• Anonym (Jennifer)

Utan Tradolan- dag 3

Hej!

Detta är en ny tråd- följer på en gammal som handlar om att trappa ner och sen sluta med Tradolan/Tramadol.

Min dos har varit 6-8 tabletter per dag (600-800 mg) i ett drygt år.

I tisdags började min nedtrappning. Min tanke är att minska 10-20% per vecka.

Men av någon anledning fick jag efter någon dag för mig att skulle strunta i schemat och istället känna efter. Och har inte känt minsta abstinens så de få jag har tagit har varit i någon slags förebyggande syfte.

I tisdags: 4 tabletter

Igår onsdags: 2 (Den sista kl 18)

Idag hittills: ingen - I skrivande stund 19 timmar sedan jag tog en tablett.

Jag känner INGENTING. Vad är detta? Vore jag inte påläst skulle jag ropa tjoho min kropp var visst inte så beroende. Men jag vet bättre. Ni som vet: är jag rakt uttryckt dum i huvudet som använder denna metod? Kan abstinensen från helvetet komma över mig vilken minut som helst?

Eftersom jag är ensam hemma med 3 barn tills imorgon så vill jag inte riskera att inte kunna sköta vardagslivet. Å andra sidan, känns dumt att ta en tablett när jag mår så bra.

Tacksam för råd och tips!

• Svar på tråden Utan Tradolan- dag 3
  • klyban
    Anonym (Saliga äro de enfaldiga) skrev 2017-01-20 13:32:39 följande:
    Oxynorm

Tramadolen var då depot, dvs att den släpper det verksamma substansen sakta.
    När jag fått oxy, så får jag depot och "snabbverkande" oxy.

Så sa dom nått sånt, att du tar depot och sen om det blir för ont så tar du en oxy?

• Anonym (kanske?)

Varför hålla på och tjafsa om det förgångna, det kan man ändå inte göra någonting åt. Nu är det abstinensen som gäller, och inget annat.

• Anonym (Jennifer)

Nu kom det. AT. Dag 3. Jag hade börjar slappna av lite och var i en park med barnen, deras kompisar och våra 2 hundar. Inalles ansvar för 7 individer.

Skakningar, svettningar. Magen kändes xzxzxz...(onämnbart). Gick så fort från ok till att jag skakade tänder när jag berättade att nu skulle vi hem. Fick be de äldsta barnen hålla i hundarnas koppel, sade att mina fingrar var så kalla att jag inte kunde hålla.

Det gick snabbt att komma hem med en mamma som nästan fått panik men var noga med att inte visa något utåt....

Hemma: 50 mg tramadol i pulverform för snabbast möjliga verkan (=1 tablett).

In i varm dusch i 45 min. Sen ok. Somnade (min man var hemma och kunde ta över).

När jag nu skriver är det 2 timmar sedan jag tog min 'krisdos'.

Jag kommer nu följa ett schema. 25 mg (halv tablett) 4 ggr om dagen (möjligen 50 till kvällen). Blir ju 100 mg/dag jämfört med de 6-800 jag tog för bara 6 dagar sedan. Men jag känner mig ok så det är värt ett försök. Tänker att det är ett gott tecken att det räckte med 50 mg för att häva AT??

Eftersom jag vet att den totala nollningen är värst så trappar jag gärna ner snabbare för att 'spara tid'.

Känns denna dos ok så plockar jag bort lunchdosen, sen eftermiddagsdosen etc etc.

Tack alla för råd. Har varit ovärderligt. Fortsätt gärna.

En Styrkekram (lite patetiskt uttryck men jag gillar't ändå) till alla andra som kämpar. Hang in there!

• Anonym (Jennifer)

Hejhej.

Jag igen. Inte kul detta- och bättre lär det ju inte bli i första taget. Men jag kämpar emot med hjälp av träning, bastubad, varna duschar, sötsaker (jag som aldrig äter godis annars!), låååånga promenader med ljudbok. Har även börjar köpa en suspekt grön detox-smoothie som säga kunna göra underverk.....

Är dock enormt peppad och försöker tackla det hela med humor (går sådär, hehe :)). Och klappa mig själv på axeln då och då.

Pepp till er därute som kämpar!!

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-23 20:53:13 följande:
    Hejhej.
    Jag igen. Inte kul detta- och bättre lär det ju inte bli i första taget. Men jag kämpar emot med hjälp av träning, bastubad, varna duschar, sötsaker (jag som aldrig äter godis annars!), låååånga promenader med ljudbok. Har även börjar köpa en suspekt grön detox-smoothie som säga kunna göra underverk.....
    Är dock enormt peppad och försöker tackla det hela med humor (går sådär, hehe :)). Och klappa mig själv på axeln då och då.

Pepp till er därute som kämpar!!

Det är bara ligga i, när den första fasen är slut, så är det betydligt enklare att hantera.
    Men stora frågan hur är lång den första fasen.

Du behöver inte öppna upp en hel tramadol för få snabbare effekt genom ta det som pulver, du tjänar typ 1 min på detta.
    Då själva kapseln löses upp mycket snabbt i mun/mage.

• HippHipp

Hejhej!

Det här är Jennifer. Min riktiga signatur (ändrad med hjälp av Famijeliv eftersom jag använde mitt riktiga namn- både för och efternamn). Jennifer är dock mitt riktiga namn.

Jag har en fråga till er med erfarenhet.

Nu är jag nere i en halv tablett 3 ggr/dag. Som många sagt: inga problem förutom kvällar/nätter.

I Spanien där jag bor kan man köpa saker på apoteken som är receptbelagda. Tex kodein (tex Citodon). Ganska svaga i styrkan men ändå.

