• Anonym (Vill sluta blunda.)

Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?

Hjälp, jag behöver idéer - förslag på HUR - jag kan börja väcka opinion - starta en rörelse - budkavle - börja agera.

Jag är en helt vanlig person med jobb, lite vänner, inte så aktiv inom sociala medier eller aktiv inom några föreningar etc. Inte politiskt aktiv.

Jag skriver lite här och gnäller över samhällsutvecklingen och vad hjälper det.

Det jag först och främst tänker på är våldsutvecklingen i samhället och jag FRUKTAR hur framtiden kommer att se ut om säg 20 år. Det är så många skottlossningar, skjutningar runt om i Sverige. Jag tror knappast att det är likadant i våra grannländer. Hur många har det varit senaste månaden? Någon som vågar räkna?

Jag upplever våra styrande politiker som handlingsförlamande. Har de givit upp? Vad är det för skäl att de "matar" på med samma mantra hela tiden?
    "Vi måste ha fler poliser, utöka utbildningsplatserna."
    Vad spelar det för roll om det finns fler utbildningsplatser om sedan de utbildade poliserna inte stannar kvar i yrket! HÖJ LÖNERNA rejält för poliser! Detsamma gäller för sjuksköterskor och lärare med för den delen.

Ändra lagstiftningarna som anpassas till hur vårt samhälle ser ut idag. Ge ökad makt till tulltjänstmän, inför jourdomstolar etc.

Men HUR kan man sätta press på våra styrande politiker??Det är så tyst från deras sida. Hur startar men en folkrörelse?

Jag vill inte bara sitta här och gnälla bakom tangentbordet. Jag vill inte stilla tigande se hur Sveriges trygghet sakta vittrar sönder. För det gör det.
    (Rom gick inte under på en dag...)

Har du förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-30 11:16
    1. 29/7 Tonåring skjuten i Tyresö.
    2 .29/7 22 årig man skjuten i Västerås
    3. 26/7 Man skjuten i Upplands Väsby, Stockholm
    4. 25/7 23årig man skjuten i Strängnäs
    5. 20/7 2 män skjutna i Vårberg, Stockholm
    6 19/7 Man skjuten i garage, Märsta Stockholm
    7. 17/7 Kvinna skjuten i Örebro
    8. 16/7 25 årig man skjuten i Hässleholm
    9. 14/7 Ung man skjuten i Herrljunga
    10. 14/7 Ung man skjuten i Värnamo
    11. 14/7 Man skottskadad i Malmö
    12. 14/7 Man skottskadad i Västervik
    13 12/7 Man skottskadad Fisksätra, Nacka. Stockholm
    14. 11/7 Man skjuten i Uppsala
    15.9/7 Två män skjutna i en bil. Trandarad Borås
    16. 8/7 Man skjuten i Södertälje
    17. 8/7 Män skjutna, Bergsjön Göteborg
    18. 7/7 Man skjuten Herrgården Malmö
    19. 2/7 Tre män skottskadade, Malmö

Detta är en normal sommar i Sverige 2017.

• Svar på tråden Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?
  • Anonym (H)
    Mullvaden skrev 2017-07-19 15:15:00 följande:
    Jag tänker att den största faran är att ens barn hamnar snett. Skjutningar är oftast riktade mot personer i olika gäng (finns ju tyvärr undantag), eller pga olika kriminella verksamheter. Försök att hålla dom undan från sådana saker, nästan alltid finns det en anledning till varför ungdomar söker sig till subgrupper, förebygg och styr in på banor som är konstruktiva och lagliga.
    Hur man går vidare med det politiska läget, ja där tror jag det viktigaste handlar om att rösta på partier som arbetar förebyggande och inte på de som bara försöker dölja och behandla symtomen. Forskning tyder på att tex hårdare straff inte har någon som helst preventiv effekt, utan nyckeln är att förebygga att människor dras till sådana grupper i ett mycket tidigare skede.
    Så sant så
    Anonym (så länge det är lagligt) skrev 2017-07-19 15:07:41 följande:
    Varför skulle någon som ens antyder att det kan vara problem i dagens samhälle välja att inte vara anonym, så länge som det fortsätter vara lagligt.

Om du säger något som inte bedöms som politiskt korrekt av den styrande massan, kan du råka ut från allt från att förlora jobbet, frysas ut, att dina barn attackeras i skolan, jagas av vänster extremister

Vad makten bestämt och media prängar ut är att det aldrig varit så säkert i detta land.
    Alla som antyder att det är ett hårdare klimat, ökade gäng skjutningar och en explosion av våldtäkter. Är alla paranoida.

