• Anonym (Bio)

Så skapas en bitter biomamma

Av en händelse råkade jag läsa en gammal tråd på ämnet varför biomammor är så bittra och jobbiga. Tråden var lång men frågan verkade kvarstå. Därför tänkte jag att det nog är fler som är intresserade av frågan så jag tänkte svara här i en ny tråd.

Pappan bokade in sin första dejt på min arbetstid när han skulle ha barnet och sa helt sonika att han skulle lämna barnen på mitt jobb. När jag ringde och var arg så hörde den nya mitt arga tonläge och vips så var jag "det svartsjuka exet."

Pappan slutade kalla mig för mamma till barnen när han träffade sin nya. Jomenvisst, nånstans där fick även jag som annars har ganska lite revirtänkande en släng av detta.

Två veckor in i deras förhållande kom pappan och krävde en totaländring av umgänget helt anpassat efter hans nyas umgänge med sitt barn. Ändringen skulle dessutom gälla omgående.

Intresset för umgänget drivs efter mitt ex nya kvinnas agenda. Pappan måste ju "ta ansvar för sitt barn." En fin tanke möjligen men som mamma känns det sådär att uppmuntra ett umgänge som snarare drivs av att pappan ska kunna visa upp ett gott föräldraskap för sin nya än ett äkta intresse för barnet.

De flyttade ihop efter ett par veckor med följd av att mitt barn nu skulle tillbringa tid även med mitt ex nya och jag bad att få träffa henne en stund för att åtminstone ha träffat människan som skulle vara med mitt barn. Det gick inte för sig.

De nya kommunikationsrutinerna funkade som så att mitt ex nya planerade med sitt ex först, sen med mitt ex och sist fick jag veta hur saker "skulle vara".

Där har ni receptet på hur man får en bitter och jobbig biomamma.

PS. Jag inser förstås att det säkert finns fler recept på hur man får jobbiga biomammor och att sådana säkert också kan skapas utan en enda ingrediens.

• Svar på tråden Så skapas en bitter biomamma
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Jill) skrev 2016-10-02 18:15:15 följande:

Handlar inte det lika mycket om ett problem hos pappan? I många fall säger pappan Ja när biomamman frågar om hjälp men "glömmer" uppenbarligen att fråga sin partner om det är okej. Dock får rätt ofta biomamman ta skiten för det och inte pappan. Vet dock inte hur det är i ert fall

Absolut men se det så här. Pappan i TS fall borde skaffa sig lite stake och säga ifrån till sin nya. Min sambo borde eller rättare sagt har skaffat sig stake att säga ifrån till sitt ex alltså biomamman. Ofta (men absolut inte jämt)känns det som om dessa pappor är orsaken till bitterheten.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-02 18:30:38 följande:
    Absolut men se det så här. Pappan i TS fall borde skaffa sig lite stake och säga ifrån till sin nya. Min sambo borde eller rättare sagt har skaffat sig stake att säga ifrån till sitt ex alltså biomamman. Ofta (men absolut inte jämt)känns det som om dessa pappor är orsaken till bitterheten.
    Absolut, dock vet jag inte något om pappan i TS. Dock tror jag att i många fall så ligger pappan bakom konflikten mellan bio och bonusmamma. I vårt fall sa pappan till sin nya at jag både var prostituerad, tog droger och Gud vet vad. Hans nya verkligen hatade mig efter allt hon hört och började tillsammans med pappan att hota mig. När han dömdes för olaga hot insåg både barnets farmor och hans nya att pappan kanske inte var så oskyldig ovh efter att ha träffat och kallpratat med dem båda så fungerar kommunikationen ganska bra. Sjukt tråkigt att det var ett sånt himla rabalder innan.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Jill) skrev 2016-10-02 18:54:33 följande:
    Absolut, dock vet jag inte något om pappan i TS. Dock tror jag att i många fall så ligger pappan bakom konflikten mellan bio och bonusmamma. I vårt fall sa pappan till sin nya at jag både var prostituerad, tog droger och Gud vet vad. Hans nya verkligen hatade mig efter allt hon hört och började tillsammans med pappan att hota mig. När han dömdes för olaga hot insåg både barnets farmor och hans nya att pappan kanske inte var så oskyldig ovh efter att ha träffat och kallpratat med dem båda så fungerar kommunikationen ganska bra. Sjukt tråkigt att det var ett sånt himla rabalder innan.
    Såg nu efter mer noggrann läsning att pappan i TS inte var nån höjdare.
  • MeandHim

Kan inte låta bli att avsky ordet biomamma. Jag är barnens mamma, deras enda mamma! Pappans nya är ingen mamma, hon är pappas sambo, en kvinnlig förebild i deras hushåll. Men hon ska aldrig ta min plats, aldrig ersätta mig, jag är deras mamma!
    Sen tror jag relationen med mamman och pappans nya beror på hur föräldrarnas relation ser ut.

