• Svar på tråden Röd-grön-bruna sörjan
  • Sfinx2
    minvän skrev 2016-06-08 18:28:17 följande:

Haha ja om du anser att kommentarer till politiska företeelser och att beskriva faktiska omständigheter är avundsjuka så får du tro det. Jag skulle tippa på att jag ändå tjänar mer än dig. Min genomsnittliga lön efter skatt ligger på 54000/månad . Skattar inte i Sverige då.

Istället för att avfärda en reell diskussion som avundsjuka kan du ju ta och läsa på lite om vad som faktiskt sker i verkligheten. Om man anser att bidragstagare snyltar och får orättmätiga fördelar men att redan rika ska få än större summor skattemedel rakt ner i fickorna så är nog DET ett mer tydligt tecken på avundsjuka. Eller kognitiv störning möjligtvis. För den logiken kan inte jag med många andra följa. Men du får gärna förklara för mig hur att nämna faktiska omständigheter skulle vara avundsjuka.

Vad spelar det för roll om du tjänar mer än vad jag gör eller inte? Förklara!

Ja, jag tycker absolut att bidragstagare som utnyttjar systemet är snyltare.

What?!?!! Här är mer du får förklara:

Om man anser att bidragstagare snyltar och får orättmätiga fördelar men att redan rika ska få än större summor skattemedel rakt ner i fickorna så är nog DET ett mer tydligt tecken på avundsjuka. ?!?

Vem är avundsjuk på vem i denna sörja av ord? Förklara gärna!

Min summering av dina rader är att det enda du vill få fram är att rika människor som blir rikare på ( som du vill påstå) skattebetalarnas bekostnad är sämre än bidragstagare som snyltar på systemet år efter år. Är det inte lika illa?
  • minvän
    Sfinx2 skrev 2016-06-08 19:13:17 följande:

Vad spelar det för roll om du tjänar mer än vad jag gör eller inte? Förklara!

Ja, jag tycker absolut att bidragstagare som utnyttjar systemet är snyltare.

What?!?!! Här är mer du får förklara:

Om man anser att bidragstagare snyltar och får orättmätiga fördelar men att redan rika ska få än större summor skattemedel rakt ner i fickorna så är nog DET ett mer tydligt tecken på avundsjuka. ?!?

Vem är avundsjuk på vem i denna sörja av ord? Förklara gärna!

Min summering av dina rader är att det enda du vill få fram är att rika människor som blir rikare på ( som du vill påstå) skattebetalarnas bekostnad är sämre än bidragstagare som snyltar på systemet år efter år. Är det inte lika illa?

Om man börjar i slutet så anser jag inte att du bör summera något av det jag skriver för det blir för rörigt.

För att inte spä på detta så bemöter jag dina påståenden i ordning även om de egentligen är, i sammanhanget, väl personliga för att vara relaterade till mitt ursprungliga inlägg.

1 Att jag är en sk höginkomsttagare är egentligen helt ointressant om det inte varit så att du i ditt inlägg påstod att jag var avundsjuk på folk som tjänar mycket pengar. Med detta enda argument avfärdade du hela mitt inlägg. Därför kände jag mig nödgad att i sann 5 åringsanda visa att jag absolut inte har något att vara avundsjuk på då jag sannolikt tjänar mer än de flesta. Alltså är din slutsats felaktig.

2Ja bidragstagare som ORÄTTMÄTIGT nyttjar våra gemensamma resurser ÄR snyltare. Problemet är bara att det är även företagsledare som stoppar skattepengar i egen fickagenom att t.ex. ta ut finter ur vårdbolaget som finansieras av skattepengar. Men den typen av snyltning hör man aldrig ett ord om från borgarbrackor. Det är i mitt tycke dubbelmoral.

3 Att jag påstår att det finns en avundsjuka på bidragstagare grundar sig inte i att jag anser att det gör det. Påståendet syftar istället till att illustrera hur fånigt det blir att motivera åsikter och påståenden med avundsjuka när det i själva verket handlar om synen på hur man bör förvalta gemensamma tillgångar.