Glöm inte att staten alltid har rätt,
    "Storebror ser dig."
    "Krig är fred."
    "Frihet är slaveri."
    "Okunnighet är styrka."
    Det är det jag menar med eftertanke och analys och reflektion. Min upplevelse är att vi idag har mer uppdelat samhälle (olika sociala klasser) fast mer dolt än det var förr i tiden. Och att det är inte tillåtet att tala om det.
    Jag tycker att det är den lilla makteliten (oavsett partitillhörighet), företagsledare, höginkomsttagare etc mot oss vanliga löntagare. 
    Eliten tar hand om de sina. Svågerpolitik..

Våldet kommer att drabba fler och fler oavsett inkomst, våldet har spridit sig i alla riktningar.

Och jag vill inte att det ska handla om partitillhörighet. Och än så länge vill jag inte vara offentlig.
    Mullvaden skrev 2017-07-19 15:15:00 följande:

Jag tänker att den största faran är att ens barn hamnar snett. Skjutningar är oftast riktade mot personer i olika gäng (finns ju tyvärr undantag), eller pga olika kriminella verksamheter. Försök att hålla dom undan från sådana saker, nästan alltid finns det en anledning till varför ungdomar söker sig till subgrupper, förebygg och styr in på banor som är konstruktiva och lagliga.

Hur man går vidare med det politiska läget, ja där tror jag det viktigaste handlar om att rösta på partier som arbetar förebyggande och inte på de som bara försöker dölja och behandla symtomen. Forskning tyder på att tex hårdare straff inte har någon som helst preventiv effekt, utan nyckeln är att förebygga att människor dras till sådana grupper i ett mycket tidigare skede.

Jag borde kanske skrivit i TS "Jag fruktar för både mina och andras barn i framtiden."

Som jag ser det så har samhället givit upp i vissa utsatta områden. Men låtsas inte om det. Utan hoppas att det ska lösas sig ändå. Vilket inte det gör. Det senaste jag såg var att man skulle satsa på fler bibliotek för att öka integrationen i Hovsjö (Södertälje). Suck.. Jag skulle gissa att det inte betyder ett skit för den etablerade kriminaliteten. 

Eftersom våra styrande politiker har hållit på i mer än 20 år med förebyggande arbete (bibliotek, nattvandrare, socialtjänst) så har ju det inte gett någon som helst resultat då antalet utanförskapsområden bara har ökat.

Det krävs inte bara förebyggande utan även avskräckande. Jag undrar om det är lika många skjutningar i Norge, Danmark, Finland, eller något annat jämförbart europeiskt land. Är det någon som vet?

Det är inte bara mina barn som kan drabbas.

Jag vill inte att detta ska handla om integrationsproblem el liknande. 

Det jag är ute efter är att hur man kan trycka på våra styrande att hjälpa oss ALLA.  Oss alla oavsett bakgrund, inkomst, bostadsort etc att få ett tryggt samhälle. 

Tryggheten börjar krackelera och rämnar sakta. Fel krafter tar över då samhället sviker.

• Anonym (A)

Att införa riktigt stränga straff, tycker jag är viktigt.

• FDFMGA
    Anonym (Vill sluta blunda.) skrev 2017-07-19 14:55:54 följande:
    Jag står för mina åsikter, diskuterar med de närmaste i min omgivning. Men det är att prata i cirklar, vill ha mer reflektioner ifrån andra. Tips och råd. Det krävs en massa mod och eftertanke att bli offentlig och jag är inte där än.  Det här är mitt första steg.
    Själv kan jag oroa mig för en hel del när jag tänker på framtiden för mina barn, barnbarn, barnbarnsbarn och så vidare. Men det är inte skjutningar som oroar mig utan att vi kanske redan har förstört möjligheterna till drägliga livsvillkor för framtida generationer genom mänsklig påverkan på klimatet eller att det snart finns mer past i haven än fisk eller hur mikroplatser på sikt kommer att påverka oss, eller ...

Sett över tid minskar ju snarare brottsligheten än ökar och skjutningar som du oroar dig är så gott som undantagslöst uppgörelser mellan kriminella gäng som mycket sällan drabbar "oskyldiga" annat än indirekt genom att de skrämmer folk som bor i de områden där de brukar förekomma. Men rent krasst så räknar jag heller inte med att mina barn ska bo i Rinkeby eller Tensta eller Hallunda. Däremot bor vi just nu nära en av Sveriges mest brottsdrabbade platser, det kan kännas lite oroande även om det bara handlar om vanlig hederlig svensk kriminalitet i samband med uteliv och onykterhet.