• Anonym (H)
    MeandHim skrev 2016-10-03 08:36:06 följande:

Kan inte låta bli att avsky ordet biomamma. Jag är barnens mamma, deras enda mamma! Pappans nya är ingen mamma, hon är pappas sambo, en kvinnlig förebild i deras hushåll. Men hon ska aldrig ta min plats, aldrig ersätta mig, jag är deras mamma!
    Sen tror jag relationen med mamman och pappans nya beror på hur föräldrarnas relation ser ut.

Varför tror du att du blir ersatt för att någon annan blir kallad "bonusmamma"?

Är du osäker i din föräldraroll?
  • Anonym (trött)

Nu är inte jag MeandHim, men jag har också så svårt för ordet biomamma. Jag är barnens mamma, punkt. Hon är barnens pappas sambo, en viktig vuxen för dem, men inte deras mamma. Jag använder ordet bonusmamma om henne, det stör mig inte, men jag är inte biomamma, jag är mamma.

Jag är inte osäker i min föräldraroll, men visst tvivlar jag ibland. Pappan är väldigt noga med att peka ut alla mina fel och brister, och att påpeka att det är tur att vi har hans sambo så det blir lite ordning och reda. Han verkar tycka att både han och jag är dåliga föräldrar, så tack och lov att barnen har sin bonusmamma, liksom.

• Anonym (trött)

Och så kan man också skapa en bitter mamma. Genom att kasta ut henne, flytta in sin nya på studs och sedan hävda att allt mamman gör är dåligt och allt den nya gör är bra. "Om du bara kunde vara lite mer som henne..."

• Anonym (H)
    Anonym (trött) skrev 2016-10-03 12:21:01 följande:

Nu är inte jag MeandHim, men jag har också så svårt för ordet biomamma. Jag är barnens mamma, punkt. Hon är barnens pappas sambo, en viktig vuxen för dem, men inte deras mamma. Jag använder ordet bonusmamma om henne, det stör mig inte, men jag är inte biomamma, jag är mamma.

Jag är inte osäker i min föräldraroll, men visst tvivlar jag ibland. Pappan är väldigt noga med att peka ut alla mina fel och brister, och att påpeka att det är tur att vi har hans sambo så det blir lite ordning och reda. Han verkar tycka att både han och jag är dåliga föräldrar, så tack och lov att barnen har sin bonusmamma, liksom.

Det är väl inte många mammor som benämner sig själv som "biomamma" eller?
    Jag får väl hoppas på att de du/ni känner vet att du är barnens mamma.

Det är ju mest bara i trådar som man använder bio och bonus för att inte blanda ihop vem det handlar om tex.

Jag kallar mig inte ens för bonusmamma, förutom i tråden. Jag presenterar mig med mitt namn och ibland mitt namn+NNs fru.
  • Brumma
    MeandHim skrev 2016-10-03 08:36:06 följande:

Får erkänna att jag aldrig hört ordet biomamma utanför FL. Är det NÅGON som faktiskt går runt och använder det?
    Här använder jag det ytterst sällan MEN har varit "tvungen" ibland eftersom det missupfattats ett flertal gånger när jag bara skrivit mamman....

Ungefär likadant tror jag det är gällande bonusmamma.. Det används visserligen ute i vardagen men jag tror det är ytterst få som går runt o använder det som tilltal. De flesta kallar sina boniusbarn vid namn och barnen kallar sina bonusföräldar vid namn. Däremot vet jag flera barn som använder ordet bonusmamma/extramamma osv om de behöver förklara relationen för kompisar och liknande. Då vet alla vilken relation man har.
    Härinne kallar jag mig dock för bonusmamma eftersom alla då vet min relation till min mans dotter. I vardagen kallar jag ju mig dock för "Stina", "emmas pappas fru" ;)

Sedan - om jag ska vara helt ärlig, förstår jag inte riktigt hur någon kan bli arg över ett ord. Det förminskar ju inte mammarollen liksom.. Och det är YTTERST få bonusmammor som har ngn önskan att "ta över".. Känner faktiskt inte en enda..
  • Anonym (trött)
    Brumma skrev 2016-10-03 13:20:17 följande:

Får erkänna att jag aldrig hört ordet biomamma utanför FL. Är det NÅGON som faktiskt går runt och använder det?
    Här använder jag det ytterst sällan MEN har varit "tvungen" ibland eftersom det missupfattats ett flertal gånger när jag bara skrivit mamman....

