Världsmedborgare skrev 2016-10-05 14:15:12 följande:
Fast jag lyssnade lite på M skuggbudget (innan jag somnade av leda

) och då var Batra väldigt noga med att i början understryka att detta minsan inte var M:s idéer utan var Alliansen:s gemensamma strategi.., riktigt hur hon får det att gå ihop vet jag inte, då det just nu spretar åt alla håll vad gäller ekonomin inom Alliansen.
Att det sen ältas om dessa låglönejobb, instegsjobb eller vad det nu kallas från Alliansens sida, börjar jag bli mäkta trött på.., varför?
Jo för att ingen ännu talat om var alla dessa jobb finns, och vem som efterfrågar dom.., det borde ju finnas åtminstone en handfull arbetsgivare som sällar sig till Alliansen påstående om att alla dessa vakanta låglönejobb behöver tillsättas, men icke.
Vilka dessa arbeten är, verkar vara en väl bevarad hemlighet, som endast Alliansen tycks ha svaret på.
Personligen trorjag inte det finns ett enda jobb av den typ som Alliansen påstår, utan att det precis som det sägs om att låglönejobb följer storleken på invandringen.
D.v.s att när invandringen är hög, så går t.ex städ och taxiarbeten till invandrare, men under tider när invandringen är låg, så tillsätts de av infödda svenskar med låg utbildning.
En hel del av det Batra släpper är ju Alliansen redan överens om. Exempelvis arbetslinjen som princip.
Sedan är det enstaka, mer eller mindre, profilfrågor som spretar.
Exempelvis KD och vårdnadsbidraget. Det var samma läge där innan 2006. FP ville inte men KD ville mer än vad FP inte ville så Alliansen gick fram med det gemensamt. Så fick KD släppa något annat.
.
De där enkla jobben har ju S+MP delvis redan pekat ut så principen ser jag inte att det ska behöva vara något bråk om:
http://www.lantbruk.com/lantbruk/flyktingar-ska-fa-jobba-i-skogen
http://www.dn.se/debatt/vi-vill-jobba-tillsammans-med-naringslivet-for-fler-jobb/
Beredskapsarbeten i skogen och enklare servicejobb.
Klart det finns en efterfrågan på denna typ av jobb. Ta bara att rensa vägdiken och klippa kommunala gräsmattor. Det skulle man kunna sköta mycket bättre om kostnaderna var lägre.