• Anonym (Förbannad)

Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!

Ikväll sa min sambo glatt att han rökte marijuana med sin kompis för två veckor sedan! Jag blev bestört, droger är oacceptabelt i mitt hus. Kompisen har skilt sig och är ledsen och införskaffar tydligen marijuana. Jag frågade min sambo varför han gjorde det och om han gör det ofta varpå han svarade att han rökt två gånger på tio år. Vi varken röker eller snusar: Vi tar max ett glas vin ibland. 

Hur kan man som 40-åring göra så här?! Han tyckte jag var löjlig som blev arg. 
    Jag kan inte släppa det! 

Vi pratar om att skaffa barn. Jag kan inte ha en man som kanske röker marijuana ibland! Även om det är 2 ggr på tio år. 

Överdriver jag eller bör jag göra slut? 

• Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!
  • Anonym (iii)
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-27 20:23:21 följande:

Hej

Vi har olika åsikter i saken. Det är helt ok att ha. Vi har ett demokratiskt system som funkar som det funkar. Det kan vi diskutera i en annan tråd om behovet uppstår.

Nu gäller det en kvinna som har svårt att släppa det faktum att hennes sambo rökt på. Hon blir förvånad och besviken. Kan hon leva med detta? Ska hon tänka på detta varje gång hon ser på honom? Ska hon hela tiden försöka stöta bort den tanken att sambon gjort något som är så starkt emot hennes egna värderingar.

Svår fråga hon måste känna efter på.

Vad gäller värderingar är man fri att välja att bosätta sig i ett land där värderingarna passar. I Sverige är det olagligt att använda sig av cannabis. Jag är inte jurist men tycker mig förstå varför det finns lagar som bör följas. 

Vi har en allmän kassa, skatt, eller hur? Den ska förvaltas så väl som det bara går. Skatten ska bekosta allt till alla som behöver utefter behov. Skatten ska komma från alla utefter förmåga. Eller? 

Därav krävs en utarbetad kostnadseffektivitet. 

Nu har jag inga fakta och önskar besparas försök till fakta i fråga hur lite cannabis kostar. Särskilt av de som starkt förespråkar cannabis ty det tenderar att bli aningen vinklat av förespråkarens eget behov av drogen. Själv röker jag inte och bryr mig inte om någon röker som jag inte känner. 

Jag råkar dock veta att det existerar cannabispsykoser. Hur vanligt det är är jag osäker på. Vilka de drabbar vet jag inte heller, förmodligen långt ifrån alla som röker. Alldeles säkert är dock att de drabbar de som använder cannabis. Jag råkar veta vad ett dygn på en slutenvårdspsykiatrisk avdelning kostar. Det är inte billigt. 

Sedvanligt är att man försöker utröna om psykosen är en cannabispsykos eller en "vanlig psykos". För att klargöra detta måste personen vara fri från drogen under en längre tid. Minns inte hur länge. Personen måste vistas i slutenvården under denna tid. När drogen är ur kroppen kan man påbörja behandling. Skittrist blev det hela för personen som bara ville röka lite gräs och ha skoj! och kostsamt för skattebetalarna.

Logiken bakom förbud kan man tänka är att:

1. Rädda liv. (välvilja...)

2. Minska utflödet från den gemensamma kassan. (kostnadseffektivisering)

Kan man tänka sig ett samhälle där man kunde avsäga sig vård relaterat till efterverkningar av cannabis genom ett kontrakt? I så fall skriver jag under på det. Då kan man vara liberal och bruka/missbruka hur mycket man vill. Bara andra inte behöver betala för det. Så är inte fallet.

Du, jag och Svensson betalar det gemensamma och vi önskar så innerligt att ingen slösar med våra surt förvärvade medel. Vem talade om skillnad mellan offerlösa brott och sådana brott som har offer, egen kropp och andras kropp? Jag känner mig faktiskt som ett offer när någon negligerar lagen och kostar ca 10 prutt/dygn på en slutenvårdspsykiatrisk avdelning.  