4 ditt sista påstående är av mer filosofisk karaktär och jag anser att vi i det äntligen börjar närma sig vad som faktiskt är viktigt och värt att diskutera. Nej. Jag anser inte att det är lika illa även om bägge företeelser visserligen är jävligt illa. Detta av följande anledningar. En enskild person som fuskar med bidrag befinner sig troligtvis i en situation där den visserligen inte har laglig rätt till pengarna men ändock troligen lever under povra omständigheter och säkerligen har stort behov av dessa pengar. Att en enskild person har möjlighet att fuska äts upp av det faktum att de som faktiskt behöver och har rätt till pengarna fortsatt inte ska ha allt för svårt att få dessa. Hårdare regler tror jag medför att fler rättmätiga bidragsbehövande blir utan bidrag.

Jag anser att ett vinstdrivande företag som tar ut vinst från skattepengar är värre av flera anledningar. Dels representerar de en branchen där människans bästa bör vara i fokus och inte vinst. Detta förtroende sviker de mot massor av människor genom att de pengar som du och jag arbetar ihop inte går till det de är avsedda för. Istället för att krona för krona förbättra vården med en utmärkt standard som följd så stjäl de pengarna från de personer som ska ha vården. I detta fall och när detta förekommer så blir ju den gamla borgerliga hållningen att vi betalar för mycket i skatt sann. Ja klart som fanns vi gör om en underbetald sköterska ska vara med och betala ett nytt garage åt en företagare samtidigt som samme företagare sparar in på sköterskan lön och ökar dess arbetsbelastning genom att dra in på personalomkostnader.
  • Marten

Varför ber du inte din arbetsgivare att ge dig en Svensk anställning så att du också bidrar till välfärden eller är du också ute efter att få så mycket vinst som möjligt, btw du tjänar mycket mindre än jag.

• Mentat
    minvän skrev 2016-06-08 18:02:45 följande:
    Utförsäljningen var inte i närheten av lika omfattande under Persson som med Reinfeldt . Dessutom är det välkänt att det var just denna försäljning av statliga bolag som fick Sverige att klara rådande läge. Det var alltså inte någon särdeles skicklig ekonomisk politik utan i själva verket sköt man problemen på framtiden i och med de minskade framtida intäkter som försäljningen inneburit. Om inte det är logik så vet jag inte vad som är det. Dessutom vedertagen fakta. Att även persson sålde bolag må vara hänt men det skedde inte i närheten av samma utsträckning som under Reinfeldt . Under persson så avvek den svenska konjunkturen dessutom inte i negativ riktning jämför med övriga länders konjunktur.
    Den svenska konjunkturen avvek väl inte från övriga världens under regeringen Reinfeldt heller? Hela världen kastades in i en allvarlig kris 2008, en som Sverige kom ur bättre än de flesta andra länder men vi hade en internationell lågkonjunktur sedan dess som först nu har släppt.

Regeringen Persson sålde bolag för över 100 Mdr, regeringen Reinfeldt för 160 enligt vad jag har hittat. Ingen märkvärdig skillnad och inkomsterna från försäljningen av V&S var så stora att den amorteringen på statsskulden sänkte ränteutgifterna klart mycket mer än vad det konjunkturoberoende bolaget levererade som vinst, dvs det var en ren förlustaffär att ha det i statlig ägo.
  • Sfinx2
    Marten skrev 2016-06-08 23:03:27 följande:

Varför ber du inte din arbetsgivare att ge dig en Svensk anställning så att du också bidrar till välfärden eller är du också ute efter att få så mycket vinst som möjligt, btw du tjänar mycket mindre än jag.

Alltså, precis vad jag tänkte! Bra observation där :)
  • Sfinx2

[quote=76696617][quote-nick]minvän skrev 2016-06-08 20:41:55 följande:[/quote

4 ditt sista påstående är av mer filosofisk karaktär och jag anser att vi i det äntligen börjar närma sig vad som faktiskt är viktigt och värt att diskutera. Nej. Jag anser inte att det är lika illa även om bägge företeelser visserligen är jävligt illa. Detta av följande anledningar. En enskild person som fuskar med bidrag befinner sig troligtvis i en situation där den visserligen inte har laglig rätt till pengarna men ändock troligen lever under povra omständigheter och säkerligen har stort behov av dessa pengar. Att en enskild person har möjlighet att fuska äts upp av det faktum att de som faktiskt behöver och har rätt till pengarna fortsatt inte ska ha allt för svårt att få dessa. Hårdare regler tror jag medför att fler rättmätiga bidragsbehövande blir utan bidrag.

