• klyban

Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!

Anonym (Förbannad) skrev 2016-10-23 03:22:55 följande:
    När något  påverkar beteendet tycker jag det är obehagligt. Det finns väl en anlednign till att det är förbjudet? 

Du överreagerar rejält.
    Ja, det finns en anledning till det är förbjudet, men inte pga några större hälsorisker.
    Förbudet bottnar i rasism och jobbprogram, sen fick vi detta pådyvlat av USA via FN.
    Och det sker nu i världen är att man ifrågasätter förbudet, och nu 2017 kommer Kanada ha legaliserat cannabis.
    Så snart kommer det inte ens vara förbjudet.

• klyban
    Prkgu skrev 2016-10-23 14:23:55 följande:
    Marijuana är ingen jättefarlig drog, men jag skulle inte heller vart bekväm om min partner hade rökt på. För mig är det en dealbreaker. Folk kan tycka att det är hur tråkigt som helst men jag är inte bekväm med att bryta mot lagen. Kom ihåg en kille när jag pluggade i Uppsala som både rökte och sålde marijuana. Han brukade börja laga mat när han var hög och glömma att stänga av spisen så att brandlarmet gick flera gånger. Dessutom glömde han låsa porten till korridoren där vi bodde och glömde stänga av kranar etc. Det var fruktansvärt obehagligt att vakna upp till brandlarm eller att porten stod öppen så att vem som helst kunde komma in.

Tycker du ska ta och fundera vad DU själv känner. Kan du tänka dig spendera resten med livet med någon som röker på eller vill du absolut inte det? Följ dina egna instinkter och känslor och gör vad som känns rätt för dig.

Men om det röks i Danmark, Holland eller andra ställen det är lagligt, så skulle det vara okey enligt dig själv då.
    Då enda anledningen verkar vara att det är olagligt.
    Vi får då anta att du blir lika obstinat när någon kör för fort, går mot röd gubbe eller laddar ned en film.
    Då detta är olagligt.
    Och spendera ett liv med någon som rökt cannabis 2 ggr på 10år, är du på riktigt i den?
    Ska man följa instinkter och känslor, så kommer det bli ett felaktigt beslut i detta fallet.
    tom totalt fel.

• klyban
    smulpaj01 skrev 2016-10-23 14:28:26 följande:
    Håller med! Men ts kanske VILL lämna och använder denna bagatell som skäl?

En del reagerar faktiskt såhär för de har ingen aning om vad det handlar om.
    Dom läser i Aftonbladet som säger dödsdrog, så det blir inte så bra då om man ska basera sin reaktion efter detta.

• klyban
    Lilla Gs mamma skrev 2016-10-24 11:27:19 följande:
    Jag förstår att du reagerar, TS, särskilt då du trodde att ni hade samma inställning till alkohol och (andra) droger. Att din man sedan var lite mer liberal till detta kan ju komma som en överraskning.

Att han rökt så få tillfällen är väl snarare en anledning för er att aktualisera diskussionen om vilka principer ni har - du behöver ju inte kasta hela förhållandet på sophögen för det? Om han är beredd att skippa att röka på när han förstår hur viktigt det är för dig så är väl det bra nog?

Personligen håller jag inte med flera av de andra som svarat här och skriver hur ofarligt det är med marijuana. Det finns forskning som visar att hjärnan påverkas mycket av det och det stämmer med mina erfarenheter när jag mött marijuanarökare i mitt jobb. Att alkohol också är en drog som borde förbjudas i så fall är en annan diskussion - två fel blir inte ett rätt.

Hur som helst, ni kan väl komma fram till en överenskommelse som passar er båda?

Om del är såpass obstinat som TS, så går ju det inte ens närma sig ämnet och få sådana reaktioner.
    Och då väljer alla låta bli att säga nått, så inbilla sig de hade samma tankar är ju obefintligt.

Sen förstår jag inte i hur man tror sig kunna äga en annans kropp på detta viset.
    Jag är helt med på att man kan kräva att droger och konsumtion av sådan inte sker under samma tak.

Har någon skrivit att cannabis är ofarligt?
    Hur som helst, det farligaste med cannabis är lagen och dennes åtgärder.
    Men givetvis finns det dåliga saker som kan ske i konsumtion också, dock inte hos dom som röker 2ggr på 10år.

I ditt jobb, ska vi gissa, nått med beroende/psykvård?
    Aldrig förstått varför dessa tror de vet hur folk blir på cannabis, när man lever i en bubbla där alla har problem med cannabis.
    De som har problem på alkohol ligger på ~10-14%, cannabis ~4%.

Jag tycker vi borde ha lärt oss av historien att alkohol inte går att förbjuda.
    Kanada kommer ha legaliserat nu våren 2017, detta kommer ha återverkningar som når ända till Sverige varken vi vill eller ej.