Ungefär likadant tror jag det är gällande bonusmamma.. Det används visserligen ute i vardagen men jag tror det är ytterst få som går runt o använder det som tilltal. De flesta kallar sina boniusbarn vid namn och barnen kallar sina bonusföräldar vid namn. Däremot vet jag flera barn som använder ordet bonusmamma/extramamma osv om de behöver förklara relationen för kompisar och liknande. Då vet alla vilken relation man har.
    Härinne kallar jag mig dock för bonusmamma eftersom alla då vet min relation till min mans dotter. I vardagen kallar jag ju mig dock för "Stina", "emmas pappas fru" ;)

Sedan - om jag ska vara helt ärlig, förstår jag inte riktigt hur någon kan bli arg över ett ord. Det förminskar ju inte mammarollen liksom.. Och det är YTTERST få bonusmammor som har ngn önskan att "ta över".. Känner faktiskt inte en enda..

Nej, alltså, jag hör det också mest här. Men det gör ju inte att jag tycker sämre om det. (Kanske för att jag faktiskt inte är mina barns biologiska mamma - men deras *mamma* är jag.)

Bonusmamma är en annan grej. Det är ett bra ord, som förklarar relationen när den måste förklaras. En bonusmamma är lite mer än "pappas fru", liksom. Det är inget tilltal, utan som du säger upplever jag också att tilltalet är förnamnet, "bonusmamma" är beskrivningen.

Och jo, det finns bonusmammor som vill ta över. Det finns bonusmammor som säger och skriver till sina bonusbarns mammor att de önskar att de skulle gå och dö så barnen kunde få lugn och ro i ett hem med bonusmamman som är så mycket bättre i alla avseenden.

• Brumma
    Anonym (trött) skrev 2016-10-03 13:36:24 följande:

Nej, alltså, jag hör det också mest här. Men det gör ju inte att jag tycker sämre om det. (Kanske för att jag faktiskt inte är mina barns biologiska mamma - men deras *mamma* är jag.)

Bonusmamma är en annan grej. Det är ett bra ord, som förklarar relationen när den måste förklaras. En bonusmamma är lite mer än "pappas fru", liksom. Det är inget tilltal, utan som du säger upplever jag också att tilltalet är förnamnet, "bonusmamma" är beskrivningen.

Och jo, det finns bonusmammor som vill ta över. Det finns bonusmammor som säger och skriver till sina bonusbarns mammor att de önskar att de skulle gå och dö så barnen kunde få lugn och ro i ett hem med bonusmamman som är så mycket bättre i alla avseenden.

som sagt har jag stött på flera missuppfattningar när jag använder enbart ordet mamma. Vilket jag ändå fortsätter att göra eftersom jag tycker det BORDE vara svårt att missförstå. Men ändå får jag frågor om vem jag menar.. MAMMAN liksom ;)

jo, att det finns sådana bonusmammor är en sak. Men jag tror inte det är VANLIGT ;) Det finns galningar i alla led - även bland mammor tex. Men för det går jag ju inte och tror att de flesta mammor är elaka o bittra och gör allt för att fasa ut bonusmamman. Det är ganska ovanligt. Loksom det är ovanligt åt andra hållet.
    Sedan är det ju de ovanliga fallen man hör om, man behöver liksom inte skriva av sig när allt är bra :)

• Anonym (Klara)
    Anonym (Exfru) skrev 2016-10-02 17:20:43 följande:

Dom där "nya"byts nog med jämna mellanrum,väldigt vanligt att man separerar i "nya familjer".

Uppenbart så verkar det vanligt att man separerar i "gamla familjer" i samma utsträckning ;D
  • Anonym (...)

Tycker att ditt ex verkar vara en idiot, märkte du inget av det innan han träffade en ny?
    Däremot förstår jag inte varför du skulle träffa den nya. För att "godkänna" henne då eller? Vem han träffar (och därigenom barnen) bestämmer ju inte du. Så det gör ju varken till eller från om du träffar henne eller inte..

