på uppskattning för det stora ansträngningar den lagt ned.

Konsultfirman utarbetade en ny analys, där man drog slutsatsen att man hade valt rätt taktik och att motivationen också var god. Problemet måste alltså vara materialet som följaktligen behövde förbättras.

Idag är det svenska bolaget i färd med att utveckla en ny båt.

Den här historien ligger nog väldigt nära sanningen.

Så här skriver Leif GW Persson

www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/poliskrisen-kommer-att-falla-stefan-lofven/

Rolig historia. Tyvärr alltför sann. Men vad är dina recept?

Hårdare straff är det jag förespråkar. Med dödsstraff, livstid och utvisning blir det avskräckande på riktigt.

När det gäller skolan måste skolorna få rätt att relegera. Rektorerna måste kunna avskeda inkompetenta lärare. Skolorna måste få göra sina egna läroplaner, alltför mycket pengar går till onödigt trams som hemkunskap och träslöjd.
  • Konservativ
    Mullvaden skrev 2017-07-30 12:58:29 följande:
    Fast hårdare straff har ingen som helst evidens när det gäller att förhindra brott. Se på USA, har de färre brott där pga sina dödsstraff? Inte riktigt va? Sen ligger det lite i människans natur att ständigt intala sig att 'det händer inte mig', dvs 'jag åker inte fast'. Hur ska det vara avskräckande med hårdare straff, när människor är övertygade om att inte åka fast?

Dessutom är det förbannat korkat att försöka ge sig på symtomen, när det är orsaken man ska motverka. Dvs inte dela ut en massa meningslösa hårda straff, utan snarare ta reda på varför människor väljer att bli kriminella.
    1. Det är din uppfattning. Jag tror att med hårdare straff så blir det färre brott.

2. Brott har förstås orsaker. Där håller jag med dig. Men det är inte alls korkat att försöka minska antalet brott. Brotten är dåliga oavsett orsakerna. Men du kanske tror att kriminella är stackars offer för samhället och att de inte fick en ungdomsgård? Stackars, stackars kriminella.......
  • Konservativ
    Mullvaden skrev 2017-07-30 22:50:28 följande:
    Nej, det är inte min uppfattning. Det finns forskning på att hårdare straff inte har någon effekt. Det är liksom inget man kan ha en uppfattning om, det bara ÄR så.

Någon anledning finns det ju till att människor söker sig till en subgrupp. Oftast söker de en gemenskap, ett sammanhang, ett syfte med sin existens. Många grupper kan ge detta och sysslar man även med något kriminellt tenderar sammanhållningen att bli än starkare, eftersom resten av samhället inte accepterar sådant. Det blir liksom gruppen mot världen. Och många år beredda att gå långt för att inte förlora gruppen och sin status i den.
    Jo, man kan ha uppfattningar om forskning. Forskare är människor av kött och blod och jag har sett tillräckligt mycket av den varan (forskning alltså, inte kött och blod) för att inte ha din naiva uppfattning. Även forskning är gjord i ett sammanhang och för att befordras, få en fast tjänst, ens börja med sin avhandling måste man vara inne på ungefär samma spår som råder på institutionen.

Ditt andra stycke håller jag med om helt. Men din implicita slutsats är ju helt galen. Ja, det är hård sammanslutning i Hells Angels och andra grupper. Den riktiga slutsatsen måste förstås vara att samhället borde vara ännu hårdare.  Därmed inte sagt att andra åtgärder är förkastliga. Det finns mjuka metoder men det räcker inte. Tyvärr räcker det inte med dialogpoliser och kumbaya.
Svar på tråden Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?