• Anonym (Förbannad)

Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!

Ikväll sa min sambo glatt att han rökte marijuana med sin kompis för två veckor sedan! Jag blev bestört, droger är oacceptabelt i mitt hus. Kompisen har skilt sig och är ledsen och införskaffar tydligen marijuana. Jag frågade min sambo varför han gjorde det och om han gör det ofta varpå han svarade att han rökt två gånger på tio år. Vi varken röker eller snusar: Vi tar max ett glas vin ibland. 

Hur kan man som 40-åring göra så här?! Han tyckte jag var löjlig som blev arg. 
    Jag kan inte släppa det! 

Vi pratar om att skaffa barn. Jag kan inte ha en man som kanske röker marijuana ibland! Även om det är 2 ggr på tio år. 

Överdriver jag eller bör jag göra slut? 

• Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!
  • Anonym (iii)
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-24 22:51:46 följande:

Hej

Jag skriver anonymt och tänker inte läsa igenom tidigare argument om att det är ofarligt och jämförelser med alkohol och sånt trams. 

Har själv råkat ut för samma sak och kände exakt som du. Jag är dock man och det var min dåvarande flickvän som varit på midsommarfirande med kompisgänget. Jag gjorde allt för att förlåta henne och försökte hela vårt förhållande stöta ifrån tanken om att hon gjort så. Men det var där hela tiden. Kändes nästan i samma kategori som om hon varit otrogen eller något annat som inte hör hemma i ett vuxet förhållande och ett vuxet liv. 

Nej, jag skulle aldrig skaffa barn med en som inte har sådana gränser som vuxen. En sak är om man gör sånt en gång under sin tonår.. men där går gränsen. 

Jag kände mig så förbannad och besviken. Kunde inte fatta att man gör sånt. Vi som båda är i vårdyrket och vet hur illa det är osv.... 

Jag har inga tips till dig. Men jag fattar hur besviken du är!!!

Dricker du alkohol?
  • Anonym (iii)
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-24 22:51:46 följande:

Hej

Jag skriver anonymt och tänker inte läsa igenom tidigare argument om att det är ofarligt och jämförelser med alkohol och sånt trams. 

Har själv råkat ut för samma sak och kände exakt som du. Jag är dock man och det var min dåvarande flickvän som varit på midsommarfirande med kompisgänget. Jag gjorde allt för att förlåta henne och försökte hela vårt förhållande stöta ifrån tanken om att hon gjort så. Men det var där hela tiden. Kändes nästan i samma kategori som om hon varit otrogen eller något annat som inte hör hemma i ett vuxet förhållande och ett vuxet liv. 

Nej, jag skulle aldrig skaffa barn med en som inte har sådana gränser som vuxen. En sak är om man gör sånt en gång under sin tonår.. men där går gränsen. 

Jag kände mig så förbannad och besviken. Kunde inte fatta att man gör sånt. Vi som båda är i vårdyrket och vet hur illa det är osv.... 

Jag har inga tips till dig. Men jag fattar hur besviken du är!!!

Dricker du alkohol?
  • Anonym (förstår dig.)

Lyssna inte på knarkarna.... ett tips!

• MammAmma

Haha! Folk som nyttjar orden "knark" och "knarkare" har förlorat all trovärdighet för framtida diskussioner i ämnet innan de ens börjat xD

• Anonym (förstår dig.)

Du får gärna knarka! Varsågod.

• MammAmma
    Anonym (förstår dig.) skrev 2016-10-25 00:17:56 följande:

Du får gärna knarka! Varsågod.

Inte för att jag skulle behöva be någon om lov, men tack, ska ha det i åtanke den dagen jag bestämmer mig för att "knarka."
  • Anonym (förstår dig.)

Som TS och jag är inne på, man vill inte ha med knarkare att göra. Jag drar inte in jämförelser med andra saker även om det är fullt möjligt. Värderingar är värderingar och TS verkar ha den värderingen att knark är någon varken hon eller hennes tänkta partner befattar sig med. Därav förvåningen när hennes partner gör något sådant. Övriga kan tycka att hon överdriver och det kan garanterat härledas till övrigas värderingar. Grundvärderingar är som vi vet svåra att ändra på. Ingen ide att ens försöka övertyga varandra.
    Värderingar är viktigt att de är i någorlunda samklang i en relation. 
    Om hennes partner är i stånd att gå över en sådan "tilltänkt" gräns, vad är han då kapabel till? 
    Nä, en människa som har förtroendet att få tillbringa ett liv med en annan människa bör ha den insikten att vårda det noggrant. Bot och bättring skulle jag säga till sambon. 

• Xenia

Jag skulle också bli chockad. All jämförelse med cigarettrökning och alkoholdrickande är ovidkommande. Cannabis är en olaglig drog.

