• Anonym (jullängtan)

Hur göra med adventskalender?

Jag har två barn som är 2,5 år och 5 år som jag kommer göra en paketkalender till med antingen en liten sak som dom får eller en gemensam aktivitet eller en godis på helgen. 
    Har även två bonusbarn 14 år och 11 år. Ska man ge något till dom fast dom inte uppskattar det. Om, bör jag göra så dom får något varje dag även när dom inte är här? Annars funderar jag på att dom bara får något den helgen dom är här, blir ju bara två saker och mina får 24 saker/aktiviteter. Blir inte det lite orättvist?

• Svar på tråden Hur göra med adventskalender?
  • Anonym (ge paket)

jag tycker ni kan ge dem presenter när de är där, men de kan få kosta lite mer än de små barnens, eftersom det bara är 4 paket det handlar om. Allt behöver inte vara exakt rättvist ( tex. kostnad), bara man visar att man tänker lika mycket på dem. Om småbarnen får en sak för 10 kr var varje dag en vecka blir det 70, men storbarnen kan ju få tex. en biobiljett som kostar betydligt mer än 70 kr. Sen är det ju viktigare att se va de kan tänkas vilja ha än att det bara ska vara paket till så stora barn. Önskar sig ena en bok för 200 kr och den andra ett par örhängen för 50 kr så spelar ju inte den olika summan nån större roll, utan att man faktiskt lyssnat och förstått vad de önskade sig.

Är själv "skillsmässobarn" där min pappa har ny familj, där fick vi aldrig någon present eller likande fast "nya" barnen fick massor (nya kvinnan gjorde väldigt klart för sig att de bara köpte till sina barn) Nått litet som var vårt hade varit otroligt uppskattat när vi var på besök, eller en chans att få umgås en stund med bara pappa utan nya frun och barnen hela tiden. 

• Anonym (Dumheter)
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-14 21:49:51 följande:

Det kan väl inte bli mer rättvist än att varje förälder ger lika till alla sina barn?

Sen att du i din familj tvingar din man att ge lika till alla barn i familjen gör ju att dina äldre får dubbelt, både från din man och från sin pappa. Då blir det ditt val att de yngre barnen konstant får mindre.

Du förstår visst inte ironi över svaren i tråden. Jag beklagar.
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-14 21:53:35 följande:

Haha! Nåde din man om han inte ger lika till dina äldre barn men du kan inte ens tänka dig att dela med dig av presenter?!?! Han måste alltså betala för att bli älskad av dig? För om han inte betalar så åker han ut. Härlig inställning till kärlek!

Nej? Han är lika älskad av MIG oavsett. Så pengar =kärlek för dig eller?
  • Anonym (jullängtan)

äldsta barnet gillar att dricka te, kan man köpa en te kalender? eller är det trist? att jag och den äldsta delar på den

• Anonym (Maja)
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-10-15 07:29:32 följande:

äldsta barnet gillar att dricka te, kan man köpa en te kalender? eller är det trist? att jag och den äldsta delar på den

Jag har tänkt att skffa en teklender till mig och min 15-åring.

Men om hon bara är hos er 4 dagar blir det kanake inte så kul. Det roliga är ju att få öppna en varje dag och testa en ny smak. I så fall skulle jag nog (om jag var pappan) köpa en egen tekalender till henne som hon fick ha hemma hos sig.
  • cupcakemom

Känns ju helt ärligt att dom är för gammal för paketkalender.. Men att ge dom en present på helgerna känns som en bra kompromiss.. Men inte att ni delar på en paketkalender.. Det blir ju bara dumt..

Vad gillar dom? Ge biobiljetter dom är stora nog att gå med en kompis, gillar dom att läsa? Lite roligare lördagsgodis en av helgerna, kanske te till äldsta och ett paket med varm choklad i portionsbitar till andra tex.

• yoshimi

Vi har haft olika varianter när
    Jag var liten.

När alla fyra syskonen bodde hemma fick vi var fjärde dag.
    Sen var det jag och min bror, då fick vi varannan.

Jag kan tycka att det blir för mycket med paket varje dag för alla barn (även för de som är biologiska).
    Personligen hade jag kört på en variant att barnen som bor hemma får varannan dag under veckorna och helgbarnen för varsin dag på helgen.

• Anonym (jullängtan)
    Anonym (Maja) skrev 2016-10-15 07:42:02 följande:
    Jag har tänkt att skffa en teklender till mig och min 15-åring.

