Inlägg från: Sfinx2 |Visa alla inlägg
  • Sfinx2

Röd-grön-bruna sörjan

minvän skrev 2016-06-08 18:28:17 följande:

Haha ja om du anser att kommentarer till politiska företeelser och att beskriva faktiska omständigheter är avundsjuka så får du tro det. Jag skulle tippa på att jag ändå tjänar mer än dig. Min genomsnittliga lön efter skatt ligger på 54000/månad . Skattar inte i Sverige då.

Istället för att avfärda en reell diskussion som avundsjuka kan du ju ta och läsa på lite om vad som faktiskt sker i verkligheten. Om man anser att bidragstagare snyltar och får orättmätiga fördelar men att redan rika ska få än större summor skattemedel rakt ner i fickorna så är nog DET ett mer tydligt tecken på avundsjuka. Eller kognitiv störning möjligtvis. För den logiken kan inte jag med många andra följa. Men du får gärna förklara för mig hur att nämna faktiska omständigheter skulle vara avundsjuka.

Vad spelar det för roll om du tjänar mer än vad jag gör eller inte? Förklara!

Ja, jag tycker absolut att bidragstagare som utnyttjar systemet är snyltare.

What?!?!! Här är mer du får förklara:

Om man anser att bidragstagare snyltar och får orättmätiga fördelar men att redan rika ska få än större summor skattemedel rakt ner i fickorna så är nog DET ett mer tydligt tecken på avundsjuka. ?!?

Vem är avundsjuk på vem i denna sörja av ord? Förklara gärna!

Min summering av dina rader är att det enda du vill få fram är att rika människor som blir rikare på ( som du vill påstå) skattebetalarnas bekostnad är sämre än bidragstagare som snyltar på systemet år efter år. Är det inte lika illa?
  • Sfinx2
    Marten skrev 2016-06-08 23:03:27 följande:

Varför ber du inte din arbetsgivare att ge dig en Svensk anställning så att du också bidrar till välfärden eller är du också ute efter att få så mycket vinst som möjligt, btw du tjänar mycket mindre än jag.

Alltså, precis vad jag tänkte! Bra observation där :)
  • Sfinx2

[quote=76696617][quote-nick]minvän skrev 2016-06-08 20:41:55 följande:[/quote

4 ditt sista påstående är av mer filosofisk karaktär och jag anser att vi i det äntligen börjar närma sig vad som faktiskt är viktigt och värt att diskutera. Nej. Jag anser inte att det är lika illa även om bägge företeelser visserligen är jävligt illa. Detta av följande anledningar. En enskild person som fuskar med bidrag befinner sig troligtvis i en situation där den visserligen inte har laglig rätt till pengarna men ändock troligen lever under povra omständigheter och säkerligen har stort behov av dessa pengar. Att en enskild person har möjlighet att fuska äts upp av det faktum att de som faktiskt behöver och har rätt till pengarna fortsatt inte ska ha allt för svårt att få dessa. Hårdare regler tror jag medför att fler rättmätiga bidragsbehövande blir utan bidrag.

Din åsikt faller på eget grepp - eller hur jag ska uttrycka mig.

Du tycker att det är ok att vissa snyltar på bidrag men skriver samtidigt att de inte har laglig rätt till det dvs de anses inte så pass sjuka/fattiga (eller vad det nu kan vara) att de är berättigade till det. Då får man göra som oss andra - ut och jobba!!! Jag har banne mig inte lust att betala för snyltare, så kul är det inte att gå och jobba för att sen betala för människor som är arbetsföra men som ändå försöker komma undan.

Om det nu är så många som lyckas skattesmitare så får de väl sätta hårdare regler, svårare än så behöver det inte vara. Gärna hårdare regler för bidragsnyltare också ????

Sen måste jag bara påpeka att jag måste trampat på en öm tå i mitt första inlägg om att vara avundsjuk eftersom du anmälde mig. För vadå? För vad jag läste och kom fram till i ditt inlägg eller?

• Sfinx2
    minvän skrev 2016-06-10 00:55:26 följande:

Det är detta jag menar. Du ondgör dig över enskilda bidraksfuskare men nämner knappt att enorma summor av samma pengar går rakt ner i fickorna på folk som redan har allt. Det är ett märkligt resonemang tycker jag. Varför?

Skulle det vara en eller två bidragsfuskare så skulle det väl kvitta för mig, orka bry sig liksom men du kanske har hört talas om "många bäckar små"? Jag irriterar mig över deras inställning till arbete och ansvarstagande. Jag har jobbat sen jag var 16 år, mellan jag var 20-27 år gammal hade jag två jobb (ett heltids och ett helgjobb), sen dess har jag jobbat heltid. Hoppar och skuttar jag iväg till jobbet varje dag? Näe verkligen inte men arbetar gör man när man är arbetsför, så är det bara. Tänk om alla skulle skulle släppa allt vad ansvar heter då skulle det bli katastrof, istället är vi ett antal människor som bär upp dessa människor som inte behagar göra rätt för sig i vårt samhälle.

Som jag skrev innan, jag tycker det är lika illa med skattesmitare men nej - de retar inte upp mig lika mycket som bidragsfuskare.
  • Sfinx2
    minvän skrev 2016-06-10 00:34:56 följande:

Haha nej. Det var inte jag som anmälde dig min vän jag svär. Det finns tydligen andra människor på detta forum som anser att det var olämpligt.

Skulle jag ha kallat dig för fula ord skulle jag förstå att du skulle känna dig kränkt men den anmälan var så låg och rentav töntig. Man skulle kunna tro att man blir anmäld för att man inte tycker likadant som du eller "den" som anmälde. Vem vet, det kanske t.o.m var en bidragsfuskare som tyckte att jag skulle koncentrera mig på skattesmitare istället ;)
Svar på tråden Röd-grön-bruna sörjan