• Anonym (jullängtan)

Hur göra med adventskalender?

Jag har två barn som är 2,5 år och 5 år som jag kommer göra en paketkalender till med antingen en liten sak som dom får eller en gemensam aktivitet eller en godis på helgen. 
    Har även två bonusbarn 14 år och 11 år. Ska man ge något till dom fast dom inte uppskattar det. Om, bör jag göra så dom får något varje dag även när dom inte är här? Annars funderar jag på att dom bara får något den helgen dom är här, blir ju bara två saker och mina får 24 saker/aktiviteter. Blir inte det lite orättvist?

• Svar på tråden Hur göra med adventskalender?
  • fluu

Jag fick paketkalender tills jag var 18 år och höggravid Men när de är så stora så hade jag pratat med dem och frågat om de skulle vilja ha en paketkalender och om inte om de skulle vilja ha en chokladkalender eller något annat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (eberhart)
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-10-11 15:51:10 följande:

Jag har två barn som är 2,5 år och 5 år som jag kommer göra en paketkalender till med antingen en liten sak som dom får eller en gemensam aktivitet eller en godis på helgen. 
    Har även två bonusbarn 14 år och 11 år. Ska man ge något till dom fast dom inte uppskattar det. Om, bör jag göra så dom får något varje dag även när dom inte är här? Annars funderar jag på att dom bara får något den helgen dom är här, blir ju bara två saker och mina får 24 saker/aktiviteter. Blir inte det lite orättvist?

Är man inte för gammal när man är 11 och 14? Vad säger deras pappa? Har han funderat på att göra en till dem? Kommer deras mamma att göra en till dem?
  • Anonym (a)

Om de inte uppskattar det ska de givetvis inte få någon. Såklart. Nu har jag inte så stora barn, men de jag känner som har det, och som har haft paketkalender, har ungefär vid den åldern gått över från varje-dag-paket till en-gång-i-veckan-paket. Småbarnen får något litet varje dag i december, de stora något lite större varje adventssöndag.

Oavsett så känns ju paket de dagar de inte är hos er ganska onödigt. Jag har gjort paketkalender till min sjuåring sedan hennes första jul. Numera har jag henne bara varannan vecka, och då får hon paket när hon är hos mig. Jag sparar inte från de andra dagarna, och hon får inget i sitt andra hem. Det funkar.

• Anonym (Dumheter)

Klart att även de ska få något. Varför skulle de vilja vara utan???

Vad bra att du inser att det kan vara orättvist att dina barn får 24 paket var (!!!!) medan hans barn/ungdomar får 4... *facepalm*

• Anonym (Fia)
    Anonym (Dumheter) skrev 2016-10-14 13:59:18 följande:

Klart att även de ska få något. Varför skulle de vilja vara utan???

Vad bra att du inser att det kan vara orättvist att dina barn får 24 paket var (!!!!) medan hans barn/ungdomar får 4... *facepalm*

Om vi vänder på det och låter varje förälder välja om de vill ge sina barn paketkalendrar. Dvs pappan får välja om han vill ge alla sina fyra barn paket varje dag i december, de äldsta barnens mamma får välja om hon vill ge sina två barn paket varje dag i december och de yngsta barnens mamma får välja om hon vill ge sina två barn paket varje dag i december. Det borde vara rättvist eftersom varje förälder då behandlar alla sina barn på samma sätt.

Om sedan någon av de tre vuxna väljer bort att ge paket till sina barn, måste de andra vuxna låta bli att ge till sina barn då?
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-14 14:54:14 följande:

Om vi vänder på det och låter varje förälder välja om de vill ge sina barn paketkalendrar. Dvs pappan får välja om han vill ge alla sina fyra barn paket varje dag i december, de äldsta barnens mamma får välja om hon vill ge sina två barn paket varje dag i december och de yngsta barnens mamma får välja om hon vill ge sina två barn paket varje dag i december. Det borde vara rättvist eftersom varje förälder då behandlar alla sina barn på samma sätt.

Om sedan någon av de tre vuxna väljer bort att ge paket till sina barn, måste de andra vuxna låta bli att ge till sina barn då?

Om pappan får bestämma så låter han säkert alla sina barn få en liten sak eller aktivitet var fjärde dag. Varför skulle en pappa vilja göra skillnad på alla sina barn?

Äldsta barnens mamma ska inte alls blandas in i det här. Man behandlar alla barn i samma familj lika.
  • BioBonus
    Anonym (Dumheter) skrev 2016-10-14 14:58:24 följande:
    Om pappan får bestämma så låter han säkert alla sina barn få en liten sak eller aktivitet var fjärde dag. Varför skulle en pappa vilja göra skillnad på alla sina barn?

Äldsta barnens mamma ska inte alls blandas in i det här. Man behandlar alla barn i samma familj lika.
    Oj, och jag som har gjort skillnad mellan mina egna barn lite beroende på ålder och mognad och behov Förvånad 
  • Ann Cistrus
    BioBonus skrev 2016-10-14 15:17:24 följande:
    Oj, och jag som har gjort skillnad mellan mina egna barn lite beroende på ålder och mognad och behov Förvånad 
    Ja men du vet ju att det bara går att göra om det är helsyskon!  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Dumheter)
    BioBonus skrev 2016-10-14 15:17:24 följande:

Oj, och jag som har gjort skillnad mellan mina egna barn lite beroende på ålder och mognad och behov  

Så 11- och 15- åringar har inget behov av saker och aktiviteter med sina föräldrar i din värld? Jag tycker synd om dina barn. De behöver kanske ingen legogubbe men en chokladkaka eller en biokväll har mina gillat massor när de var i de åldrarna. Det ena utesluter inte det andra även om det gör det för dig. Jag tycker synd om barn som blir uteslutna av sina egna föräldrar.
  • BioBonus
    Anonym (Dumheter) skrev 2016-10-14 15:26:43 följande:
    Så 11- och 15- åringar har inget behov av saker och aktiviteter med sina föräldrar i din värld? Jag tycker synd om dina barn. De behöver kanske ingen legogubbe men en chokladkaka eller en biokväll har mina gillat massor när de var i de åldrarna. Det ena utesluter inte det andra även om det gör det för dig. Jag tycker synd om barn som blir uteslutna av sina egna föräldrar.
    Fast nu var det inte det som var frågan utan huruvida de skulle få en adventskalender eller inte... Så vi kanske kan hålla det hela på en sansad nivå?
Svar på tråden Hur göra med adventskalender?