Din åsikt faller på eget grepp - eller hur jag ska uttrycka mig.

Du tycker att det är ok att vissa snyltar på bidrag men skriver samtidigt att de inte har laglig rätt till det dvs de anses inte så pass sjuka/fattiga (eller vad det nu kan vara) att de är berättigade till det. Då får man göra som oss andra - ut och jobba!!! Jag har banne mig inte lust att betala för snyltare, så kul är det inte att gå och jobba för att sen betala för människor som är arbetsföra men som ändå försöker komma undan.

Om det nu är så många som lyckas skattesmitare så får de väl sätta hårdare regler, svårare än så behöver det inte vara. Gärna hårdare regler för bidragsnyltare också ????

Sen måste jag bara påpeka att jag måste trampat på en öm tå i mitt första inlägg om att vara avundsjuk eftersom du anmälde mig. För vadå? För vad jag läste och kom fram till i ditt inlägg eller?

• minvän
    Sfinx2 skrev 2016-06-09 15:03:45 följande:

Du tycker att det är ok att vissa snyltar på bidrag men skriver samtidigt att de inte har laglig rätt till det dvs de anses inte så pass sjuka/fattiga (eller vad det nu kan vara) att de är berättigade till det. Då får man göra som oss andra - ut och jobba!!! Jag har banne mig inte lust att betala för snyltare, så kul är det inte att gå och jobba för att sen betala för människor som är arbetsföra men som ändå försöker komma undan.

Om det nu är så många som lyckas skattesmitare så får de väl sätta hårdare regler, svårare än så behöver det inte vara. Gärna hårdare regler för bidragsnyltare också ????

Sen måste jag bara påpeka att jag måste trampat på en öm tå i mitt första inlägg om att vara avundsjuk eftersom du anmälde mig. För vadå? För vad jag läste och kom fram till i ditt inlägg eller?

Haha nej. Det var inte jag som anmälde dig min vän jag svär. Det finns tydligen andra människor på detta forum som anser att det var olämpligt.
  • minvän
    Marten skrev 2016-06-08 23:03:27 följande:

Min arbetsplats är utländsk.liksom så gott som alla i min branch. Vilket föranleder utländsk skatt. Sen vistas jag i Sverige mindre än halva året vilket ju medför vissa saker. Vad trevligt vad har du ut efter skatt då?
  • minvän
    Mentat skrev 2016-06-09 05:59:41 följande:

Den svenska konjunkturen avvek väl inte från övriga världens under regeringen Reinfeldt heller? Hela världen kastades in i en allvarlig kris 2008, en som Sverige kom ur bättre än de flesta andra länder men vi hade en internationell lågkonjunktur sedan dess som först nu har släppt.

Regeringen Persson sålde bolag för över 100 Mdr, regeringen Reinfeldt för 160 enligt vad jag har hittat. Ingen märkvärdig skillnad och inkomsterna från försäljningen av V&S var så stora att den amorteringen på statsskulden sänkte ränteutgifterna klart mycket mer än vad det konjunkturoberoende bolaget levererade som vinst, dvs det var en ren förlustaffär att ha det i statlig ägo.

