• Sissy11

Olika julkort

Min fru tycker att mina barn från tidigar förhållande inte ingår i hennes familj. Nu vill hon att vi ska göra julkort med mig, henne och vårt gemensamma barn, men utan mina andra barn. Jag tycker att vi allihop är en familj och känner mig bedrövad av hennes inställning.

Det är nästan så att jag funderar på att göra ett eget kort med bara mig och de äldre pojkarna. Men det blir ju också fel, för lillen är ju också mitt barn.

Jag fattar inte varför min fru har sånt behov att göra skillnad på mina tidigare barn och vårt gemensamma, de är alla tre mina och jag älskar dem lika mycket. Tyvärr känns det som att hennes beteende mot mina barn börjar påverka mina känslor för henne.

• Svar på tråden Olika julkort
  • smulpaj01
    ungbrunett skrev 2016-12-04 13:03:50 följande:

Ogillar hon dem så mycket så är hon säkert mer nöjd över att ha sitt barn på minst halvtid än att dras med hans barn på heltid.

Med tanke på din inställning till ditt styvbarn så blir det troligen så för dig med om du skulle få en unge!
  • ungbrunett
    smulpaj01 skrev 2016-12-04 13:19:33 följande:

Med tanke på din inställning till ditt styvbarn så blir det troligen så för dig med om du skulle få en unge!

Detta har ingenting med mig att göra.
  • smulpaj01
    ungbrunett skrev 2016-12-04 13:21:04 följande:

Detta har ingenting med mig att göra.

Nej men det kan vara bra för dig att tänka på så du aldrig skaffar barn med en pappa!
  • ungbrunett
    smulpaj01 skrev 2016-12-04 13:24:15 följande:

Nej men det kan vara bra för dig att tänka på så du aldrig skaffar barn med en pappa!

Tack för rådet jag inte bad om. Nu har jag bestämt att jag aldrig ska skaffa barn med min man eftersom du känner till vårt liv bättre än vi själva gör.
  • ungbrunett
    smulpaj01 skrev 2016-12-04 13:24:15 följande:

Skulle för övrigt aldrig utsätta mitt eventuella barn för att vara ett skilsmässobarn.
  • Anonym (m)
    ungbrunett skrev 2016-12-04 12:31:54 följande:
    Halvsyskon. Typ. Inte riktigt syskon.
    Fast du, ung brunett är ju inte rätt person att uttala dig eftersom du i en annan tråd talade om att du inte har några egna barn än MEN hatar din killes ex (som han har barn med). Eftersom du så uppenbart verkligen bara hatar allt din kille gjort innan han träffade dig så förstår jag att du tycker att man inte ska ta kort på alla barn, som TS tycker. Men som sagt, du kanske inte ska uttala dig förrän du själv har barn, who knows, du kanske ändrar dig när ditt eget barn fullkomligt avgudar sitt äldre halvsyskon och vill vara med denne hela tiden. 
  • ungbrunett
    Anonym (m) skrev 2016-12-04 14:26:25 följande:

Fast du, ung brunett är ju inte rätt person att uttala dig eftersom du i en annan tråd talade om att du inte har några egna barn än MEN hatar din killes ex (som han har barn med). Eftersom du så uppenbart verkligen bara hatar allt din kille gjort innan han träffade dig så förstår jag att du tycker att man inte ska ta kort på alla barn, som TS tycker. Men som sagt, du kanske inte ska uttala dig förrän du själv har barn, who knows, du kanske ändrar dig när ditt eget barn fullkomligt avgudar sitt äldre halvsyskon och vill vara med denne hela tiden. 

Hatar inte allt han gjort men ogillar hans ex som person och hur hon påverkar vårt liv.

