• NästanSvensson

Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?

Jag är en kvinna strax över 30.

Gift, tre barn, hus strax utanför en medelstor stad, äger två bilar.

Jag och min man har medelinkomster, lån på huset och lite kvar på ena bilen.

Vi lever gott, vältrar oss inte i lyx, men kan köpa det vi behöver. Vi semestrar mycket inom Sverige på olika nöjesparker för barnen, men åker ibland utomlands också.

Det jag på senare år börjat reagera på är att vissa folk runt omkring oss i liknande situation ALDRIG verkar ha pengar. När vi var i tjugoårsåldern var det inte så konstigt när många studerade eller kanske var arbetslösa. Nu är alla i vår umgängeskrets mellan 30-40 år och de allra flesta lever som oss med två heltidsjobb, hus och barn.

Vankas det bröllop så är det alltid någon eller några som inte har pengar att lägga ut för möhippan/svensexan.

Föreslår jag en vistelse på tex spa bland mina tjejkompisar så är det alltid någon som inte har råd.

Frågar vi en annan familj om de vill följa med till Kolmården, Liseberg eller liknande så är det för dyrt.

Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar. Detta gäller såklart inte alla i umgängeskretsen, men det verkar ändå vanligt.

Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?

• Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Varför inte bara vara ärlig?) skrev 2022-05-23 20:05:29 följande:

Inte så mycket en kommentar till TS men till er som säger att ni inte har råd fast det egentligen, som ni själva skriver handlar om prioriteringar. Varför är ni inte bara ärliga? jag kan förstå att man säger att man inte har råd om man lever på en sjukersättning som min bästa vän men när man kontantköper en lägenhet för en miljon utomlands och samtidigt säger att man inte har råd att ta bilen 30 mil då är det lite som ett hån mot den första personen (också exempel från min närhet)?.men väldigt intressanta kommentarer ändå. Har pratat vid ett flertal tillfällen med min man om detta fenomen och kommentarerna här bekräftar bara hur det ser ut i verkligheten även om det är högst ovetenskapligt. För egen del uppskattar jag ärlighet. Säg hellre nej tack, jag vill inte följa med för att jag inte tycker det är värt att betala det priset eller vill prioritera annat. Men säg inte att ni inte har råd om ni bygger ett hus för 7,5 miljoner eller köper en bil för 150 000 kr. Det blir lite löjligt i sammanhanget. 

Det är väl inte konstigt om en person som valt att köpa ett dyrt hus inte har råd att lägga pengar på en massa annat? Pengarna gick till huset och nu måste de leva snålt för att kunna betala av lånet. 

Jag sparar för att kunna köpa lägenhet. Det gör att jag inte har råd med restaurangbesök och sånt. Jag har flera hundra tusen på banken, men de behövs till lägenheten. Man väljer vad man vill lägga sina pengar på, resten har man inte råd med. 

Dessutom är det betydligt mer socialt begåvat att säga till kompisen att man inte har råd istället för att förklara att dennes fest, tex, har låg prioritet. Du ställer ju din kompis i en rätt märklig sits om du säger att du prioriterar ner deras inbjudan. Tror att det blir rätt awkward stämning sen. Vita lögner smörjer det sociala maskineriet. 

• Anonym (Gullefjun)
    Anonym (Polly) skrev 2022-05-28 11:11:30 följande:

Det är väl inte konstigt om en person som valt att köpa ett dyrt hus inte har råd att lägga pengar på en massa annat? Pengarna gick till huset och nu måste de leva snålt för att kunna betala av lånet. 

Jag sparar för att kunna köpa lägenhet. Det gör att jag inte har råd med restaurangbesök och sånt. Jag har flera hundra tusen på banken, men de behövs till lägenheten. Man väljer vad man vill lägga sina pengar på, resten har man inte råd med. 

Dessutom är det betydligt mer socialt begåvat att säga till kompisen att man inte har råd istället för att förklara att dennes fest, tex, har låg prioritet. Du ställer ju din kompis i en rätt märklig sits om du säger att du prioriterar ner deras inbjudan. Tror att det blir rätt awkward stämning sen. Vita lögner smörjer det sociala maskineriet. 

Jag hade nog uppskattat mer om min vän var ärlig i så fall. Men det kräver klart viss mognad hos lyssnaren.

Nu längre fram i livet är det så olika med tillgångar hos ens vänner (pga olika orsaker) så vi får göra saker utifrån ekonomi. En del träffar vi kanske i naturen hemma och har picknick med, andra änden av skalan hänger med på weekendresor och bokar Michelinkrogar i Europas storstäder.

Man kan umgås oavsett tjocklek på plånbok givetvis men det kräver lite lyhördhet. Jag försöker välja det trevligaste alternativet till rimligt pris och skulle dö hellre än att genera gamla vänner med att föreslå saker som de egentligen inte har råd med.
  • Anonym (antingen)

Inte så mycket en kommentar till TS men till er som säger att ni inte har råd fast det egentligen, som ni själva skriver handlar om prioriteringar. Varför är ni inte bara ärliga? jag kan förstå att man säger att man inte har råd om man lever på en sjukersättning som min bästa vän men när man kontantköper en lägenhet för en miljon utomlands och samtidigt säger att man inte har råd att ta bilen 30 mil då är det lite som ett hån mot den första personen (också exempel från min närhet)?.men väldigt intressanta kommentarer ändå. Har pratat vid ett flertal tillfällen med min man om detta fenomen och kommentarerna här bekräftar bara hur det ser ut i verkligheten även om det är högst ovetenskapligt. För egen del uppskattar jag ärlighet. Säg hellre nej tack, jag vill inte följa med för att jag inte tycker det är värt att betala det priset eller vill prioritera annat. Men säg inte att ni inte har råd om ni bygger ett hus för 7,5 miljoner eller köper en bil för 150 000 kr. Det blir lite löjligt i sammanhanget. 