Funderar man på att skaffa barn, så borde fundera på om man är ett lämpligt föredöme för barn också. Allt olagligt borde gå bort då.

F ö borde man också vare ett föredöme när det gäller livsstil. Då går även överdrivet bruk av alkohol och allt bruk av nikotin bort också.

Så jag tycker TS borde prata med sin sambo. Hur vill han bli som förälder, vilken slags livsstil vill han ha?

• Anonym (iii)
    Xenia skrev 2016-10-25 00:52:17 följande:

Jag skulle också bli chockad. All jämförelse med cigarettrökning och alkoholdrickande är ovidkommande. Cannabis är en olaglig drog.

Funderar man på att skaffa barn, så borde fundera på om man är ett lämpligt föredöme för barn också. Allt olagligt borde gå bort då.

F ö borde man också vare ett föredöme när det gäller livsstil. Då går även överdrivet bruk av alkohol och allt bruk av nikotin bort också.

Så jag tycker TS borde prata med sin sambo. Hur vill han bli som förälder, vilken slags livsstil vill han ha?

Det var olagligt att vara homosexuell i Sverige för inte alls länge sedan. Bara för det är olagligt behöver det inte vara fel. Och jo, de är visst relevant att jämföra detta det alkohol. Väldigt bra faktiskt. Många dör varje år av alkoholsförgiftning, men inte ett ljud om dessa offer för alkohol är normaliserad. Ingen har dött av en överdos av maja. Det är helt fysiskt omöjligt att göra det, personer somnar innan dom kan röka mer. Dock dör folk om man kombinerar t ex alkolhol eller andra droger med maja. Men det är inte majans fel.

Man kan också vara överkänslig mot maja, lika väl som man kan vara överkänslig mot alkolhol. Bägge kan skapa psykos. Men en psykos av alkohol reagerar folk inte på då alkoholen är normaliserad medan med majan blir det hysteriskt.

Personer som är berusade med maja tenderar nästan aldrig till att bli aggrisiva medan stor andel som är berusade med alkohol bli aggressiva. Detta med aggrisiva alkoholspåverkade personer på gatan ser jag som ett större problem än folk som sitter i parker eller hemma och röker, äter, umgås eller ser filmer. Amsterdam har inte i närheten av samma problem med majaberusande personer på gatan som Sverige har med fyllon.

Ville bara lägga perspektiv på om lagarna verkligen är att följa alla gånger. Man måste ifrågasätt vissa beslut och inte svälja allt är hull och hår som regeringen säger. Skaffa kunskap kring ämnet, oförstående människors tednderar till att tycka att främmande saker är av ondo.
  • Anonym (förstår dig.)
    Anonym (iii) skrev 2016-10-25 02:02:16 följande:
    Det var olagligt att vara homosexuell i Sverige för inte alls länge sedan. Bara för det är olagligt behöver det inte vara fel. Och jo, de är visst relevant att jämföra detta det alkohol. Väldigt bra faktiskt. Många dör varje år av alkoholsförgiftning, men inte ett ljud om dessa offer för alkohol är normaliserad. Ingen har dött av en överdos av maja. Det är helt fysiskt omöjligt att göra det, personer somnar innan dom kan röka mer. Dock dör folk om man kombinerar t ex alkolhol eller andra droger med maja. Men det är inte majans fel.

Man kan också vara överkänslig mot maja, lika väl som man kan vara överkänslig mot alkolhol. Bägge kan skapa psykos. Men en psykos av alkohol reagerar folk inte på då alkoholen är normaliserad medan med majan blir det hysteriskt.

Personer som är berusade med maja tenderar nästan aldrig till att bli aggrisiva medan stor andel som är berusade med alkohol bli aggressiva. Detta med aggrisiva alkoholspåverkade personer på gatan ser jag som ett större problem än folk som sitter i parker eller hemma och röker, äter, umgås eller ser filmer. Amsterdam har inte i närheten av samma problem med majaberusande personer på gatan som Sverige har med fyllon.

Ville bara lägga perspektiv på om lagarna verkligen är att följa alla gånger. Man måste ifrågasätt vissa beslut och inte svälja allt är hull och hår som regeringen säger. Skaffa kunskap kring ämnet, oförstående människors tednderar till att tycka att främmande saker är av ondo.
    Oj vilka kloka ord. Jag får rysningar. Du är sannerligen den klokaste jag hört någonsin. Synd att vi mister dig när du flyttar till Amsterdam. Vi hade verkligen behövt dig i regeringen, du som har så bra perspektiv. Lär oss oförstående människor vad som är rätt och fel. Snälla, vi är ju så oförstående.
Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!