Träskvatten skrev 2017-03-10 10:19:03 följande:
Jag tycker det låter som att mellanbarnet behöver egentid. Vad jag menar är att mellanbarnet umgås själv med pappa och slipper för en stund att klumpas med det äldre syskonet. Iofs tror jag att alla barn behöver egentid och få känna att just det har betydelse...
Ts här!
Ja, självklart tror jag att det är för att både pappan & mamman har klumpat ihop barnen innan, dom har alltid gjort saker ihop, likadana kläder osv... Men så fort mellanbarnet ska göra något utan den äldsta så ska det frågad varför det barnet inte gör samma el vart barnet är..
Det är först nu som sambon har fått upp ögonen att, han separerar dom iaf..
Men dom få gånger som barnet och pappan är iväg å sen kommer tillbaka så är barnet i eld å lågor efter deras äventyr. :)
Försöker få min sambo att göra detta oftare.. Men mobilen/datorn verkar vara mer lockande...
Anonym (Ida) skrev 2017-03-10 12:20:39 följande:
Eller så är det ADHD. Då kan man bara titta på en sak och den går sönder.
(Inte ordagrant såklart) Då är man otroligt klantig och oaktsam. Jag var själv sådan. Alltid trasiga saker och trasiga kläder. Dock bara mina egna. Ni får lära barnen att bara använda sina egna saker.
Nu är det ju så stt alla som har ADHD inte reagerar likadant, vilket du borde veta om du hade det..
Anonym (Cissi) skrev 2017-03-10 12:24:20 följande:
Beror på åldern på mellanbarnet. Om hen är 6 år eller mer: Säg att ni tar en av hens leksaker, tar bort skärmtid ( tex en vecka utan skärm) eller drar bort godis på helgen för varje gång hen förstör en sak. Det ska vara kännbart. Jag upplever att barn idag inte får se på konsekvenser av sitt handlande.
Bestraffning gör vi inte men konsekvenser, absolut. Vi tror inte på att "det ska vara kännbart" när barnen gjort nått fel, däremot lära dom hur man gör rätt el på deras egna sätt.
Du får gärna tycka så. Vi gör det inte, eftersom inget av det handlar om en leksak. Konsekvensen blir att mellanbarnet inte får leka med det yngsta barnets leksaker, inte att inte få godis på lördagar el plocka bort mobil/teknik..
Anonym (Blä) skrev 2017-03-10 14:50:06 följande:
Men vadå "bestraffa fram bättre kroppskontroll"? Ungen verkar mest vara oförsiktig och medveten om vad han gör.
Sen är det klart att han inte bryr sig om konsekvensen "har man sönder något så kan man inte använda den längre", det är ju inte ens hans egna saker han har sönder! Så jävla tröttsamt med alla mesföräldrar som inte vågar "ta i lite" och visa ordentligt att vissa saker inte är okej!
Barn förstår inte koppling från en leksak till en dator. Och det är oftast där det blir fel och går i cirklar.. För återigen, vad har datorn med leksaken att göra?
Jag är hård (vissa skulle kalla mig för gestapo), men jag är oxå rättvis och kärleksfull. Jag tror absolut inte på stt straffa något annat än, just den saken det handlar om.. Däremot om barnet hade haft sönder den yngstes mobil/dator, då hade barnet inte fått samma frihet till sin/sina saker.
Nu har det gått ytterligare en vecka och ja, barnet har lärt sig att inte ta sönder den yngstes leksaker.
Barnet fick som konsekvens inte leka med något av den yngstes saker och efter prat och förklaringar så förstår han. Hoppas bara att det fortsätter såhär..