• Anonym (Förbannad)

Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!

Ikväll sa min sambo glatt att han rökte marijuana med sin kompis för två veckor sedan! Jag blev bestört, droger är oacceptabelt i mitt hus. Kompisen har skilt sig och är ledsen och införskaffar tydligen marijuana. Jag frågade min sambo varför han gjorde det och om han gör det ofta varpå han svarade att han rökt två gånger på tio år. Vi varken röker eller snusar: Vi tar max ett glas vin ibland. 

Hur kan man som 40-åring göra så här?! Han tyckte jag var löjlig som blev arg. 
    Jag kan inte släppa det! 

Vi pratar om att skaffa barn. Jag kan inte ha en man som kanske röker marijuana ibland! Även om det är 2 ggr på tio år. 

Överdriver jag eller bör jag göra slut? 

• Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!
  • Anonym (Suck)

Snacka om dubbelmoral.Tar bara lite vin i bland.

• Anonym (Snoop)
    klyban skrev 2016-10-24 19:31:15 följande:

Bättre exempel är väl då Steve Jobs,  Richard Branson och George Soros här.

Då de har/hade avancerade affärsimperium.

Fast det är ju precis vad Snoop har byggt upp också, inom musik- och nöjesindustrin. Parallellt med att bygga vidare på sin egen karriär som musiker.

Jobs var väl rätt inne på LSD också på 70-talet.
  • Anonym (Aljona)
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-10-23 03:14:42 följande:

Ikväll sa min sambo glatt att han rökte marijuana med sin kompis för två veckor sedan! Jag blev bestört, droger är oacceptabelt i mitt hus. Kompisen har skilt sig och är ledsen och införskaffar tydligen marijuana. Jag frågade min sambo varför han gjorde det och om han gör det ofta varpå han svarade att han rökt två gånger på tio år. Vi varken röker eller snusar: Vi tar max ett glas vin ibland. 

Hur kan man som 40-åring göra så här?! Han tyckte jag var löjlig som blev arg. 
    Jag kan inte släppa det! 

Vi pratar om att skaffa barn. Jag kan inte ha en man som kanske röker marijuana ibland! Även om det är 2 ggr på tio år. 

Överdriver jag eller bör jag göra slut? 

Skulle du allvarligt fundera om att lämna honom för att han rökt på 2ggr/10 år, börjar jag undra vad ni har för relation IRL.
    Tror att du söker någon samhälleligt accepterad anledning att kunna lämna honom. 
    Jäkla svenska dubbelmoral. Ni supar mer än vi ryssar, trots systemet. Ni knarkar mer än folk i Holland. Ni skaffar petitioner för att bli av med rökare på jobbet för att samtidigt stoppar in halva burken snus för att bli kvitt med avvänjningssymptom. Och alla dessa blonda, puritanska kvinnor som hellre lever på 800 kcal per dag och gymmar som vansinnigt för att uppfyller några inbillade krav samhället har. Plus de kvinnor som är för fega att berätta för sin partner, jag vill inte ha dig längre, utan istället letar efter någon godkänt anledning, drogmissbruk typ, för att få släkten på sin sida.
  • klyban
    Anonym (Ren) skrev 2016-10-24 20:24:32 följande:
    Tack för länkarna! Jag har läst och tycker det är intressant. Ingen av studierna hittar ett samband mellan cannabisanvändning och utvecklande av schizofreni. Men den senare ser att personer med psykisk sjukdom och som använder cannabis tenderar att insjukna tidigare och vara mer utsatta. Inte direkt positivt, men samma sak kan så klart sägas om även andra droger.

CAN styrker flera av uppgifterna med liknande vetenskapliga rapporter, SVT anger också källor för sina och belyser det svåra forskningsläget. Jag skulle inte chansa, eftersom min erfarenhet visat att cannabisanvändare som jag stött på fastnar i beroende, får svårt att sköta jobb eller studier och blir socialt utsatta. Men det är bara min personliga erfarenhet och bara grunden för mitt personliga ställningstagande.

Det man ska kolla upp främst, det är om schizofrenifallen ökat med konsumtionsökningen av cannabis.
    Och detta kan man inte se, och om cannabis skapade dessa sjukdomar.
    Så skulle detta ge ett ordentligt avtryck i denna statistik och detta kan man inte se.

Sen har vi ett litet annat problem, och som gör folk tror att det skapar dessa sjukdomar.
    Och det är den som har en begynnande schizofreni med sin första annalkande psykos.
    Så mår denna psykiskt dåligt, och denna person säger man är dubbelt så trolig att testa droger som cannabis.
    Man gör det gamla vanliga misstaget på droger, man utgår ifrån slutstationen =psykos/schizofreni.
    Sen frågar man denna grupp i hur många som tagit cannabis, då får man en siffra som är betydligt större än normalbefolkningen.
    Och detta tar man som bevis att det ger dessa sjukdomar, inom detta område har man väldigt svårt for korrelation och kausalitet.
    Det ser man även på gateway teorin, där utgår man ifrån heroinisten.
    Forskning och ta reda på saker, så är detta sjuka exempel på hur fel det blir när man gör så.

• klyban
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-24 22:51:46 följande:
    Hej

Jag skriver anonymt och tänker inte läsa igenom tidigare argument om att det är ofarligt och jämförelser med alkohol och sånt trams. 

