• Anonym (Bio)

Så skapas en bitter biomamma

Av en händelse råkade jag läsa en gammal tråd på ämnet varför biomammor är så bittra och jobbiga. Tråden var lång men frågan verkade kvarstå. Därför tänkte jag att det nog är fler som är intresserade av frågan så jag tänkte svara här i en ny tråd.

Pappan bokade in sin första dejt på min arbetstid när han skulle ha barnet och sa helt sonika att han skulle lämna barnen på mitt jobb. När jag ringde och var arg så hörde den nya mitt arga tonläge och vips så var jag "det svartsjuka exet."

Pappan slutade kalla mig för mamma till barnen när han träffade sin nya. Jomenvisst, nånstans där fick även jag som annars har ganska lite revirtänkande en släng av detta.

Två veckor in i deras förhållande kom pappan och krävde en totaländring av umgänget helt anpassat efter hans nyas umgänge med sitt barn. Ändringen skulle dessutom gälla omgående.

Intresset för umgänget drivs efter mitt ex nya kvinnas agenda. Pappan måste ju "ta ansvar för sitt barn." En fin tanke möjligen men som mamma känns det sådär att uppmuntra ett umgänge som snarare drivs av att pappan ska kunna visa upp ett gott föräldraskap för sin nya än ett äkta intresse för barnet.

De flyttade ihop efter ett par veckor med följd av att mitt barn nu skulle tillbringa tid även med mitt ex nya och jag bad att få träffa henne en stund för att åtminstone ha träffat människan som skulle vara med mitt barn. Det gick inte för sig.

De nya kommunikationsrutinerna funkade som så att mitt ex nya planerade med sitt ex först, sen med mitt ex och sist fick jag veta hur saker "skulle vara".

Där har ni receptet på hur man får en bitter och jobbig biomamma.

PS. Jag inser förstås att det säkert finns fler recept på hur man får jobbiga biomammor och att sådana säkert också kan skapas utan en enda ingrediens.

• Svar på tråden Så skapas en bitter biomamma
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Bio) skrev 2016-10-02 17:23:46 följande:

Hej!

Berätta gärna lite mer hur du tänker.

Jag tänker så här eller talar av egen erfarenhet kanske är mer rätt.

Du skrev om planering tex, här var det jag som i sista hand fick reda på planer som sambons ex hade bestämt åt mig. Jag skulle ofta vara mer mamma än hon. Jag skulle bara le och vara tacksam mot att jag skulle vara barnvakt på hennes vecka, skitsamma om jag jobbat natt så skulle jag vara barnvakt klockan 11 på förmiddagen. Umgängesvecka skulle ändras så fort hon hittade en ny karl och om det inte gjordes hotades det med soc.

Nu är jag visserligen en sån som säger ifrån och vänlig men mycket bestämt talar om vad jag har för gränser. Men bitterheten sitter där och bittra biomammor och bonusmammor bildas det nog på ganska liknande sätt. Genom att någon förväntas ge och inget ta.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-02 17:18:31 följande:

Ungefär på samma sätt som en bitter bonusmamma skapas då.

Ofta en biomamma dyker upp och börjar härja kring pappans och bonusmammans barn? Dessutom har ju bonusmamman den fördelen att hon bara kan lämna när som.
  • Anonym (Bio)
    Anonym (H) skrev 2016-10-02 17:36:43 följande:

Usch! Jag förstår verkligen inte varför man beter sig så, det är så galet i min värld!!

Jag kan tänka mig att ett samarbetssamtal inte är något ditt ex är intresserad av? Han borde ju såklart förstå själv att han inte kan ändra umgänge mm hur han vill.

Är ett samtal hos Fr ett alternativ?

Nej det kan du såklart inte. Jag var så nervös när jag skulle träffa min mans ex första gången, just eftersom att hon hade uttryckt sig väldigt negativt om mig och min och mannens relation.

Jag gick iaf fram, tog i hand och presenterade mig när hon skulle hämta barnet. Hon tog i hand men tittade åt andra hållet! Tur för mig att jag inte är så känslig av mig för nog ville hon visa sin avsky alltid.