Men om hon bara är hos er 4 dagar blir det kanake inte så kul. Det roliga är ju att få öppna en varje dag och testa en ny smak. I så fall skulle jag nog (om jag var pappan) köpa en egen tekalender till henne som hon fick ha hemma hos sig.
    Barnen är hos oss varannan vecka, blir det ändå fel?
  • Anonym (jullängtan)
    cupcakemom skrev 2016-10-15 07:49:52 följande:

Känns ju helt ärligt att dom är för gammal för paketkalender.. Men att ge dom en present på helgerna känns som en bra kompromiss.. Men inte att ni delar på en paketkalender.. Det blir ju bara dumt..

Vad gillar dom? Ge biobiljetter dom är stora nog att gå med en kompis, gillar dom att läsa? Lite roligare lördagsgodis en av helgerna, kanske te till äldsta och ett paket med varm choklad i portionsbitar till andra tex.

Såg att det fanns en te kalender som är lös te som räcker till någon kopp eller en kanna stog de så då räcker det ju även så jag får testa dom olika sorterna hade jag tänk
  • Anonym (bibo)

Bonusbarnen fick det mornar som dom var här. Det var ingen som blev ledsen eller mådde dåligt över det. Nu hade de varsin strumpa som vi la paketen i varje morgon. Såsom såg ju inte vad våra gemensamma fick. De dagar de var hos sin mamma fick dom av henne så alla fick lika mycket ändå.

• Anonym (Gurkan)

Varför inte ge de äldre barnen adventspaket istället? Fyra paket med lite "större" saker som är anpassade för deras ålder. Man kan lägga fram det som att det är med anledning av åldern, och inte att de inte bor där jämt. Då får ju de känna sig lite speciella också.

• Anonym (jullängtan)
    Anonym (Gurkan) skrev 2016-10-20 08:45:16 följande:

Varför inte ge de äldre barnen adventspaket istället? Fyra paket med lite "större" saker som är anpassade för deras ålder. Man kan lägga fram det som att det är med anledning av åldern, och inte att de inte bor där jämt. Då får ju de känna sig lite speciella också.

Så du menar att jag inte ska ge någon kalender till mina barn?
  • cupcakemom
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-10-15 20:47:27 följande:

Såg att det fanns en te kalender som är lös te som räcker till någon kopp eller en kanna stog de så då räcker det ju även så jag får testa dom olika sorterna hade jag tänk

Ah fast det blir ju lite tråkigt för det blir ju inte en egen kalendern.. Du kan väl köpa den till dig själv och sen kan ni dela/smaka ändå bara som en mysig grej... På vintern dricker jag te, äter kvällsmacka och spelar spel med mina barn.. Dom älskar tekannan och att få välja sort.
  • lovingyou

Här hemma har vi gjort olika varianter olika år. Vissa år har det varit paketkalender varje dag andra år de dagar man är här. Nu är mina bonusar större 14 och 12 och sen två år tillbaka får de adventspaket. Alltså 4 lite större saker istället för 12/24 små. De är mycket nöjda och jag med som slipper komma på 24 små grejer... I år får även vår gemensamma 4 åring paket på advent istället för kalender. Känns som att det blir bättre saker i desamma paket och att MSN kan sprida ut julklapparna lite (de får ändå så mycket på julafton)

mammas älskling 120710
  • Ess
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-10-20 13:03:02 följande:
    Det verkar nästan som om du missförstår med vilje emellanåt.
    (Gurkan) gav bara tips om vad de stora kan få, de små har du ju redan bestämt att du ska ge småpaket varje dag till.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-10-15 20:45:51 följande:

Barnen är hos oss varannan vecka, blir det ändå fel?

Aha, men då fördtår jag inte din ts där du skriver att det blir två saker istället för 24.

Men är de hos er varannan vecka kan de väl ha paketkalender för de datum de är hos er?

Det bästa är väl att fråga barnen vad de tycker. Vad gäller tekalendern kan den väl vara flickans bär hon är hos dig fast att du får öppna när hon inte är där? Fråga henne om hon skulle tycka att det vi'ore roligt. Barnen ör ju så stora att det är lätt att involvera dem och fråga hur de vill ha det.
  • Anonym (Gurkan)
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-10-20 13:03:02 följande:
    Jo, självklart ska de få en kalender. Jag menade att de får den kalender du beskrivit med ett paket varje dag, men de äldre barnen får ett lite större paket veckovis istället Skrattande
  • K med lilla E

Var hittar man en tekalender??

• Anonym (Maja)
    K med lilla E skrev 2016-10-26 08:39:13 följande:

Var hittar man en tekalender??

Om du googlar "tekalender 2016" får du fram lite olika varianter.

Det är första gången med tekalender för mig så jag kan inte rekommendera någon specifik
  • K med lilla E
    Anonym (Maja) skrev 2016-10-27 05:32:33 följande:

Om du googlar "tekalender 2016" får du fram lite olika varianter.

Det är första gången med tekalender för mig så jag kan inte rekommendera någon specifik

Tack!
Svar på tråden Hur göra med adventskalender?