• KillBill

Hur splittrad kan Alliansens bli?

Tidigare har vi kunnat läsa i tidningarna om att det finns moderater och kristdemokrater som kan tänka sig att regera med stöd av sverigedemokraterna. Detta är något som centerpartiet (och förmodligen även liberalerna) säger blankt nej till.  Annie Lööf kräver att Anna Kinberg Batra tar bladet från munnen och berättar för svenska folket var moderaterna står i denna fråga. AKB har dock fortfarande inte gett ett rakt svar på frågan.

Skrapar man på ytan så finnar man många områden där de olika allianspartierna har diametralt olika uppfattning. 

I dagarna har allianspartierna lagt fram sina budgetmotioner för 2017.I kristdemokraternas budgetmotion kan man läsa att de vill återinföra vårdnadsbidraget och dessutom höja bidraget från 3 000 kronor till 6 000 tusen kronor per barn och månad. Detta trots att bidraget har visat sig vara  kvinnofälla som försvårar integrationen för många invandrarkvinnor. Liberalerna är som de flesta vet starkt emot detta bidrag så det är inget som KD kommer att kunna driva igenom i en alliansregering tillsammans med L.

Ett annat exempel är att KD vill slopa det extra bidrag till kommunerna på 10 miljarder som regeringen har beslutat om. Utan detta bidrag till kommunerna kan viktiga samhällsfunktioner såsom skolan och hemtjänsten drabbas av stora neddragningar. Samtidigt kan man läsa i centerpartiets budgetmotion att de vill höja bidraget till kommunerna med 10 miljarder mer under fyra än vad regeringen föreslår. På fyra år så skiljer det med andra ord, för landets kommuner, 50 miljarder kronor mellan en kristdemokratisk och en centerpartistisk budget.

När man ser att allianspartiernas politik spretar så som den gör så blir man fundersam på om Alliansen kommer att hålla.  Kanske är vi på väg mot ett läge i svensk politik  där partier driver sin egen politik och där koalitioner fastställs efter respektive val (så ser det ju ut på den rödgröna sidan)? Det ska bli spännande att följa denna utveckling. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Hur splittrad kan Alliansens bli?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-10-07 17:49:19 följande:

Värt att notera angående den undersökning som SR redovisar är att den inte motsvarar "den genomsnittlige Alliansväljaren".

Relativt sosse-vänliga Centerpartiet har exempelvis blivit kraftigt överrepresenterat i undersökning i förhållande till dess storlek bland väljarna.

Det omvända gäller för mer SD-vänliga KD som är underrepresenterat i undersökningen.

Det faktiska läget bland de genomsnittliga Alliansväljarna är alltså att en större andel än 27% av dem vill ha ett aktivt samarbete med SD kring regeringsfrågan. Kanske runt en 30-35%.

Kan du länka till den information som du bygger ditt resonemang på?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-10-07 18:22:48 följande:
    Kan du länka till den information som du bygger ditt resonemang på?
    Ska jag länka till den länk du redan har lagt in själv?

Snälla nån ...

Läser du inte ens det du själv länkar in?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-10-07 18:21:11 följande:
    Förklara hur du tänker nu. Vi har fortfarande avtalsfrihet i Sverige två parter kan komma överens om vilken ersättning som helst och skatta för upplägget.
    Nä jag får inte anställa vem som helst till vilken lön som helst vare sig med eller utan skatteinbetalningar. Särskilt inte i någon större skala.

Att VM missat det kan jag tänka mig men jag tror nog att du känner till exempelvis konflikterna kring importerad arbetskraft från utlandet. Eller konflikterna kring sommarjobb och dess ersättnignar varje år.

Men detta är nu långt OT eftersom Alliansen är överens (med S och MP) dessutom om att någon typ av låglönejobb måste fram.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-10-07 18:48:41 följande:
    Ska jag länka till den länk du redan har lagt in själv?

Snälla nån ...

Läser du inte ens det du själv länkar in?
    Sorry, jag hade missat PDF bilagan som SR bifogade.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-10-07 17:49:19 följande:

Värt att notera angående den undersökning som SR redovisar är att den inte motsvarar "den genomsnittlige Alliansväljaren".

Relativt sosse-vänliga Centerpartiet har exempelvis blivit kraftigt överrepresenterat i undersökning i förhållande till dess storlek bland väljarna.

Det omvända gäller för mer SD-vänliga KD som är underrepresenterat i undersökningen.