Varför har jag inte rätt att uttala mig? Syskon och syskon och halvsyskon är halvsyskon.
  • Ess
    ungbrunett skrev 2016-12-04 13:15:34 följande:
    Om man ej ogillar någon så har man väl ingen anledning att utesluta denne.
    Egna barn och andras ungar. För väldigt många så betyder partnerns barn långt ifrån vad ens egna barn betyder för en. Har båda barn sen innan så faller det sig mer naturligt bara att man väljer att skicka olika julkort till de olika släktingarna. Nu förfasar sig ts över att hon inte ser hans barn som sin familj, han hade nog sett det på ett annat vis om han varit i samma sits som henne.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Förstörda) skrev 2016-11-29 16:24:29 följande:
    Jag tänker att ombildade familjer oftast inte håller så länge (detta visar både statistik och min egen erfarenhet, säger inte att det inte finns lyckade undantag). Och när förhållandet tagit slut, så finns det ingen mening alls längre med de där främmande barnen som min syster, min dotter, min systerdotter etc. etc. en gång i tiden bodde tillsammans med i några år. På bilderna alltså, som man sparar i albumet livet ut. JA de korten skulle vara förstörda. 
    För mig är fotografier ögonblicksbilder ur livet med de förutsättningar som finns vid tillfället när bilderna tas. Så jag ser det naturligtvis inte som om bilderna är förstörda eftersom de inte är det.
  • Påven Johanna II
    Ess skrev 2016-12-04 14:29:45 följande:
    Egna barn och andras ungar. För väldigt många så betyder partnerns barn långt ifrån vad ens egna barn betyder för en. Har båda barn sen innan så faller det sig mer naturligt bara att man väljer att skicka olika julkort till de olika släktingarna. Nu förfasar sig ts över att hon inte ser hans barn som sin familj, han hade nog sett det på ett annat vis om han varit i samma sits som henne.
    För oss har det fallit sig naturligt att skicka samma julkort till alla som står på min mans julkortslista.
  • Ess
    Påven Johanna II skrev 2016-12-04 14:38:13 följande:
    För oss har det fallit sig naturligt att skicka samma julkort till alla som står på min mans julkortslista.
    För oss har det fallit sig naturligt att i sista minuten rusa till affären och köpa färdiga kort med tomtar, och hoppas att de i alla fall kommer fram innan jul.......

Det är så olika vad som faller sig naturligt, men när det går stick i stäv med vartannat, så får man lägga lite tid på att diskutera och kompromissa. Vilket jag tycker att ts och hans sambo får göra, för så farligt är det inte att göra två olika kort att skicka ut.
  • Anonym (bibo)

Jag förstår inte heller din sambo.

Jag skulle inte skicka kort utan mina bonusbarn så länge dom bor hemma och VILL vara med.

Jag har bilder hemma med bara den "lilla" familjen. De tog vi i samband med att vi tog bild på vår nyfödda till tidningen. Då var dom inte med. (Två sådana fotograferingar då vi har två gemensamma barn)

Men sen vid 1-årsfotograferingarna så var hela familjen med och det är dom jag har framme. Plus diverse syskon kort i olika konstalationer. Vi tog på bara dom små och bara dom stora (då kunde deras mamma och mormor/morfar beställa bilder på bara dom.) Plus på alla fyra.

Lite ot men jag tycker att hon gör fel...(Men förstår om hon vill ha bilder på bara er tre också att ha någonstans)

• ungbrunett
    Anonym (bibo) skrev 2016-12-06 16:07:01 följande:

Jag förstår inte heller din sambo.

Jag skulle inte skicka kort utan mina bonusbarn så länge dom bor hemma och VILL vara med.

Jag har bilder hemma med bara den "lilla" familjen. De tog vi i samband med att vi tog bild på vår nyfödda till tidningen. Då var dom inte med. (Två sådana fotograferingar då vi har två gemensamma barn)

Men sen vid 1-årsfotograferingarna så var hela familjen med och det är dom jag har framme. Plus diverse syskon kort i olika konstalationer. Vi tog på bara dom små och bara dom stora (då kunde deras mamma och mormor/morfar beställa bilder på bara dom.) Plus på alla fyra.

Lite ot men jag tycker att hon gör fel...(Men förstår om hon vill ha bilder på bara er tre också att ha någonstans)

Hur kan någon göra "fel" i en sånhär fråga? Det är häl högst individuellt vad man tycker och på så vis finns inget rätt och fel.
  • Ess
    ungbrunett skrev 2016-12-07 07:16:04 följande:
    Hur kan någon göra "fel" i en sånhär fråga? Det är häl högst individuellt vad man tycker och på så vis finns inget rätt och fel.
    Jag håller med dig. 
  • Anonym (bibo)
    ungbrunett skrev 2016-12-04 13:27:29 följande:

Skulle för övrigt aldrig utsätta mitt eventuella barn för att vara ett skilsmässobarn.

Det hade inte min man tänkt heller. Men exet var otrogen (2ggr) och så blev det som det blev.

Man vill väl inte att ens barn ska vara skilsmässobarn, men ibland blir det som det blir ändå...
  • Anonym (bibo)
    ungbrunett skrev 2016-12-07 07:16:04 följande:

Kan du ha rätt i, men i mina ögon är det fel. Skulle kännas konstigt att inte skriva med bonusbarnen på våra julkort, för dom är ju min familj. Nu bor ena dottern i eget boende så nu får hon skicka eget, men innan.

Jag ser våra barn som syskon. Vi nämner aldrig hel eller halv och jag är så glad att mina bonusdöttrar reagerar negativt om någon säger något om det. Dom känner sig som sykson (trotts olika mammor)

Dom säger att det är min lillasyster/ mina lillasystrar.
Svar på tråden Olika julkort