• klyban
    PurpleHeart skrev 2016-10-24 11:37:02 följande:
    Tack! Äntligen ett vettigt inlägg!

Det här är det enda du behöver ta till dig ts.

Så man är bara tillåten att ha en åsikt menar du där?
    Du kommer inte gilla detta, men som det ser ut nu och vad som händer kring cannabis.
    Så kommer länder bara fortsätta legalisera runt om i världen, och nu har C sagt att de vill lätta på lagarna.
    Detta antar jag att de är trötta på Sveriges dödstal går rätt upp i taken, vi ligger nu två i EU med mest döda.

• klyban
    Anonym (iii) skrev 2016-10-24 11:51:21 följande:
    Sverige har den hårdast drogpolitiken i EU och har högsta siffran av döttfall och missbruk. Medan Portugal som har legaliserat alla droger har den lägsta siffan av dödsfall och missbruk i EU. Bara en tanke.

Sverige har den näst högsta efter en baltstat och Portugal ligger näst sist efter Rumänien.
    Men jag skulle gissa på Rumänien har mer döda, så antagligen ligger dom sist, dock inte på listan.
    Då ligger Portugal näst sist i antalet döda.

• klyban
    PurpleHeart skrev 2016-10-24 12:08:14 följande:
    Jo för det var ju en vettig jämförelse... Självklart samlas drogliberaler i en tråd som handlar om droger. Om det hade varit en tråd där majoriteten hade varit radikala muslimer, hade det varit vettigt att lyssna på dom också? Knappast va...

Aldrig förstått varför man tror att man säger "drogliberal", och sen har man vunnit diskussionen(inbillar ni er eller?).
    Frågan ska väl diskuteras sakligt med fakta och logik, och vad detta tar oss ska väl inte spela någon roll.
    För saklighet och fakta måste väl stå över allt annat, eller är det okey att ljuga "for-the-greater-good"?
    Detta var ju anledning till polisen slutade åka ut i vissa län och ha "drogundervisning", då barnen inte gick på denna och åkte hem och googlade.
    Vilket slutade att de blev mer intresserade av droger.
    Droger ska inte vara åtkomliga för minderåriga, nuvarande system klarar inte av att hålla drogerna ifrån minderåriga.

• klyban
    Anonym (lugn) skrev 2016-10-24 12:31:32 följande:
    Mycket sant! Även i takt med att USA börjar legalisera allt mer statvis, kommer nog heller inte dröja alltför länge innan det åtminstonde avkriminaliseras eller t.o.m. görs lagligt på federal nivå. Det kommer i sin tur påverka FNs stadgar kring droger och då specifikt cannabis. USA var en av de som tryckte hårdast på hur cannabis och andra droger skulle klassifieras, såklart med bakgrund i deras egna "war on drugs" och agenda mot svarta i landet. Så klyban har helt rätt i att det kommer få sina effekter i resten av världen, Sverige inkluderat. 

Vi ska veta även länder i vår närhet, så kommer det även förändringar i dessa länderna.
    Som Tyskland, som kommer införa medicinsk cannabis 2017(tror det var detta, är lite osäker) och i en liknande form man har vi vissa stater i USA.
    Danmark har olika saker på G, men hur långt gångna de är vet jag inte.

Så har vi som första annat parti än V, och då Centern som ska lägga fram eller lagt fram en motion om lättade lagar i Sverige.
    Och det tror jag är en direkt följd och anledning att vår narkotikadödlighet ökat så kraftigt de senaste åren.
    Verkar som C har tröttnat att gå över lik för hålla fasaden uppe.

• klyban
    Höger skrev 2016-10-24 12:38:48 följande:
    ...

Ha ha...

Tror du på det själv?

OM man ska gå efter fakta i hur andra länder som hade massiva problem av droger, som Portugal och Tjeckien.
    Så råder det ingen som helst tvekan om vad som händer i en avkriminalisering.
    Och det är minskad konsumtion, dödlighet och sjukdomar kring droger.
    Detta är fakta, och sånt kan man väl få tro på?

• klyban
    D'archangel

Tar man 2 gånger på 10år, så låter detta inte speciellt impulsivt.
    Sen ska du vara medveten om att när det kommer till denna, så väljer de flesta att inte berätta.
    Just för det finns så många obstinata, som inte ens vet varför de har den inställningen/åsikten de har.
    Dom kanske säger att det är för det är olagligt, sen kör de för fort och laddar ner filmer ifrån nätet.
    Men det intressanta blir om de konsumerar i ett land där man är tillåten att konsumera, då måste det väl vara okey då det inte längre är olagligt?
    Det är här man inser att det är bara retorik, för då man bara hittar andra anledningar(som sällan stämmer dom heller).

Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!