När jag tidigare skrev: "lyssna inte på knarkarna". Så menade jag det!

Men människa, läs på eller är du faktaresistent?

anonhq.com/marijuana-banned-real-reasons-worse-think/
  • FredrikMatsson

Nu är det ju så att cannabis har effekten att man blir flummig. Ögonen kan se ut som på katten Garfield när man har rökt cannabis.

Själv har jag gjort det två gånger och jag tycker att det är rätt kasst med cannabis.

Om man känner någon som röker cannabis bör man säga vad man tycker om det och argumentera fram att personen inte använder cannabis.

• Xenia

Det är  ju ni som är knarkliberaler som är helt faktaresistenta. Cannabis har inga nackdelar alls och är helt ofarligt. Tror ni på jultomten också? Alla forskning som motsäger denna trossats "cannabis är helt ofarligt", den är tydligen bara påhitt?

Tidigare studier har visat på ökad risk för allvarlig sjukdom för cannabisanvändare och deras ättlingar. Forskarna Albert Stuart Reece och Gary Hulse från School of Psychiatry and Clinical Sciences vid University of Western Australia ville ta reda på de bakomliggande orsakerna.

Resultaten publicerades före sommaren i tidskriften Mutation research/Fundamental and molecular mechanisms of mutagenesis. Forskarna fann att de kemiska egenskaperna hos cannabis interagerar med DNA vilket kan leda till genmutationer som ökar sjukdomsrisken.

? Eftersom cannabisanvändningen ökat i världen de senaste åren påverkar det här folkhälsan, säger Albert Stuart Reece, till Medical News Today.

Forskarna pekar på att även om användaren själv inte drabbas av sjukdom som följd av mutationen går skadan i arv till deras barn och till och med barnbarn vilket ökar deras risk för cancer. Risken är densamma oavsett vilken förälder det är som använt om cannabis. www.accentmagasin.se/forskning/cannabis-kan-skada-dna/

Bara det borde ju få den som tänker blir förälder att fundera på om det är så klokt att använda cannabis.

De nya starkare varianterna av cannabis kan ligga bakom upp till vart fjärde fall av förstagångssjuka i psykossjukdomar. Det visar en ny studie publicerad i ansedda medicintidskriften The Lancet. www.accentmagasin.se/forskning/ny-studie-var-fjarde-psykossjukdom-kopplad-till-cannabis/

• Anonym (förstår dig.)

Oj var fjärde. Visste inte att det var så mycket. Och jag som ändå är påläst i ämnet. 

Någon skrev så klokt att det inte existerade cannabispsykoser, stämmer det? Hur kommer det sig då att det finns en ICD-10 diagnoskod för det? 

Men ok. Vi ska tro på hen som skrev det. Det finns inga cannabispsykoser...

• MiasMamma

Precis, för att karln 2ggr/10 år rökt på är han världens junkie. Vet du ts, ibland, men enbart ibland, förstår jag alla dessa frustrerade killar i Sverige. 
    Äntligen kan du lämna sambon. 

• MammAmma
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-29 10:16:13 följande:

Oj var fjärde. Visste inte att det var så mycket. Och jag som ändå är påläst i ämnet. 

Någon skrev så klokt att det inte existerade cannabispsykoser, stämmer det? Hur kommer det sig då att det finns en ICD-10 diagnoskod för det? 

Det finns det inte. En cannabisinducerad psykos kan inte drabba vem som helst, det kan drabba dem som redan har någon psykossjukdom, eller som är predisponerade för sådana. Bara för att cannabis kan agera som katalysator, betyder det inte att det kan framkalla psykoser 'ur tomma intet,' alltså finns det inget som heter "cannabispsykos/haschpsykos." Utom i Sverige då.
  • klyban
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-29 10:16:13 följande:

Du blandar ihop det, eller så vill du bara inte förstå.
    Cannabis kan utlösa psykoser, dock aldrig skapa psykoser.
    Det är en genetisk sjukdom, som håller sig linjär i förhållande befolkningsökningen.
    Och under samma tid så har cannabis konsumtionen ökat kraftigt, men ingen ökning per capita.
    Det talar ett mycket tydligt språk, cannabis skapar INTE psykoser då det är en genetisk sjukdom.

