• Anonym (Förbannad)

Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!

Ikväll sa min sambo glatt att han rökte marijuana med sin kompis för två veckor sedan! Jag blev bestört, droger är oacceptabelt i mitt hus. Kompisen har skilt sig och är ledsen och införskaffar tydligen marijuana. Jag frågade min sambo varför han gjorde det och om han gör det ofta varpå han svarade att han rökt två gånger på tio år. Vi varken röker eller snusar: Vi tar max ett glas vin ibland. 

Hur kan man som 40-åring göra så här?! Han tyckte jag var löjlig som blev arg. 
    Jag kan inte släppa det! 

Vi pratar om att skaffa barn. Jag kan inte ha en man som kanske röker marijuana ibland! Även om det är 2 ggr på tio år. 

Överdriver jag eller bör jag göra slut? 

• Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!
  • klyban
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-29 11:30:22 följande:
    TS, sådär resonerar knarkare.

Och så gör de som vill stigmatisera någon som använder cannabis två gånger på TIO ÅR.
    Och jo, jag vet sedan innan, att gå in i en saklig diskussion med fakta och logik, det är nått knarkkrigaren aldrig gör.
    Varför den är så rädd för dessa vet inte jag.

Varför tycker du stigmatisera är nått bra?
    Jag undrar lite lätt, då jag sett du göra det ett par gånger nu.

• MammAmma
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-29 11:30:22 följande:

TS, sådär resonerar knarkare.

Och så där reagerar och resonerar de som är allergiska mot kunskap och uttalar sig utifrån ignoranta fördomar.
  • Anonym (förstår dig.)

Berätta, vad tycker ni om såna som mig?

• MiasMamma
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-29 12:52:43 följande:

Noll koll, men mycket att döma. Och berätta nu inte för mig att du är tidigare knarkare av guds nåd för det är du inte.
  • klyban
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-29 12:52:43 följande:

Att saklighet, fakta och logik är inte närvarande, det är beklämmande.
    Sen får var och en avgöra hur irriterande detta är.
    För mig handlar det enbart om att rätt ska vara rätt.
    Men då kallas detta att försvara, vilket bara är tom retorik.

• AnonymMS

Förstår TS i det att hennes man frångår värderingar osv. Förstår också att hon är upprörd över det faktum att det faktiskt är olagligt. MEN, jag kan inte riktigt förstå att det ska vara ett så fruktansvärt stort problem (visst, alla tänker vi olika så säger inget om det), eller dessa kommentarer om att denna "drog" är så oerhört farlig. För mig är det att blunda för sanningen. Jag säger inte att det är helt ofarligt heller, men jag försöker vara lite realistisk... citerar utdrag från en artikel/studie

"Media reports highlight tales of increased THC content in new strains of cannabis, leading some to worry about the potential of a fatal overdose.

Yet cannabis is essentially nontoxic. No one has ever died of THC poisoning... a lethal dose would actually require smoking Around 900 joints"

"Concerns about marijuana leading to psychological problems are at least 100 years old... A close look at the data reveals that many people with psychological problems smoke marijuana, but it does not cause their disorders. Yet some people with mental illness may find that the drug aggravates their symptoms"

"These results confirm that marijuana is neither completely harmless nor tragically toxic. Compared to other drugs that are currently legal, its impact on health is minimal. People with psychotic disorders should probably avoid cannabis... Smoking every

day undoubtedly taxes the lungs. Men attempting to impregnate women may have more luck if they abstain from cannabis. Pregnant women should probably avoid all drugs. Nevertheless, occasional use by healthy adults does not appear to create dramatic mental or physical illness. Cannabis seems to have fewer negative health effects than legal drugs, like alcohol, caffeine, or tobacco, and kills far fewer people"

Referens:

www.google.se/url&source=web&rct=j&url=priede.bf.lu.lv/grozs/AuguFiziologijas/Augu_resursu_biologija/gramatas/Understanding%2520Marijuana.pdf&ved=0ahUKEwiC9rnZ7b_QAhWEOSwKHf_yBawQFggaMAA&usg=AFQjCNHyBNC85BCxB96xp0XFYW9D3iIvog&sig2=k7S_XFHDPeWOl4keLW78sg

• Anonym (O)
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-10-23 03:14:42 följande:

Ikväll sa min sambo glatt att han rökte marijuana med sin kompis för två veckor sedan! Jag blev bestört, droger är oacceptabelt i mitt hus. Kompisen har skilt sig och är ledsen och införskaffar tydligen marijuana. Jag frågade min sambo varför han gjorde det och om han gör det ofta varpå han svarade att han rökt två gånger på tio år. Vi varken röker eller snusar: Vi tar max ett glas vin ibland. 

