Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Hur göra med adventskalender?

Om de inte uppskattar det finns väl ingen anledning att ge?!

Men om de uppskattar det kan man ju ge de större barnen en adventspresent istället - alltså bara en per helg. Det blir ju också lättare att hitta någo som passar. Är de bara hos er v/h blir det ju lite fånigt att ha en kalender som öppnas varje dag hos er. Men tycker pappan att det är en kul grej kan han ju göra en kalender som de tar med sig till mamman.

Eller så har ni en gemensam familjekalender som de små barnen lppnar varannan dag men de stora de fyra dagarna de är där.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-14 17:14:41 följande:

Så länge varje förälder är rättvis mot alla sina barn. Kan däremot inte förstå varför ts ska behöva kompensera om pappan tycker att det är onödigt med paketkalendrar.

Om jag hade haft fyra barn och min man gjorde en paketkalender åt två av dem hade jag direkt funderat hur jag skulle hantera det med mina andra två barn. I detta scenario frågat barnen vad de ville.

Men ja, det är ju pappans ansvar inte ts. Men det är heller inte så enkelt som att säga att hon ansvarar för sina och han för sina. Han bör ju kompensera om två av barnen får extra saker i hemmet som två av barnen inte får. (Alternativt ha en klar bild varför det är så - tex att paketkalender är ålderskopplad eller liknande)

Skulle jag vara gift med en person som inte ens reflekterade över det ansvaret skulle jag definitivt påpeka det.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-10-15 07:29:32 följande:

äldsta barnet gillar att dricka te, kan man köpa en te kalender? eller är det trist? att jag och den äldsta delar på den

Jag har tänkt att skffa en teklender till mig och min 15-åring.

Men om hon bara är hos er 4 dagar blir det kanake inte så kul. Det roliga är ju att få öppna en varje dag och testa en ny smak. I så fall skulle jag nog (om jag var pappan) köpa en egen tekalender till henne som hon fick ha hemma hos sig.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-10-15 20:45:51 följande:

Barnen är hos oss varannan vecka, blir det ändå fel?

Aha, men då fördtår jag inte din ts där du skriver att det blir två saker istället för 24.

Men är de hos er varannan vecka kan de väl ha paketkalender för de datum de är hos er?

Det bästa är väl att fråga barnen vad de tycker. Vad gäller tekalendern kan den väl vara flickans bär hon är hos dig fast att du får öppna när hon inte är där? Fråga henne om hon skulle tycka att det vi'ore roligt. Barnen ör ju så stora att det är lätt att involvera dem och fråga hur de vill ha det.
  • Anonym (Maja)
    K med lilla E skrev 2016-10-26 08:39:13 följande:

Var hittar man en tekalender??

Om du googlar "tekalender 2016" får du fram lite olika varianter.

Det är första gången med tekalender för mig så jag kan inte rekommendera någon specifik
Svar på tråden Hur göra med adventskalender?