Inatt vaknade jag och mådde skunk. Istället för att då ta en halv eller hel tramadol för att 'dämpa' besvären så tog jag en tablett kodein. Det hjälpte.

Vet någon om detta är en smart strategi? Eller är det 'same same'?

Ca på söndag tänker jag ta bort tramadolen mitt på dagen- och bara ta 25mg morgon och kväll. Men då nätterna är tuffa är frågan:

1. Bita ihop och uthärda nätterna

2. Mildra med kodein

3. Ta lite mer tramadol

Någon som vet? Nr1 gör jag om jag måste men vill verkligen ha så mild utfasning som möjligt pga många små barn som jag ska orka med. Oftast ensam med dem pga resande make.

• HippHipp

...Tänkte också lista mina bästa 'botemedel' mot den AT jag känner under utfasning. Tror jag fasar ut ganska snabbt? (Försöker pricka in en ledig vecka jag har snart då jag ska sluta helt och kan ta den ATn i ensamhet). Kanske någon avband underbar på att också fasa ut (även om allt inte funkar för alla):

1. Träning. Tränar nästan sinnessjukt mycket. 3 timmar spinnning/löpning per dag. Förutom helger. Då springer jag när barnen tränar cykling, med barnvagn framför mig.

2. Långa jättevarma bad eller duschar. (Både för att värmen hjälper plus att jag svettas obehagligt mycket.)

3. Låg dos alvedon då och då. Verkar hjälpa lite mot kroppsvärk.

4. Stoppande medicin för magen.

5. Magnesium. Fick tips om detta och testar, ska göra kroppsvärken bättre. Oklart om det är alvedonen eller magnesiumet som hjälper bäst.

6. Parfym. Galet tips. Men att dofta lite gott (och att se presentabel ut) gör att jag faktiskt känner mig lite bättre.

Lycka till till alla er som kämpar.

• Anonym (kanske?)

Kodein ligger ett snäpp under Tram, så det är egentligen bara att ta en svagare tablett. Det är ju också väldigt beroendeframkallande, så du får vara försiktig. Lycka till!

• HippHipp
    Anonym (kanske?) skrev 2017-01-29 19:35:40 följande:

Kodein ligger ett snäpp under Tram, så det är egentligen bara att ta en svagare tablett. Det är ju också väldigt beroendeframkallande, så du får vara försiktig. Lycka till!

Tack!

Ja då kanske jag tar några sådana på slutet av nedtrappningen. Idag har jag klarat mig på en halv (=25mg) imorse och tog nyss en halv inför natten. Får se hur skoj natten blir.... Än så länge tycker jag dock att det gått över förväntan.
  • Anonym (kanske?)

Precis som du skrev så kan du ta kodein mot slutet. Men samtidigt så är det inte heller så bra, det är egentligen bara att förlänga plågan. Desto längre man tar en tabletter, desto längre bli abstinensen. Tumregeln brukar vara 1 månads abstinens för var år som man har tagit tabletter och 1 veckas abstinens för varje månad. Det är förstås individuellt men så att man vet på ett ungefär.
    Om jag vore som dig så skulle jag testa att nolla, och ser hur jag mår, och om jag klarar av det. Känner du att det är för tidigt så är det ju bara att ta en tablett. Men man ska ju aldrig höja dosen, då får man bara börja om igen.
    Som någon skrev, försök att förbereda så mycket du kan. Om du har tagit tabletter i ett år  så får du nog räkna med att vara däckad i 3-4 veckor då din  familj får sköta i princip allt. Det är bättre att vara inställd på det värsta, för då blir det en oerhörd lättnad om det inte alls blir så.
    Men jag skulle nog ställa in mig på att det blir 3-4 veckor med samma känsla som när man har influensa och feber, och lite andra luddiga symtom. Lycka till!

• HippHipp

Tack för input!

Om 2 veckor har jag en helt ensam vecka (annars 3 barn, 2 hundar, ofta bortrest man).

Ska försöka dra ner så mycket som möjligt inför den veckan och sen nolla.

Är jag inte i skick att ratta familjen efter den veckan så får maken hålla sig hemma (han är förvarnad).

Allvarligt; när läkare skriver ut sådana här mediciner varför berättar de inte om detta? Visst- jag hade valt att ta dem ändå för jag hade så ont- men hade ändå känns bättre att veta innan hur svårt det är att sluta.

• klyban
    HippHipp skrev 2017-01-30 12:59:12 följande:
    Tack för input!
    Om 2 veckor har jag en helt ensam vecka (annars 3 barn, 2 hundar, ofta bortrest man).
    Ska försöka dra ner så mycket som möjligt inför den veckan och sen nolla.
    Är jag inte i skick att ratta familjen efter den veckan så får maken hålla sig hemma (han är förvarnad).

Allvarligt; när läkare skriver ut sådana här mediciner varför berättar de inte om detta? Visst- jag hade valt att ta dem ändå för jag hade så ont- men hade ändå känns bättre att veta innan hur svårt det är att sluta.

Det är mer och mer vanligt att dom gör detta.
    Men när man har ont så brukar man inte tänka på sånt.

Men i framtiden om du har såpass ont att du behöver starkare smärtstillande, tänk då att ta en paus efter 6 veckor i minst 3-4 dagar eller kanske en vecka.
    Så slipper man dessa djupare AT, utan på sin höjd är lite seg i 1-2 dagar.
    Detta underförutsättningen att man inte har för ont, då har man liksom inget val.

Men är man förberedd på vad som händer när man slutar, så brukar det gå rätt bra.
    Det är min erfarenhet.
    Nu var det länge sedan jag åt så länge att man fick ordentlig AT, då man vill undvika en sådan.

Svar på tråden Utan Tradolan- dag 3