Hursomhelst. Risken du tar när du väljer att försöka skapa opinion för det som oroar dig helt anonymt på FL är att du blir misstänkt för att vara något av de där arbetsskygga SD-trollen som ständigt ältar invandring på FL, lika ständigt blir bannade för att de saknar vett och hyfs i sådan grad att de inte ens förmår hålla sig till FL:s regler. Och lika ständigt massinvandrar tillbaka hit.

Missförstå mig inte, jag anklagar dig inte för att vara sverigedemokrat, det vore mig främmande att komma med sådana grova anklagelser, men hade du skrivit under ditt fasta nick så skulle jag ha kontrollerat om du haft en bebbemarkering eller inte.

Rekommenderar lite läsning av Brå-statistik förresten.

www.bra.se/download/18.62fc8fb415c2ea1069325d5c/1499425901018/Sammanfattning_anmalda_prel_halvar_2017.pdf
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Mullvaden
    Anonym (A) skrev 2017-07-19 17:17:13 följande:

Att införa riktigt stränga straff, tycker jag är viktigt.

Tyvärr har dom ingen avskräckande effekt. Men ja, jag håller med om att en man inte ska komma undan en våldtäkt med några månader eller att pedofiler ska slippa undan, bara för att han trodde att offret var över 18/var utomlands och äcklade sig.
    FDFMGA skrev 2017-07-19 17:22:07 följande:
    Själv kan jag oroa mig för en hel del när jag tänker på framtiden för mina barn, barnbarn, barnbarnsbarn och så vidare. Men det är inte skjutningar som oroar mig utan att vi kanske redan har förstört möjligheterna till drägliga livsvillkor för framtida generationer genom mänsklig påverkan på klimatet eller att det snart finns mer past i haven än fisk eller hur mikroplatser på sikt kommer att påverka oss, eller ...

Sett över tid minskar ju snarare brottsligheten än ökar och skjutningar som du oroar dig är så gott som undantagslöst uppgörelser mellan kriminella gäng som mycket sällan drabbar "oskyldiga" annat än indirekt genom att de skrämmer folk som bor i de områden där de brukar förekomma. Men rent krasst så räknar jag heller inte med att mina barn ska bo i Rinkeby eller Tensta eller Hallunda. Däremot bor vi just nu nära en av Sveriges mest brottsdrabbade platser, det kan kännas lite oroande även om det bara handlar om vanlig hederlig svensk kriminalitet i samband med uteliv och onykterhet.

Hursomhelst. Risken du tar när du väljer att försöka skapa opinion för det som oroar dig helt anonymt på FL är att du blir misstänkt för att vara något av de där arbetsskygga SD-trollen som ständigt ältar invandring på FL, lika ständigt blir bannade för att de saknar vett och hyfs i sådan grad att de inte ens förmår hålla sig till FL:s regler. Och lika ständigt massinvandrar tillbaka hit.

Missförstå mig inte, jag anklagar dig inte för att vara sverigedemokrat, det vore mig främmande att komma med sådana grova anklagelser, men hade du skrivit under ditt fasta nick så skulle jag ha kontrollerat om du haft en bebbemarkering eller inte.

Rekommenderar lite läsning av Brå-statistik förresten.

www.bra.se/download/18.62fc8fb415c2ea1069325d5c/1499425901018/Sammanfattning_anmalda_prel_halvar_2017.pdf
    Tack jag ska läsa den men som de skriver i inledningen. "Ändamålet med statistiken är att ge en bild av omfattningen och utvecklingen av de händelser som anmälts och registrerats som brott hos de brottsutredande myndigheterna under den redovisade perioden. Statistiken visar således inte hur många brott som faktiskt har begåtts. Statistiken är deskriptiv och ger inga djupgående förklaringar till de förändringar som skett under perioden."

Det jag har läst är att en hel del brott anmäls inte längre för att det är lönlöst eftersom de läggs ned på en gång. Så statiskt kan ev spegla en del utav verkligheten.