Jodå, han ville gå på samarbetssamtal hos Familjerätten. För att det skulle tala om för mig "vad som gällde". Vi gick dit och han sa vad han ville och att det var det enda han kunde tänka sig. Behöver jag säga att vi inte kom nånstans. ;)

Oschysst av din mans ex att bemöta dig på det viset. Hur svårt kan det vara att visa lite hyfs?
  • Anonym (Bio)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-02 17:39:01 följande:

Du skrev om planering tex, här var det jag som i sista hand fick reda på planer som sambons ex hade bestämt åt mig. Jag skulle ofta vara mer mamma än hon. Jag skulle bara le och vara tacksam mot att jag skulle vara barnvakt på hennes vecka, skitsamma om jag jobbat natt så skulle jag vara barnvakt klockan 11 på förmiddagen. Umgängesvecka skulle ändras så fort hon hittade en ny karl och om det inte gjordes hotades det med soc.

Nu är jag visserligen en sån som säger ifrån och vänlig men mycket bestämt talar om vad jag har för gränser. Men bitterheten sitter där och bittra biomammor och bonusmammor bildas det nog på ganska liknande sätt. Genom att någon förväntas ge och inget ta.

Men vad gjorde din man i detta? Varför skulle du ta hand om barnet och inte barnets pappa?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Jill) skrev 2016-10-02 17:39:40 följande:

Ofta en biomamma dyker upp och börjar härja kring pappans och bonusmammans barn? Dessutom har ju bonusmamman den fördelen att hon bara kan lämna när som.

Nä men nu skrev ts om tex planering och där är det inte alltid en bonusförälder får vara med och ha en åsikt
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-02 17:39:01 följande:

Handlar inte det lika mycket om ett problem hos pappan? I många fall säger pappan Ja när biomamman frågar om hjälp men "glömmer" uppenbarligen att fråga sin partner om det är okej. Dock får rätt ofta biomamman ta skiten för det och inte pappan. Vet dock inte hur det är i ert fall
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Bio) skrev 2016-10-02 18:10:27 följande:

Men vad gjorde din man i detta? Varför skulle du ta hand om barnet och inte barnets pappa?

Sambon fick vara den som meddelande att hon fick ta ansvar för deras barn på hennes vecka, hade ingen som helst lust och prata med människan. Sambon jobbade på dagarna och hans ex tyckte väl att hon skulle vara barnfri eller nåt. Hon har fler barn med olika pappor och kör samma race med alla "nya".
  • Anonym (H)
    Anonym (Bio) skrev 2016-10-02 18:06:29 följande:
    Jodå, han ville gå på samarbetssamtal hos Familjerätten. För att det skulle tala om för mig "vad som gällde". Vi gick dit och han sa vad han ville och att det var det enda han kunde tänka sig. Behöver jag säga att vi inte kom nånstans. ;)

Oschysst av din mans ex att bemöta dig på det viset. Hur svårt kan det vara att visa lite hyfs?
    Nej då förstår jag såklart att ni inte kom någonstans! Men hur har ni kommit överens då om det bara ska vara på hans vis? Har ni kommit till någon lösning?
    Annars så finns det ju inget annat än att vända sig till TR..

Ja jag vet inte. Man kan ju åtminstone fejka hehe! Hon ignorerade mig även om vi stötte på varandra ute...
  • Anonym (Bio)
    Anonym (H) skrev 2016-10-02 18:16:45 följande:

Nej då förstår jag såklart att ni inte kom någonstans! Men hur har ni kommit överens då om det bara ska vara på hans vis? Har ni kommit till någon lösning?

Annars så finns det ju inget annat än att vända sig till TR..

Ja jag vet inte. Man kan ju åtminstone fejka hehe! Hon ignorerade mig även om vi stötte på varandra ute...

Nej, ingen lösning. Just nu bearbetar han barnen...
  • Anonym (H)
    Anonym (Bio) skrev 2016-10-02 18:23:51 följande:
    Nej, ingen lösning. Just nu bearbetar han barnen...
    Men hur har ni barnen då? Som det var från början eller så som han ville ändra till?

Vad säger barnen? Stackars barn som ska behöva bli inblandade :/
Svar på tråden Så skapas en bitter biomamma