Hur kan man som 40-åring göra så här?! Han tyckte jag var löjlig som blev arg. 

Jag kan inte släppa det! 

Vi pratar om att skaffa barn. Jag kan inte ha en man som kanske röker marijuana ibland! Även om det är 2 ggr på tio år. 

Överdriver jag eller bör jag göra slut? 

Droger är oacceptabelt i ditt hus? Du inkluderar alkohol då också va?

Marijuana är inte farligt.
  • i-o
    Anonym (O) skrev 2016-11-23 22:54:44 följande:
    Droger är oacceptabelt i ditt hus? Du inkluderar alkohol då också va?

Marijuana är inte farligt.
    Socker, kaffe, snus, choklad påverkar även det belöningscentrum som är det folk raljerar om med droger.

Det mest toxiska man kan träffa på när man pysslar med droger är fel människor. Legaliseringen i USA kan måhända ge perspektiv på hur orättvist cannabis-konnässörer behandlats årtionde efter årtionde.
  • MEE83

Låter som en keeper, inget bullshit och han ljuger inte. Har du haft missbruksproblem i din familj eller varför tycker du att det är så hemskt?

Att bruka cannabis 2 gånger på 10 är vad jag skulle kalla en bagatell.

• MEE83
    Anonym (Ren) skrev 2016-10-24 16:35:05 följande:

www.can.se/Fakta/cannabis/

www.svt.se/nyheter/vetenskap/vad-ar-farligast

www.drugsmart.com/fakta/cannabis/

cannabishjalpen.se/node/2

www.svt.se/nyheter/vetenskap/marijuana-forandrar-hjärnan

Risk att utveckla schizofreni, försämrat arbetsminne och inlagring i levern i upp till sex veckor - knappast helt ofarligt med cannabis... Nej, inte alkohol heller, så slipper ni säga det.

Den där inlagringen i levern måste vara hemsk. Cool

Nu har jag aldrig varit en regelbunden brukare, men jag har oavkortat positiva erfarenheter av cannabis, utan att för den delen ha blivit schizofren, eller drabbats av försämrat arbetsminne.

Jag tror ens sinnelag vid tillfället då man brukar en drog påverkar hur man reagerar i rätt stor utsträckning, och som tur är, så skulle jag och de som känner mig, eller träffar mig tillfälligt antagligen säga att jag är så att säga high on life, dvs positiv och och optimistisk, kort och gott en glad prick. Så oberoende av den substans jag brukat så har jag aldrig fått snedtändning, utan haft positiva erfarenheter.

Mina högst personliga observationer av personer som brukat t ex alkohol och/eller cannabis gör även att jag skulle hävda att alkohol är ett större problem, jag skulle spontant hävda att % andelen berusade människor som spårar ur på ett destruktivt är betydligt högre. Jag har aldrig någonsin behövt hantera en person som varit ute efter blod pga att dom rökt cannabis, men antalet snubbar med snedfyllor som jag fått hantera på olika sätt(framförallt genom att kommunicera med dom, men även ett antal gånger genom fysiskt våld, en del är hopplösa) är, framförallt då i relation till ovanstående drog, stort.

Men som sagt, mitt cannabis bruk har varit, precis som TS sambos, sporadiskt. Det ger ett riktigt skönt rus och man slipper eventuella bakfyllor, lite pirr i kroppen(antagligen pga fortfarande lite smått påverkad) dagen efter har det varit dock! Tungan ute

• Hannalia

Hej!

Jag brukar också känna mig obehagligt till mods om någon i min närhet använder droger. Uppskatta hans ärlighet. Det är väl olagligheten i det hela jag är känslig för. Sen att alkoholen ger andra typer av skador är en helt annan fråga. Om han faktiskt röker så sällan som han säger (det blir lätt oftare) borde det inte vara svårt för honom att ge upp marijuanarökandet för din skull bara han förstår hur mycket du lider av detta.

• klyban
    Hannalia skrev 2016-11-30 08:20:13 följande:
    Hej!

Jag brukar också känna mig obehagligt till mods om någon i min närhet använder droger. Uppskatta hans ärlighet. Det är väl olagligheten i det hela jag är känslig för. Sen att alkoholen ger andra typer av skador är en helt annan fråga. Om han faktiskt röker så sällan som han säger (det blir lätt oftare) borde det inte vara svårt för honom att ge upp marijuanarökandet för din skull bara han förstår hur mycket du lider av detta.

Röker man så ofta som i TS man, så lär den aldrig ske oftare.
    Varför inbillar sig folk att folk som röker cannabis, alltid eskalerar till och bli missbrukare?
    Du är medveten om att det är rätt få som utvecklar vad sjukvården kan kalla missbruk?

Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!