Inlägg från: Anonym (Cissi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cissi)

Oaktsamma barn

Beror på åldern på mellanbarnet. Om hen är 6 år eller mer: Säg att ni tar en av hens leksaker, tar bort skärmtid ( tex en vecka utan skärm) eller drar bort godis på helgen för varje gång hen förstör en sak. Det ska vara kännbart. Jag upplever att barn idag inte får se på konsekvenser av sitt handlande.

• Anonym (Cissi)
    Träskvatten skrev 2017-03-10 12:31:00 följande:

Fast du pratar om att försöka bestraffa fram bättre kroppskontroll...

Det är ok att tycka så men stå då för att du tycker att det är bra med straff men kalla för vad det är istället för att gömma dina åsikter bakom mer accepterade begrepp.

Folk har jävligt svårt att skilja på konsekvens och straff vilket visar att de uppfattar sig själva som någon sorts gudomlig kraft med rätt att utmäta bestraffningar till höger och vänster.

Går en pryl sönder blir konsekvensen att man inte kan använda den. Blir du förbannad kan du utdöma straffet att människan inte får använda sin dator under en viss tid. Med andra ord, det du hittar på som eftermäle är ingen konsekvens därför att det inte är en naturlig följd i ett händelseförlopp.

Som förälder ÄR man ju lite Gud över barnet. Det är väl klart att jag delar ut straff till mina barn. Det är inte att leka Gud.
  • Anonym (Cissi)
    Träskvatten skrev 2017-03-10 19:50:18 följande:

Det anser inte jag utan jag kallar det maktfullkomlighet.

Det går utmärkt att behandla sina barn som jämlikar när det gäller konsekvenser vs straff.

Kalla saker för sitt rätta namn, du tror på straff och inte på konsekvenser.

Du drar slutsatser om mig baserade på en kommentar? Är du autistisk? Inte för att vara elak. Men du kan inte dra slutsatser baserade på några få meningar. Men jag ger mina barn konsekvenser och straff beroende på.
Svar på tråden Oaktsamma barn