En orsak kan ju vara att man ser sin ekonomi som något privat som man inte delar med sig av till vem som helst. En nära vän kanske, men inte nödvändigtvis. 

Och det du har fetstilat - köper man ett dyrt hus så har väl pengarna gått åt just till det dyra huset? Inte så konstigt då om man inte "har råd" eller vill prioritera tex att ta bilen 30 mil.

Sen beror det ju också på varför man skulle göra den där bilresan, är det viktigt för mig så tar jag mig råd, är det inte viktigt för mig så prioriterar jag inte det. Att det skulle vara ett hån mot någon annan hur jag prioriterar min privata ekonomi får stå för den personen, det tar jag inte på mitt ansvar. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Gullefjun) skrev 2022-05-28 21:02:32 följande:
    Jag hade nog uppskattat mer om min vän var ärlig i så fall. Men det kräver klart viss mognad hos lyssnaren.

Nu längre fram i livet är det så olika med tillgångar hos ens vänner (pga olika orsaker) så vi får göra saker utifrån ekonomi. En del träffar vi kanske i naturen hemma och har picknick med, andra änden av skalan hänger med på weekendresor och bokar Michelinkrogar i Europas storstäder.

Man kan umgås oavsett tjocklek på plånbok givetvis men det kräver lite lyhördhet. Jag försöker välja det trevligaste alternativet till rimligt pris och skulle dö hellre än att genera gamla vänner med att föreslå saker som de egentligen inte har råd med.
    Och det krävs social begåvning för att se att man själv kanske fungerar på ett annat sätt än många andra och att man ska bemöta andra utefter deras förutsättningar. 
  • Renny
    Anonym (Gullefjun) skrev 2022-05-27 09:58:12 följande:
    Det låter inte särskilt vuxet att inte klara en halv månad utan lön när man har jobb.

Blancolån är inget jag hade talat högt om, det vore lite som att gå runt med en skylt med "idiot" i pannan, om man inte är under 25 år och har blivit uppfostrad  av socialt belastade föräldrar.
    Okej. Om du redan tar ett lån måste du vara medveten om hur du ska betala av det. Och det är inte alltid folk är helt tillräckliga i detta.
  • Anonym (L o v e)

Fast det är ju sant, man säger bara inte hela meningen. - Nej, det har jag inte råd med (om jag vill bo kvar i mitt hus, ha kvar mina bilar, fortsätta spara till resan jag sparar till, äta den mat jag väljer osv osv, dvs om jag vill kunna göra dom saker jag prioriterar istället). 
  • Fliselisan

Dom kanske har pengar men prioriterar annat? Sparar? Vill inte åka med dig? Finns många anledningar.

• me33

Livsmedelskostnader har skjutit i höjden samtidigt som det nya är att äta minst 4 måltider per dag, på min tid var det 3 måltider.

Tittar man även åt de företag som har butiksfönster idag är de på något sätt hängivna åt folks mat-konsumtion. Det är det nya 2022, mat.

Men jag odlar mitt egna spannmål och har en vintermånad 750 kr/mån i mat-kostnad(äter & tränar mkt(man)) 
    Det är generellt ingen som ens här kan komma ned så lågt, eller?

• Anonym (S)
    me33 skrev 2022-12-29 09:42:17 följande:

Livsmedelskostnader har skjutit i höjden samtidigt som det nya är att äta minst 4 måltider per dag, på min tid var det 3 måltider.

Tittar man även åt de företag som har butiksfönster idag är de på något sätt hängivna åt folks mat-konsumtion. Det är det nya 2022, mat.

Men jag odlar mitt egna spannmål och har en vintermånad 750 kr/mån i mat-kostnad(äter & tränar mkt(man)) 
    Det är generellt ingen som ens här kan komma ned så lågt, eller?

Fyra måltider per dag? Har aldrig hört om det. Vad äter man förutom frukost lunch och middag? Iof äter jag ca 5 ggr per dag men två gånger är mindre mål och skulle inte kalla det för måltider då det handlar om frukt eller macka.
  • Soppatorsken677

Vi har valt vad vi vill lägga pengar på i livet - hus, skidlägenhet, segelbåt och sparande. Det medför att även om vi har pengar så är prioriteringen ganska strikt. Sparandet är nödvändigt för att våga ha de andra sakerna.

Om jag inte sparar blir jag stressad eftersom jag måste ha en buffert för mina lån. Så då äter jag hellre matlåda och känner lugnet. 🙂

• Anonym (Hoj)

Medianlönen i Sverige är 33 200 kronor och många har mindre än så. Så jag tycker inte det är konstigt att folk inte har råd. 

• Anonym (OoO)

Man kan ha pengar men ändå inte råd. Jag har några hundra tusen i sparande men ändå säger jag att jag inte har råd med vissa saker.
    För dessa pengar är låsta/öronmärkta. Jag sparar till pension, till tandläkare, till veterinär, till sämre tider osv. Om jag hela tiden la mina sparade pengar på något annat hade jag ju inte haft sparpengar. För mig är det jätteviktigt att ha en buffert, jag skulle klara mig ett år med de pengar jag har om det vill sig illa och jag drar ner på kostnader. Det är viktigt för mig.
    Sedan så unnar jag mig också såklart. Och andra ibland. 

Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?