Har själv råkat ut för samma sak och kände exakt som du. Jag är dock man och det var min dåvarande flickvän som varit på midsommarfirande med kompisgänget. Jag gjorde allt för att förlåta henne och försökte hela vårt förhållande stöta ifrån tanken om att hon gjort så. Men det var där hela tiden. Kändes nästan i samma kategori som om hon varit otrogen eller något annat som inte hör hemma i ett vuxet förhållande och ett vuxet liv. 

Nej, jag skulle aldrig skaffa barn med en som inte har sådana gränser som vuxen. En sak är om man gör sånt en gång under sin tonår.. men där går gränsen. 
    Jag kände mig så förbannad och besviken. Kunde inte fatta att man gör sånt. Vi som båda är i vårdyrket och vet hur illa det är osv.... 

Jag har inga tips till dig. Men jag fattar hur besviken du är!!!
    Vad är det för en gräns du pratar om?
  • klyban
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-25 00:41:28 följande:
    Som TS och jag är inne på, man vill inte ha med knarkare att göra. Jag drar inte in jämförelser med andra saker även om det är fullt möjligt. Värderingar är värderingar och TS verkar ha den värderingen att knark är någon varken hon eller hennes tänkta partner befattar sig med. Därav förvåningen när hennes partner gör något sådant. Övriga kan tycka att hon överdriver och det kan garanterat härledas till övrigas värderingar. Grundvärderingar är som vi vet svåra att ändra på. Ingen ide att ens försöka övertyga varandra.
    Värderingar är viktigt att de är i någorlunda samklang i en relation. 
    Om hennes partner är i stånd att gå över en sådan "tilltänkt" gräns, vad är han då kapabel till? 
    Nä, en människa som har förtroendet att få tillbringa ett liv med en annan människa bör ha den insikten att vårda det noggrant. Bot och bättring skulle jag säga till sambon. 

Skrämmande att man anser sig äga andra människor på detta sättet.
    Jag kan köpa resonemanget att man inte vill ha någon som röker på i sitt hem, typ 1-2 gånger i veckan eller mer.
    Men att någon tar sig en röka på en fest och inte gör det mer, så ska man kalla denne för knarkare resten av livet.
    Mycket skrämmande inställning, och helt säkert baserat på nått ovidkommande eller totalt felaktigt.

• klyban
    Xenia skrev 2016-10-25 00:52:17 följande:
    Jag skulle också bli chockad. All jämförelse med cigarettrökning och alkoholdrickande är ovidkommande. Cannabis är en olaglig drog.

Funderar man på att skaffa barn, så borde fundera på om man är ett lämpligt föredöme för barn också. Allt olagligt borde gå bort då.

F ö borde man också vare ett föredöme när det gäller livsstil. Då går även överdrivet bruk av alkohol och allt bruk av nikotin bort också.

Så jag tycker TS borde prata med sin sambo. Hur vill han bli som förälder, vilken slags livsstil vill han ha?

Om man ska sätta cannabisens farlighet i en relation till verkligheten, så finns inget annat än jämföra att ta till.
    Sen blir det en bieffekt av att jämföra, och det är att man inser hyckleriet.

Varför skulle man vara ett dåligt föredöme för?
    Skaffar man barn idag, så kommer det vara legaliserat innan de fyller 18år ändå.
    Sen hur är det dåligt föredöme att rökt 2 gånger på 10år?
    Det om nått visar väl att man har koll på vad man gör.
    Och någon livsstil är det knappast att prata om, livsstil är mer om man lever sitt liv kring cannabis.
    Och det gör det inte här, eller hur.

• klyban
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-25 02:38:59 följande:
    Oj vilka kloka ord. Jag får rysningar. Du är sannerligen den klokaste jag hört någonsin. Synd att vi mister dig när du flyttar till Amsterdam. Vi hade verkligen behövt dig i regeringen, du som har så bra perspektiv. Lär oss oförstående människor vad som är rätt och fel. Snälla, vi är ju så oförstående.

Ironi och sarkasm fungerar inte i skriven form, så detta såg bara dumt ut.
    Men visst är du oförstående, och då inte förstår en hel del kring detta.
    Men du är bara en produkt av indoktrineringen och den tillhörande stigmatiseringen.
    Man måste inse att det är ett offerslöst brott vi pratar om, och det som sker i landet i och med den extremt kraftiga ökningen vi har på konsumtion av cannabis.
    Är i många fall bara civilolydnad, vilket vi ofta ser på tokiga lagar som tex när det var olagligt att vara homosexuell.

• klyban
    Anonym (Snoop) skrev 2016-10-25 08:28:59 följande:
    Fast det är ju precis vad Snoop har byggt upp också, inom musik- och nöjesindustrin. Parallellt med att bygga vidare på sin egen karriär som musiker.

Jobs var väl rätt inne på LSD också på 70-talet.

Jag förringar inte hans framgångar, men anser de andra är bättre exempel.

• BandAnna

Du dricker vin ibland och tycker alltså majja är hela världen?
    Jag hoppas innerligt att det bara är de lagliga konsekvenserna som du bryr dig om. För jag kan säga dig att alkohol ofta är anledningen till våldsbrott, våldtäkter, självmord, mord etc etc. DET om något förstör familjer och liv. Tro mig jag vet, den skiten splittrade hela min familj när jag växte upp. 

Jag kan dock tycka det vore jäkligt dumt av honom att riskera hamna i något register för narkotikainnehav om ni skaffar barn tillsammans. Så förhoppningsvis låter han bli det när det väl kommer en liten.

Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!