• Anonym (tant asta)

Vissa vill göra gällande att vi lever i ett "patriarkalt samhälle" där "männen förtrycker kvinnan" och annat mumbo jumbo. Män som bestämmer ngt ÖHT när det gäller hemmet och/eller sina barn är extremt sällsynta. Det är damernas lag som råder....................................

• BioBonus
    Anonym (Bio) skrev 2016-10-02 15:41:40 följande:

Av en händelse råkade jag läsa en gammal tråd på ämnet varför biomammor är så bittra och jobbiga. Tråden var lång men frågan verkade kvarstå. Därför tänkte jag att det nog är fler som är intresserade av frågan så jag tänkte svara här i en ny tråd.

Pappan bokade in sin första dejt på min arbetstid när han skulle ha barnet och sa helt sonika att han skulle lämna barnen på mitt jobb. När jag ringde och var arg så hörde den nya mitt arga tonläge och vips så var jag "det svartsjuka exet."

Pappan slutade kalla mig för mamma till barnen när han träffade sin nya. Jomenvisst, nånstans där fick även jag som annars har ganska lite revirtänkande en släng av detta.

Två veckor in i deras förhållande kom pappan och krävde en totaländring av umgänget helt anpassat efter hans nyas umgänge med sitt barn. Ändringen skulle dessutom gälla omgående.

Intresset för umgänget drivs efter mitt ex nya kvinnas agenda. Pappan måste ju "ta ansvar för sitt barn." En fin tanke möjligen men som mamma känns det sådär att uppmuntra ett umgänge som snarare drivs av att pappan ska kunna visa upp ett gott föräldraskap för sin nya än ett äkta intresse för barnet.

De flyttade ihop efter ett par veckor med följd av att mitt barn nu skulle tillbringa tid även med mitt ex nya och jag bad att få träffa henne en stund för att åtminstone ha träffat människan som skulle vara med mitt barn. Det gick inte för sig.

De nya kommunikationsrutinerna funkade som så att mitt ex nya planerade med sitt ex först, sen med mitt ex och sist fick jag veta hur saker "skulle vara".

PS. Jag inser förstås att det säkert finns fler recept på hur man får jobbiga biomammor och att sådana säkert också kan skapas utan en enda ingrediens.

Jag hoppas för din egen skull att du trots detta bestämt dig för att inte förbli bitter. Det är ju bara ditt eget liv som påverkas, och livet är för kort för att gå omkring och vara arg och bitter. Att förbli bitter tror jag är ett val man gör - det blir som en varm kofta som man kan krypa in i och tycka synd om sig själv, tryggheten ligger i att vara arg på någon annan. Men är det värt det? 
    Hoppas du kan sätta dig över allt det här och vara lycklig ändå {#emotions_dlg.flower}
  • Gung Ho
    Anonym (Bio) skrev 2016-10-02 15:41:40 följande:

Varför skaffade du barn med en sådan man?
  • Anonym (Anonym (bio))
    Gung Ho skrev 2016-10-19 01:07:03 följande:

(Jag är TS men har bytt nick) Ja, det har jag frågat mig många gånger. Svaret är förstås att mannen inte var så här när vi skaffade barn. Fanns andra saker som ledde till separationen men detta kunde jag inte föreställa mig faktiskt. Går ju inte att förutse att en man totalt kommer att ändra värderingar efter en separation eller då en ny kvinna kommer in i bilden. Vilket är det som hänt i vårt fall. De här värderingarna fanns inte på kartan innan.
  • AbbyTheTabby
    Gung Ho skrev 2016-10-19 01:07:03 följande:
    Den frågan ställs ofta, och varje gång häpnar jag över hur kortsiktigt folk tänker när de frågar så. Tror du att TS ex presenterade sig med "Hej, Nisse heter jag, jag tänkte vi skulle skaffa ett par barn ihop. Sedan gör vi slut så skaffar jag en ny och börjar behandla dig som skit. Låter det fint?"

Eller föreställer du dig att alla män (och kvinnor, för den delen) som om ca 10 år framåt i tiden kommer bete sig som svin har någon slags märke i pannan á la Kain?

När man träffar en ny partner visar sig denne från sin bästa sida, precis som man själv gör gentemot denne. Ingen hintar om att man kommer förvandlas drastiskt efter en eventuell separation.

Om du själv råkar ut för det som TS, och andra, råkat ut för, vill du då få frågan "Varför skaffade du barn med en sådan man/kvinna?" eller vill du få lite stöd och goda råd?
    En hund har ägare, en katt har personal.
Svar på tråden Så skapas en bitter biomamma