Det faktiska läget bland de genomsnittliga Alliansväljarna är alltså att en större andel än 27% av dem vill ha ett aktivt samarbete med SD kring regeringsfrågan. Kanske runt en 30-35%.

Det är inga stora differenser vi pratar om . Tittar man på moderater och kristdemokrater tillsammans så representerade deras röster för 70,7% av alliansen total antal röster i det senaste valet. I denna undersökning uppgår andelen moderater och kristdemokrater till 66%. Det skiljer alltså bara 4,7% mellan M:s och KDs andel i valet respektive andel i denna undersökning. Denna differens lär ha marginell påverkan på reultatet i undersökningen.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-10-07 20:51:58 följande:

Det är inga stora differenser vi pratar om . Tittar man på moderater och kristdemokrater tillsammans så representerade deras röster för 70,7% av alliansen total antal röster i det senaste valet. I denna undersökning uppgår andelen moderater och kristdemokrater till 66%. Det skiljer alltså bara 4,7% mellan M:s och KDs andel i valet respektive andel i denna undersökning. Denna differens lär ha marginell påverkan på reultatet i undersökningen.

Du kan räkna på det, men du måste räkna parti för parti, så får du fram exakt.

En hyfsad huvudräkning ger dock att det nog är 30-35% istället för 27%.

Samma utveckling alltså, en ökande acceptans, men ännu lite snabbare förändring.

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-10-07 17:07:50 följande:
    Det är svart-arbete du skriver om. Inte de låglönejobb som exempelvis Löfven planerar.
    Fel! Men eftersom du inte vill förstå skillnaden eller vet skillnaden mellan en lön som jag som privat betalar ut till en person jag anlitar, och lön som ett företag betalar ut till sina anställda, så är det här meningslöst att avhandla med dig.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-10-07 18:51:11 följande:
    Nä jag får inte anställa vem som helst till vilken lön som helst vare sig med eller utan skatteinbetalningar. Särskilt inte i någon större skala.

Att VM missat det kan jag tänka mig men jag tror nog att du känner till exempelvis konflikterna kring importerad arbetskraft från utlandet. Eller konflikterna kring sommarjobb och dess ersättnignar varje år.

Men detta är nu långt OT eftersom Alliansen är överens (med S och MP) dessutom om att någon typ av låglönejobb måste fram.
    Men nu yrar du helt å hållet, du har helt enkelt inte förstått skillnaderna mellan avtal med en privatperson och avtal hos ett företag och dess anställda, så det är hög tid för dig att läsa på.
    Och att det inte handlar om att anställa mängder för enkla jobb, det är ju självklart, så det behöver inte ens kommenteras.

Och det finns inget som helst olagligt i det här, olagligt blir det bara om parterna inte följer lagen, men det är ännu en helt annan sak.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-10-08 10:03:53 följande:
    Du kan räkna på det, men du måste räkna parti för parti, så får du fram exakt.

En hyfsad huvudräkning ger dock att det nog är 30-35% istället för 27%.

Samma utveckling alltså, en ökande acceptans, men ännu lite snabbare förändring.

Jag har räknat och korrigerar man för den mindre avvikelsen mot det senaste valresultatet bland respondenterna så skulle 45% av alliansväljarna helst se ett samarbete med socialdemokraterna medan 29% skulle föredra att alliansen regerar med stöd av SD.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-10-08 10:44:40 följande:

Jag har räknat och korrigerar man för den mindre avvikelsen mot det senaste valresultatet bland respondenterna så skulle 45% av alliansväljarna helst se ett samarbete med socialdemokraterna medan 29% skulle föredra att alliansen regerar med stöd av SD.

OK, om du nu har räknat rätt så är det 29% av Allianväljarna som vill ha samarbete kring regeringsfrågan med SD.

Min grova huvudräkning sade 30-35.

Jag var i så fall en procentenhet ifrån.

Hyfsat räknat va?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-10-09 11:14:01 följande:
    OK, om du nu har räknat rätt så är det 29% av Allianväljarna som vill ha samarbete kring regeringsfrågan med SD.

Min grova huvudräkning sade 30-35.

Jag var i så fall en procentenhet ifrån.

Hyfsat räknat va?
    Ja det var duktigt.

I senaste Demoskop som publicerades i  Expressen i morse så fördelar sig sympatierna mer likt undersökningen i Novus. Utgår man från denna undersökning så är M för stora i Novus undersökning, KD för små men nöjer sig med att titta på hur stora M+KD är i förhållande till C+L så är  styrkeförhållandet väldigt likt mellan Novus och Demoskop.