Dock är dessa som har en begynnande psykos eller begynnande schizofreni, att dessa känner av en psykisk ohälsa och är vad jag hört innan dubbelt så troliga att börja med en drog som cannabis.
    Helt enkelt för de mår dåligt.
    Det såna som du har problem med, det är korrelation och kausalitet.
    Stödet för cannabis inte orsakar psykos är överväldigande.

Diagnos koden kallar det inte för cannabispsykos.
    En annan sak som är välkänt inom psykvården, och det är att de med psykiska ohälsan har redan en dokumenterad och/eller misstänkt före drogdebuten.
    Och vem går till en psykavdelning och säger så blir man på cannabis.
    Det är lika ovetenskapligt som att gå till parkbänken och kolla på alkisen och säga så blir man på alkohol.

• klyban
    Xenia skrev 2016-10-28 23:44:37 följande:
    Det är  ju ni som är knarkliberaler som är helt faktaresistenta. Cannabis har inga nackdelar alls och är helt ofarligt. Tror ni på jultomten också? Alla forskning som motsäger denna trossats "cannabis är helt ofarligt", den är tydligen bara påhitt?

Tidigare studier har visat på ökad risk för allvarlig sjukdom för cannabisanvändare och deras ättlingar. Forskarna Albert Stuart Reece och Gary Hulse från School of Psychiatry and Clinical Sciences vid University of Western Australia ville ta reda på de bakomliggande orsakerna.

Resultaten publicerades före sommaren i tidskriften Mutation research/Fundamental and molecular mechanisms of mutagenesis. Forskarna fann att de kemiska egenskaperna hos cannabis interagerar med DNA vilket kan leda till genmutationer som ökar sjukdomsrisken.

Eftersom cannabisanvändningen ökat i världen de senaste åren påverkar det här folkhälsan, säger Albert Stuart Reece, till Medical News Today.

Forskarna pekar på att även om användaren själv inte drabbas av sjukdom som följd av mutationen går skadan i arv till deras barn och till och med barnbarn vilket ökar deras risk för cancer. Risken är densamma oavsett vilken förälder det är som använt om cannabis. www.accentmagasin.se/forskning/ca nnabis-kan-skada-dna/

Bara det borde ju få den som tänker blir förälder att fundera på om det är så klokt att använda cannabis.

De nya starkare varianterna av cannabis kan ligga bakom upp till vart fjärde fall av förstagångssjuka i psykossjukdomar. Det visar en ny studie publicerad i ansedda medicintidskriften The Lancet. www.accentmagasin.se/forskning/ny-studie-var-.../

Det verkar som dessa "forskare" helt och hållet inte läst dessa som gäller schizofreni och just UK.
    www.schres-journal.com/article/PIIS0920996409002692/abstract

Eller denna ifrån Australien och psykos.
    Som bägge tar upp att man inte ser någon ökning av schizofreni och psykos, fast man har en kraftig ökad konsumtion under mätperioden.
    www.ukcia.org/research/TestingHypotheses.pdf
    Vet det finns liknande i USA och par länder till, dock inga länka men de säger samma sak.

Detta med korrelation och kausalitet verkar vissa ha extremt svårt för.
    Bara undrar varför står man vid den psykiska sjukdomen, ser cannabis och inte klarar av att ens kolla vilken debut som var först.
    Jag bara antar någon kommer droppa den berömda värnpliktsstudien, då denna inte heller tar hänsyn till en redan debuterad psykisk ohälsa.

• Anonym (förstår dig.)

TS, sådär resonerar knarkare.

• MiasMamma
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-29 11:30:22 följande:

TS, sådär resonerar knarkare.

Hur, karln fick ju inte ens chansen att yttra sig innan ts undrade om hon borde lämna honom?
Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!