Jag hittade en annan rapport som jag skumläst lite i nyss och en sak som de skriver där är sid 105 i slutdiskussionen bl a "Polisen har också svårt att etablera en kontinuitet i dialogen med medborgarna i området. Omsättningen bland poliser är stor då de snabbt rekryteras till andra tjänster. Det innebär att poliserna ofta är unga och oerfarna. De långvariga relationerna mellan ungdomar och polis som skulle kunna verka för förbättrade relationer, tenderar att vara få i dag (Gerell m.fl. 2014).

www.bra.se/download/18.37179ae158196cb1723309b/1480436880282/2016_20_Insatser_mot_brott_och_otrygghet.pdf

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/1700-manniskor-per-polis-pa-gatan

Men om jag utvecklar min oro och fruktan är det att det är få poliser, sjuksköterskor, lärare mm i förhållande till befolkningen i Sverige för att bibehålla den trygghet vi har idag. Erfaren personal slutar, studerande i utbildningar hoppar av mm. Lönenivån är en bidragande orsak.
  • Anonym (så länge det är lagligt)
    Anonym (Aska) skrev 2017-07-19 15:22:04 följande:
    Anonym (så länge det är lagligt) skrev 2017-07-19 15:07:41 följande:
    Varför skulle någon som ens antyder att det kan vara problem i dagens samhälle välja att inte vara anonym, så länge som det fortsätter vara lagligt.

Om du säger något som inte bedöms som politiskt korrekt av den styrande massan, kan du råka ut från allt från att förlora jobbet, frysas ut, att dina barn attackeras i skolan, jagas av vänster extremister

Vad makten bestämt och media prängar ut är att det aldrig varit så säkert i detta land.
    Alla som antyder att det är ett hårdare klimat, ökade gäng skjutningar och en explosion av våldtäkter. Är alla paranoida.

Glöm inte att staten alltid har rätt,
    "Storebror ser dig."
    "Krig är fred."
    "Frihet är slaveri."
    "Okunnighet är styrka."
    Vilken värld lever du i?

Vad är det i detta du ifrågasätter?

Om du inte delar synen så, förväntar jag mig att du kommer med förklaring till vad som inte stämmer och riktiga källhänvisningar till detta.

Annars är ditt utspel bara ett typexempel på vad jag beskrev, när PK samhället i sitt driv försöker förlöjliga de som ifrågasätter den beslutade konsensusåsikten. Det handlar bara om härskarteknik.

"Okunnighet är styrka."
  • FDFMGA
    Anonym (Vill sluta blunda.) skrev 2017-07-19 18:29:21 följande:
    Tack jag ska läsa den men som de skriver i inledningen. "Ändamålet med statistiken är att ge en bild av omfattningen och utvecklingen av de händelser som anmälts och registrerats som brott hos de brottsutredande myndigheterna under den redovisade perioden. Statistiken visar således inte hur många brott som faktiskt har begåtts. Statistiken är deskriptiv och ger inga djupgående förklaringar till de förändringar som skett under perioden."

Det jag har läst är att en hel del brott anmäls inte längre för att det är lönlöst eftersom de läggs ned på en gång. Så statiskt kan ev spegla en del utav verkligheten.

Jag hittade en annan rapport som jag skumläst lite i nyss och en sak som de skriver där är sid 105 i slutdiskussionen bl a "Polisen har också svårt att etablera en kontinuitet i dialogen med medborgarna i området. Omsättningen bland poliser är stor då de snabbt rekryteras till andra tjänster. Det innebär att poliserna ofta är unga och oerfarna. De långvariga relationerna mellan ungdomar och polis som skulle kunna verka för förbättrade relationer, tenderar att vara få i dag (Gerell m.fl. 2014).

www.bra.se/download/18.37179ae158196cb1723309...

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/1700-mann...

Men om jag utvecklar min oro och fruktan är det att det är få poliser, sjuksköterskor, lärare mm i förhållande till befolkningen i Sverige för att bibehålla den trygghet vi har idag. Erfaren personal slutar, studerande i utbildningar hoppar av mm. Lönenivån är en bidragande orsak.
    Hm, jag tror snarare att anmälningsbenägenheten generellt har ökat, men hursomhelst så tror jag att du oroar dig för helt fel saker såvida du inte anser att just dina barn löper stor risk att lockas till kriminella gäng.

jag tror heller inte som jag skrev i mitt första inlägg att du bildar opinion genom att framträda med en anonym signatur på FL, du försvinner bara i bruset från SD-trollen.

Har du däremot en fast känd signatur här så är jag övertygad om att fler kommer att reflektera över din oro om du använder den när du försöker skapa en tvärpolitisk rörelse till stöd för din mission.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Jag FRUKTAR för mina barns framtid! Gör du?