Nja riktigt så kan man inte se på saken du kan inte kvitta en engångsvinst mot en mindre upprepad vinst. Någon gång kommer kurvorna mötas och därmed blir alltid en försäljning en förlustaffär om man bortser från eventuell investering dom görs med de medel man får. Det du bortser ifrån är det faktum att stadsskulden kan sänkas utan försäljning av statliga bolag. Då inkomstförlusten jämförs med andra räntesänkande åtgärder går det inte att kvitta en sådan räntesänksnde åtgärd mot den förlorade vinsten eftersom resonemanget i sig endast förutsätter försäljning alternativt icke försäljning. Kort sagt det är som att titta på ett mynt och bedöma hur många mynt man har i fickan. I övrigt finns det förutom antalet miljarder kronor en annan aspekt och det är antalet bolag och var och ett av dessa bolags påverkan på den nödvändiga funktionen i samhället. Ett bolag som har som främsta uppgift att sköta ett uppdrag kommer alltid att ge mer tillbaka per krona än ett företag som först och främst genererar avkastning till aktieägare. Det finns inget sätt att komma ifrån det eftersom det ligger i marknadekonomins med basala uppbyggnad. Därmed blir en försäljning inte bara engångsvinst kontra upprepad vinst utan även en förlust utav samhällets effektivitet per BNP.
  • minvän
    Sfinx2 skrev 2016-06-09 15:03:45 följande:

Det är detta jag menar. Du ondgör dig över enskilda bidraksfuskare men nämner knappt att enorma summor av samma pengar går rakt ner i fickorna på folk som redan har allt. Det är ett märkligt resonemang tycker jag. Varför?
  • Sfinx2
    minvän skrev 2016-06-10 00:55:26 följande:

Det är detta jag menar. Du ondgör dig över enskilda bidraksfuskare men nämner knappt att enorma summor av samma pengar går rakt ner i fickorna på folk som redan har allt. Det är ett märkligt resonemang tycker jag. Varför?

Skulle det vara en eller två bidragsfuskare så skulle det väl kvitta för mig, orka bry sig liksom men du kanske har hört talas om "många bäckar små"? Jag irriterar mig över deras inställning till arbete och ansvarstagande. Jag har jobbat sen jag var 16 år, mellan jag var 20-27 år gammal hade jag två jobb (ett heltids och ett helgjobb), sen dess har jag jobbat heltid. Hoppar och skuttar jag iväg till jobbet varje dag? Näe verkligen inte men arbetar gör man när man är arbetsför, så är det bara. Tänk om alla skulle skulle släppa allt vad ansvar heter då skulle det bli katastrof, istället är vi ett antal människor som bär upp dessa människor som inte behagar göra rätt för sig i vårt samhälle.

Som jag skrev innan, jag tycker det är lika illa med skattesmitare men nej - de retar inte upp mig lika mycket som bidragsfuskare.
  • Mentat
    minvän skrev 2016-06-10 00:52:33 följande:
    Nja riktigt så kan man inte se på saken du kan inte kvitta en engångsvinst mot en mindre upprepad vinst. Någon gång kommer kurvorna mötas och därmed blir alltid en försäljning en förlustaffär om man bortser från eventuell investering dom görs med de medel man får. Det du bortser ifrån är det faktum att stadsskulden kan sänkas utan försäljning av statliga bolag. Då inkomstförlusten jämförs med andra räntesänkande åtgärder går det inte att kvitta en sådan räntesänksnde åtgärd mot den förlorade vinsten eftersom resonemanget i sig endast förutsätter försäljning alternativt icke försäljning. Kort sagt det är som att titta på ett mynt och bedöma hur många mynt man har i fickan. I övrigt finns det förutom antalet miljarder kronor en annan aspekt och det är antalet bolag och var och ett av dessa bolags påverkan på den nödvändiga funktionen i samhället. Ett bolag som har som främsta uppgift att sköta ett uppdrag kommer alltid att ge mer tillbaka per krona än ett företag som först och främst genererar avkastning till aktieägare. Det finns inget sätt att komma ifrån det eftersom det ligger i marknadekonomins med basala uppbyggnad. Därmed blir en försäljning inte bara engångsvinst kontra upprepad vinst utan även en förlust utav samhällets effektivitet per BNP.
    Suck.

Nej, det är ingen engångsvinst - amorteringen gjorde att räntorna på statsskulden sjönk _betydligt_ mer än V&S vinst och räntorna skall betalas varje år. För andra bolag kan det vara svårt att jämföra vinsten ett visst år då det kan vara konjunkturberoende men V&S är inte det.

Därmed faller hela ditt resonemang. Men det gjorde det ju från början för all del, det visste jag om lika väl som jag visste att logik och fakta inte skulle vara relevanta...
  • Sfinx2
    minvän skrev 2016-06-10 00:34:56 följande:

Haha nej. Det var inte jag som anmälde dig min vän jag svär. Det finns tydligen andra människor på detta forum som anser att det var olämpligt.