• nihka
    KillBill skrev 2016-10-05 21:59:33 följande:

Läser att Sverigedemokraterna motionerar om att:

"Låt de små Bonnierska tidningarna i landsorten gå under. Ingen familj, etnisk grupp eller företag skall tillåtas kontrollera mer än fem procent av medierna"

Detta är ju tydlig antisemitisk retorik.

Snart borde ju tom Anna Kinberg Batra förstå det orimliga i att regera med stöd av SD.

Så gruppen "etniska svenskar" som det så ofta talas om från SD-håll ska inte få äga mer än 5%. Intressant!
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-05 14:15:12 följande:
    Fast jag lyssnade lite på M skuggbudget (innan jag somnade av leda ) och då var Batra väldigt noga med att i början understryka att detta minsan inte var M:s idéer utan var Alliansen:s gemensamma strategi.., riktigt hur hon  får det att gå ihop vet jag inte, då det just nu spretar åt alla håll vad gäller ekonomin inom Alliansen.

Att det sen ältas om dessa låglönejobb, instegsjobb eller vad det nu kallas från Alliansens sida, börjar jag bli mäkta trött på.., varför?
    Jo för att ingen ännu talat om var alla dessa jobb finns, och vem som efterfrågar dom.., det borde ju finnas åtminstone en handfull arbetsgivare som sällar sig till Alliansen påstående om att alla dessa vakanta låglönejobb behöver tillsättas, men icke.
    Vilka dessa arbeten är, verkar vara en väl bevarad hemlighet, som endast Alliansen tycks ha svaret på.

Personligen trorjag inte det finns ett enda jobb av den typ som Alliansen påstår, utan att det precis som det sägs om att låglönejobb följer storleken på invandringen.
    D.v.s att när invandringen är hög, så går t.ex städ och taxiarbeten till invandrare, men under tider när invandringen är låg, så tillsätts de av infödda svenskar med låg utbildning.
    På vilket sätt spretar M:s motbudget???

Den bygger på ekonomi UTAN att låna på stadsskulden som S+MP:s gör....

Svar till TS:
    Alliansen är 4 olika parti som tycker olika i olika frågor, det är liksom det som är meningen att man kan välja det parti som passar en bäst....
  • K Markatta

I dagens budgetomröstning var alliansen splittrad. Centern, KD och "Liberalerna" gav passivt stöd till regeringen Löfvens budget som förhandlats fram tillsammans med V, ett parti som tidigare hyllat Lenin och Stalin, medan M som enda alliansparti röstade på oppositionens budget i huvudomröstningen.

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-11-23 18:19:58 följande:

I dagens budgetomröstning var alliansen splittrad. Centern, KD och "Liberalerna" gav passivt stöd till regeringen Löfvens budget som förhandlats fram tillsammans med V, ett parti som tidigare hyllat Lenin och Stalin, medan M som enda alliansparti röstade på oppositionens budget i huvudomröstningen.

Du lyfter fram hur vänsterpartiet röstade men skriver inget om hur SD, ett parti med rötterna i nazism, röstade?
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-11-23 19:18:06 följande:
    Du lyfter fram hur vänsterpartiet röstade men skriver inget om hur SD, ett parti med rötterna i nazism, röstade?
    SD röstade på oppositionens budget. De har dock inte varit med och tagit fram den budgeten.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-11-23 19:18:06 följande:
    Tycker du att taktiken med brunsmetande som ni arnstadianer hållit på med i 10 år har fungerat? Partiet i fråga får mellan 15-25% i opinonsundersökningarna trots brunsmetandet. Är det inte dags för en annan taktik eller går det inte tänka någon annan tanke än den som Arnstad den helige frammanar?
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-11-23 20:08:48 följande:
    Tycker du att taktiken med brunsmetande som ni arnstadianer hållit på med i 10 år har fungerat? Partiet i fråga får mellan 15-25% i opinonsundersökningarna trots brunsmetandet. Är det inte dags för en annan taktik eller går det inte tänka någon annan tanke än den som Arnstad den helige frammanar?
    Om du läser inlägget innan (#64) så kanske ironin sjunker in..
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-11-23 21:18:22 följande:
    Om du läser inlägget innan (#64) så kanske ironin sjunker in..
    Tänker du sluta med brunsmetandet nu då när du misslyckats med din ironi?
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
Svar på tråden Hur splittrad kan Alliansens bli?