Sfinx2 skrev 2016-06-08 19:13:17 följande:
Vad spelar det för roll om du tjänar mer än vad jag gör eller inte? Förklara!
Ja, jag tycker absolut att bidragstagare som utnyttjar systemet är snyltare.
What?!?!! Här är mer du får förklara:
Om man anser att bidragstagare snyltar och får orättmätiga fördelar men att redan rika ska få än större summor skattemedel rakt ner i fickorna så är nog DET ett mer tydligt tecken på avundsjuka. ?!?
Vem är avundsjuk på vem i denna sörja av ord? Förklara gärna!
Min summering av dina rader är att det enda du vill få fram är att rika människor som blir rikare på ( som du vill påstå) skattebetalarnas bekostnad är sämre än bidragstagare som snyltar på systemet år efter år. Är det inte lika illa?
Om man börjar i slutet så anser jag inte att du bör summera något av det jag skriver för det blir för rörigt.
För att inte spä på detta så bemöter jag dina påståenden i ordning även om de egentligen är, i sammanhanget, väl personliga för att vara relaterade till mitt ursprungliga inlägg.
1 Att jag är en sk höginkomsttagare är egentligen helt ointressant om det inte varit så att du i ditt inlägg påstod att jag var avundsjuk på folk som tjänar mycket pengar. Med detta enda argument avfärdade du hela mitt inlägg. Därför kände jag mig nödgad att i sann 5 åringsanda visa att jag absolut inte har något att vara avundsjuk på då jag sannolikt tjänar mer än de flesta. Alltså är din slutsats felaktig.
2Ja bidragstagare som ORÄTTMÄTIGT nyttjar våra gemensamma resurser ÄR snyltare. Problemet är bara att det är även företagsledare som stoppar skattepengar i egen fickagenom att t.ex. ta ut finter ur vårdbolaget som finansieras av skattepengar. Men den typen av snyltning hör man aldrig ett ord om från borgarbrackor. Det är i mitt tycke dubbelmoral.
3 Att jag påstår att det finns en avundsjuka på bidragstagare grundar sig inte i att jag anser att det gör det. Påståendet syftar istället till att illustrera hur fånigt det blir att motivera åsikter och påståenden med avundsjuka när det i själva verket handlar om synen på hur man bör förvalta gemensamma tillgångar.
4 ditt sista påstående är av mer filosofisk karaktär och jag anser att vi i det äntligen börjar närma sig vad som faktiskt är viktigt och värt att diskutera. Nej. Jag anser inte att det är lika illa även om bägge företeelser visserligen är jävligt illa. Detta av följande anledningar. En enskild person som fuskar med bidrag befinner sig troligtvis i en situation där den visserligen inte har laglig rätt till pengarna men ändock troligen lever under povra omständigheter och säkerligen har stort behov av dessa pengar. Att en enskild person har möjlighet att fuska äts upp av det faktum att de som faktiskt behöver och har rätt till pengarna fortsatt inte ska ha allt för svårt att få dessa. Hårdare regler tror jag medför att fler rättmätiga bidragsbehövande blir utan bidrag.
Jag anser att ett vinstdrivande företag som tar ut vinst från skattepengar är värre av flera anledningar. Dels representerar de en branchen där människans bästa bör vara i fokus och inte vinst. Detta förtroende sviker de mot massor av människor genom att de pengar som du och jag arbetar ihop inte går till det de är avsedda för. Istället för att krona för krona förbättra vården med en utmärkt standard som följd så stjäl de pengarna från de personer som ska ha vården. I detta fall och när detta förekommer så blir ju den gamla borgerliga hållningen att vi betalar för mycket i skatt sann. Ja klart som fanns vi gör om en underbetald sköterska ska vara med och betala ett nytt garage åt en företagare samtidigt som samme företagare sparar in på sköterskan lön och ökar dess arbetsbelastning genom att dra in på personalomkostnader.