Skulle jag ha kallat dig för fula ord skulle jag förstå att du skulle känna dig kränkt men den anmälan var så låg och rentav töntig. Man skulle kunna tro att man blir anmäld för att man inte tycker likadant som du eller "den" som anmälde. Vem vet, det kanske t.o.m var en bidragsfuskare som tyckte att jag skulle koncentrera mig på skattesmitare istället ;)
  • K Markatta

I Halmstads kommunfullmäktige har nu både SD och V gjort på samma sätt som SD gjorde när Löfvens första budget inte gick igenom i riksdagen, dvs de röstade på den övriga oppositionens budget efter att deras egna budgetalternativ fallit istället för att lägga ner sina röster. Detta ledde då som nu till att oppositionens budget antogs:

www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/s-budgeten-vann-med-sd-r%C3%B6ster-1.2762895

S-budgeten vann med SD-röster

SD:s sex röster fällde till sist Femklöverns budget. Nu väntar maktskifte i Halmstads kommun. Men hur det ska gå till i detalj är oklart.

Jag förväntar mig ett kraftfullt fördömande från bl.a. Kill Bill.

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-06-15 00:31:37 följande:

I Halmstads kommunfullmäktige har nu både SD och V gjort på samma sätt som SD gjorde när Löfvens första budget inte gick igenom i riksdagen, dvs de röstade på den övriga oppositionens budget efter att deras egna budgetalternativ fallit istället för att lägga ner sina röster. Detta ledde då som nu till att oppositionens budget antogs:

www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/s-budgeten-vann-med-sd-r%C3%B6ster-1.2762895

S-budgeten vann med SD-röster

SD:s sex röster fällde till sist Femklöverns budget. Nu väntar maktskifte i Halmstads kommun. Men hur det ska gå till i detalj är oklart.

Jag förväntar mig ett kraftfullt fördömande från bl.a. Kill Bill.

Jag förstår inte, att V är stödparti till S är inget märkligt. Vill du att jag ska fördöma SD?
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-06-15 00:46:43 följande:
    Jag förstår inte, att V är stödparti till S är inget märkligt. Vill du att jag ska fördöma SD?
    V hade ett eget budgetförslag som blev nedröstat. De gjorde sedan som SD i riksdagen, dvs de la inte ner sina röster i huvudomröstningen som praxis är utan de röstade på oppositionens budget. Samma som SD gjorde i budgetomröstningen i riksdagen 2014. SD gjorde även de på samma sätt nu i kommunfullmäktige.

Du bör alltså, om du är konsekvent, fördöma både V och SD.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-06-15 00:54:58 följande:
    V hade ett eget budgetförslag som blev nedröstat. De gjorde sedan som SD i riksdagen, dvs de la inte ner sina röster i huvudomröstningen som praxis är utan de röstade på oppositionens budget. Samma som SD gjorde i budgetomröstningen i riksdagen 2014. SD gjorde även de på samma sätt nu i kommunfullmäktige.

Du bör alltså, om du är konsekvent, fördöma både V och SD.
    Jag har inga problem med att fördöma V, jag är inte vänsterpartist.
  • K Markatta

Nu får du ytterligare ett skäl att fördöma V. I Surahammar har de nämligen inlett ett samarbete med ett parti som av ganska många anses ha ett nazistiskt förflutet:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fragan-som-enar-vansterpartiet-och-sd

De undviker dock att använda sig av ordet samarbete:

Benny Andersson (V) menar att de två partierna är eniga i denna fråga, men vill inte kalla det för att man samarbetar.

- Det handlar inte om att vi samarbetar på något sätt, utan vi samverkar. Vi har samma syn på barnen i Surahammar, därför kommer vi att stödja motionen, säger Benny Andersson.

------------------

Undrar om V på riksplanet skulle köpa samma svar från borgerliga företrädare? "Vi kommer inte att samarbeta på något sätt... men möjligtvis samverka".

Svar på tråden Röd-grön-bruna sörjan