• Anonym (jullängtan)

Hur göra med adventskalender?

Jag har två barn som är 2,5 år och 5 år som jag kommer göra en paketkalender till med antingen en liten sak som dom får eller en gemensam aktivitet eller en godis på helgen. 
    Har även två bonusbarn 14 år och 11 år. Ska man ge något till dom fast dom inte uppskattar det. Om, bör jag göra så dom får något varje dag även när dom inte är här? Annars funderar jag på att dom bara får något den helgen dom är här, blir ju bara två saker och mina får 24 saker/aktiviteter. Blir inte det lite orättvist?

• Svar på tråden Hur göra med adventskalender?
  • Ess
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-14 14:54:14 följande:
    Om vi vänder på det och låter varje förälder välja om de vill ge sina barn paketkalendrar. Dvs pappan får välja om han vill ge alla sina fyra barn paket varje dag i december, de äldsta barnens mamma får välja om hon vill ge sina två barn paket varje dag i december och de yngsta barnens mamma får välja om hon vill ge sina två barn paket varje dag i december. Det borde vara rättvist eftersom varje förälder då behandlar alla sina barn på samma sätt.

Om sedan någon av de tre vuxna väljer bort att ge paket till sina barn, måste de andra vuxna låta bli att ge till sina barn då?
    Jag håller med dig, det är upp till barnens förälder att ge sina barn, OM den vill.
    Jag hade gjort som jag skrev innan, berättat för pappan vad jag tänkte fixa åt mina barn. Så hade han haft tid på sig att fixa åt sina om han ville.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Dumheter) skrev 2016-10-14 14:58:24 följande:
    Om pappan får bestämma så låter han säkert alla sina barn få en liten sak eller aktivitet var fjärde dag. Varför skulle en pappa vilja göra skillnad på alla sina barn?

Äldsta barnens mamma ska inte alls blandas in i det här. Man behandlar alla barn i samma familj lika.
    Men vad bra, då kan pappan göra varsin kalender till sina fyra barn och så kan ts göra varsin kalender till sina två barn. Och om pappan råkar glömma bort, eller helt enkelt tycker att det är oviktigt så blir det lika för alla hans barn.
  • Ess
    Anonym (Dumheter) skrev 2016-10-14 14:58:24 följande:
    Om pappan får bestämma så låter han säkert alla sina barn få en liten sak eller aktivitet var fjärde dag. Varför skulle en pappa vilja göra skillnad på alla sina barn?

Äldsta barnens mamma ska inte alls blandas in i det här. Man behandlar alla barn i samma familj lika.
    Jag hade sett det som att de gemensammas var från oss båda. 
    Men hans tidigare barn hade han själv fått ordna något till, sen hade det också gällt att va från oss båda.

Vad de får hos sin mamma är lika ointressant som vad jag väljer att ge mina barn.
  • Anonym (Maja)

Om de inte uppskattar det finns väl ingen anledning att ge?!

Men om de uppskattar det kan man ju ge de större barnen en adventspresent istället - alltså bara en per helg. Det blir ju också lättare att hitta någo som passar. Är de bara hos er v/h blir det ju lite fånigt att ha en kalender som öppnas varje dag hos er. Men tycker pappan att det är en kul grej kan han ju göra en kalender som de tar med sig till mamman.

Eller så har ni en gemensam familjekalender som de små barnen lppnar varannan dag men de stora de fyra dagarna de är där.

• Anonym (Dumheter)
    BioBonus skrev 2016-10-14 15:28:43 följande:

Fast nu var det inte det som var frågan utan huruvida de skulle få en adventskalender eller inte... Så vi kanske kan hålla det hela på en sansad nivå?

Det är visst det som är frågan. Har du inte läst trådstarten???

"Jag har två barn som är 2,5 år och 5 år som jag kommer göra en paketkalender till med antingen en liten sak som dom får eller en gemensam aktivitet eller en godis på helgen.

Har även två bonusbarn 14 år och 11 år. Ska man ge något till dom fast dom inte uppskattar det. Om, bör jag göra så dom får något varje dag även när dom inte är här? Annars funderar jag på att dom bara får något den helgen dom är här, blir ju bara två saker och mina får 24 saker/aktiviteter. Blir inte det lite orättvist?"
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-14 15:36:04 följande:

Men vad bra, då kan pappan göra varsin kalender till sina fyra barn och så kan ts göra varsin kalender till sina två barn. Och om pappan råkar glömma bort, eller helt enkelt tycker att det är oviktigt så blir det lika för alla hans barn.

Eller så gör han bara till de äldsta för det gör visst inget om man behandlar barnen olika. ;)
  • Anonym (Dumheter)
    Ess skrev 2016-10-14 15:39:26 följande:

Jag hade sett det som att de gemensammas var från oss båda. 

Men hans tidigare barn hade han själv fått ordna något till, sen hade det också gällt att va från oss båda.

Vad de får hos sin mamma är lika ointressant som vad jag väljer att ge mina barn.

Aldrig att jag skulle acceptera att min man behandlade mina barn annorlunda än våra. Han hade fort blivit ensamstående om han hade struntat i mina men hade krävt att jag skulle påstå att det jag fixat till dem var från oss.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Dumheter) skrev 2016-10-14 16:25:17 följande:
    Eller så gör han bara till de äldsta för det gör visst inget om man behandlar barnen olika. ;)
    Så länge varje förälder är rättvis mot alla sina barn. Kan däremot inte förstå varför ts ska behöva kompensera om pappan tycker att det är onödigt med paketkalendrar.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-14 17:14:41 följande:

Så länge varje förälder är rättvis mot alla sina barn. Kan däremot inte förstå varför ts ska behöva kompensera om pappan tycker att det är onödigt med paketkalendrar.

Om jag hade haft fyra barn och min man gjorde en paketkalender åt två av dem hade jag direkt funderat hur jag skulle hantera det med mina andra två barn. I detta scenario frågat barnen vad de ville.

Men ja, det är ju pappans ansvar inte ts. Men det är heller inte så enkelt som att säga att hon ansvarar för sina och han för sina. Han bör ju kompensera om två av barnen får extra saker i hemmet som två av barnen inte får. (Alternativt ha en klar bild varför det är så - tex att paketkalender är ålderskopplad eller liknande)

Skulle jag vara gift med en person som inte ens reflekterade över det ansvaret skulle jag definitivt påpeka det.
  • Anonym (Ge till alla)

Mina fyra barn (helsyskon) är mellan 3 år till 13 år. Alla älskar paketkalendrar men är med på att det blir lite olika. 3 och 6 åringen gillar många småpaket. 11 och 13 åringen vill hellre ha lite större saker (inga tokdyra saker) till helgen men då får de typ några pepparkakor i kalendern övriga dagar.

Tänker att bonusarna hos er kan få lite dyrare paket men bara de dagar de är hos er.

Svar på tråden Hur göra med adventskalender?