Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Röd-grön-bruna sörjan

Mentat skrev 2016-06-07 08:10:08 följande:
    Jo, vi minns ju vilket ramaskri det var förra mndatperioden om att (sd) röstade med Alliansen oftare än med vänstern. Nu när det är tvärtom är det betydligt tystare...

Vad som händer är rimligen det jag försökte påpeka redan förra mandatperioden: Att det sker en automatisk filtrering av vilka frågor som läggs fram i riksdagen att rösta om. En minoritetregering kommer inte gärna att lägga fram frågor där den vet att den har en samlad opposition emot sig. Antingen gör den om förslaget, försöker få stöd hos något oppoistionparti eller stoppar den in det i budgeten.

Alla varianter bidrar till att vågmöstarpartiet oftare röstar med regeringen. Inget konstigt vare sig nu eller då.
    Det dementeras faktiskt av Tomas Enroth, socialdemokraternas gruppledare i riksdagen:

www.svd.se/s-och-sd-rostar-allt-mer-likt-i-riksdagen

Struntar ni i att lägga förslag för att ni vet hur SD kommer att agera?

- Det var det dummaste jag har hört, det skulle aldrig förekomma. Vi lägger vår politik. Erfarenhet har visat att vi därför förlorar en del voteringar eftersom SD och Alliansen gör upp och bildar en annan majoritet.

• K Markatta

I Halmstads kommunfullmäktige har nu både SD och V gjort på samma sätt som SD gjorde när Löfvens första budget inte gick igenom i riksdagen, dvs de röstade på den övriga oppositionens budget efter att deras egna budgetalternativ fallit istället för att lägga ner sina röster. Detta ledde då som nu till att oppositionens budget antogs:

www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/s-budgeten-vann-med-sd-r%C3%B6ster-1.2762895

S-budgeten vann med SD-röster

SD:s sex röster fällde till sist Femklöverns budget. Nu väntar maktskifte i Halmstads kommun. Men hur det ska gå till i detalj är oklart.

Jag förväntar mig ett kraftfullt fördömande från bl.a. Kill Bill.

• K Markatta
    KillBill skrev 2016-06-15 00:46:43 följande:
    Jag förstår inte, att V är stödparti till S är inget märkligt. Vill du att jag ska fördöma SD?
    V hade ett eget budgetförslag som blev nedröstat. De gjorde sedan som SD i riksdagen, dvs de la inte ner sina röster i huvudomröstningen som praxis är utan de röstade på oppositionens budget. Samma som SD gjorde i budgetomröstningen i riksdagen 2014. SD gjorde även de på samma sätt nu i kommunfullmäktige.

Du bör alltså, om du är konsekvent, fördöma både V och SD.
  • K Markatta

Nu får du ytterligare ett skäl att fördöma V. I Surahammar har de nämligen inlett ett samarbete med ett parti som av ganska många anses ha ett nazistiskt förflutet:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fragan-som-enar-vansterpartiet-och-sd

De undviker dock att använda sig av ordet samarbete:

Benny Andersson (V) menar att de två partierna är eniga i denna fråga, men vill inte kalla det för att man samarbetar.

- Det handlar inte om att vi samarbetar på något sätt, utan vi samverkar. Vi har samma syn på barnen i Surahammar, därför kommer vi att stödja motionen, säger Benny Andersson.

------------------

Undrar om V på riksplanet skulle köpa samma svar från borgerliga företrädare? "Vi kommer inte att samarbeta på något sätt... men möjligtvis samverka".

Svar på tråden Röd-grön-bruna sörjan