• Anonym (Orolig mamma)

Gravid och ska separera - hjälp

Jag är gravid och ska separera med pappan till barnet och ska även flytta till en annan stad. Där har jag pappan till mina andra två barn och min familj.

Då barnet är fött får jag ensam vårdnad men vill ändå att pappan ska få vara delaktig och om jag inte låter han få gemensam vårdnad kan han gå till rätten med det sen. Hur kommer boendesituationen se ut, tror ni? Jag vill att barnet ska bo hos mig i början på heltid för att sedan låta pappan ta mer ansvar och även låta barnet sova över där kanske varannan helg.

Då det handlar om en flytt på 40 mil går inte varannan vecka då barnet blir äldre. Hur tror ni det skulle se ut vid ev. tvist? Skulle de kunna säga att barnet ska bo där mest hos pappan och mindre hos mig? Hur BRUKAR det se ut?

Redan orolig.

• Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp
  • eessica

Hej!
    Jag berættade før min sambo hærom dagen att jag var gravid, jag ær inte långt gången och han flippa totalt. Først sa han att han inte skulle læmna mig. men næsta dag så ville han separera om jag skulle behålla barnet. Han vill att jag ska ta bort barnet før han vill inte ha det. vad gør jag vi har till och med varit tillsammans i 7 år??

• Anonym (nja)
    1234568 skrev 2016-03-11 18:23:39 följande:

Men om man separerar under en graviditet, och mamman har alla hon känner och som kan hjälpa henne på annan ort. Är det då rimligt att hon ska stanna på den plats dit hon flyttat för pappans skull..utan något socialnät eller familj överhuvudtaget?

Det självklara valet om man bli ensam under en graviditet (och redan har 2 barn), är väl att man flyttar närmare sin familj och sina vänner. Anors står hon ensam med 3 barn, utan en garanti om att det kommande barnets pappa alls kommer ställa upp. Samtidigt som hon i värsta fall inte kan flytta hem igen (pga det nya barnets pappa kan motsätta sig det efter att barnet är fött) medan han kanske inte ställer upp alls.

Samtidigt så behöver man ju som vuxen någon form av umgänge med andra vuxna. Mammans umgänge verkar ju ha varit hennes sambo, eftersom hon nyligen flyttat till den här staden. Och när han nu då inte finns där på det viset, är det så konstigt att hon då väljer flytta hem? Tycker inte jag,

Och på samma sätt som hon flyttade för sambon en gång i tiden, så kan faktiskt pappan också flytta för kontakten med sitt barn. Varför skulle det vara så konstigt?

Det här är alltså en kvinna som redan har två barn tillsammans med en man, dom gick isär av någon anledning, hon träffade en ny man och flyttade 40 mil ifrån vänner och familj. En av hennes barn bor hos henne och varannan helg hos pappa, det andra barnet tvärtom. Barnen, syskonen, får även de bara träffas på helgen. Nu funkade det inte med den nya mannen så då tar hon deras barn och lämnar honom och den nya staden för att flyttar tillbaka till vänner och familj 40 mil bort. Nej hon låter ju inte alls självisk. Visst det kanske kan finnas orsaker till hennes handlande, men med den infon som hon gett, hon vill ju inte svara på frågor, så låter hon otroligt självisk. Hon leker med 3 barns och 2 pappers liv och alla ska bara anpassa sig efter vad hon vill göra. Jag skulle aldrig kunna göra så mot mina barn!

Jag kan förstå varför hon vill flytta tillbaka, även om jag inte tycker att det är okej att förstöra barnet anknytning till pappa pundet sätter, men jag kan absolut inte förstå hur hon kunde flytta första gången.
  • Anonym (123)
    1234568 skrev 2016-03-11 18:26:29 följande:

Och vad händer om det blir komplikationer i graviditeten? Om mamman hamnar på sjukhus en längre tid? Vem tar då hand om hennes andra två barn?

Ska dom då skickas 40 mil bort till mormor/morfar/pappan för att mamman ska ligga på sjukhus ensam i en stad där hon inte har något kontaktnät?

Nej, i hennes situation skulle jag gjort exakt samma sak. Flyttat innan barnet är fött. Av många anledningar.

Ts barn sen tidigare bor redan varannan vecka hos mamma och pappa. Dessutom har de delat upp dem så ett barn är hos mamma veckodagar och det andra hos pappa och endast under helgerna träffas syskonen. Så nog skulle barnen kunna bo hos pappan.
  • Anonym (Orolig mamma)

Tack till er som har gett mig vettiga svar, det har hjälpt mig otroligt!

• KingOfKings
    Söderomslottsskogen skrev 2016-03-11 10:15:31 följande:
    Barnets utveckling och anknytning är helt beroende av att dess vårdnadshavare mår tillräckligt bra för att kunna tillgodose barnets behov. Mammans välmående och barnets bästa är samma sak. Dvs prio 1.
    Vilket skitsnack.

TS självfallet ska du inte flytta från pappan till barnet. Det är bara bita i det sura äpplet och stanna kvar och göra det bästa av situationen.
  • KingOfKings

PS jag som far hade stämt dig på boendet i tingsrätt så fort jag skulle på pappaledigheten. Du hade fått pendla 40 mil sedan.

• TeresB
    Anonym (H) skrev 2016-03-10 19:38:31 följande:

Men är du seriös?

Det är TS som planerar att flytta 40 mil från pappan. Förmodligen så har väl pappan sitt liv där de bor nu, alla kan inte flytta så långt bara sådär.

TS är en egoistisk människa som flyttar ifrån sitt barns pappa när barnet ligger i magen. Barnet kommer inte få en rättvis chans att lära känna sin pappa och det är pga TS, ingen annan!

Jag kan hålla med. Pappan kan väl flytta med / efter. Barnet är ju inte fött än så han har väl lite tid på sig.

Vi vet ju inte varför de separerar. Men man kan tänka sig att ts känner att hon som ensamstående behöver ett skyddsnät. Vilket är viktigt för henne och alla barnen. Då kan det vara motiverat att pappan får hänga på.
  • Anonym (:))

Vet den blivande pappan om att du är gravid?

• Anonym (123)
    TeresB skrev 2016-03-11 21:33:26 följande:

Jag kan hålla med. Pappan kan väl flytta med / efter. Barnet är ju inte fött än så han har väl lite tid på sig.

Vi vet ju inte varför de separerar. Men man kan tänka sig att ts känner att hon som ensamstående behöver ett skyddsnät. Vilket är viktigt för henne och alla barnen. Då kan det vara motiverat att pappan får hänga på.

Så pappan som vill närvara kan inte räknas som skyddsnät för bebisen och de andra barnens rutiner och vv boende hos pappan räknas inte alls?
  • Anonym (Kvinna)
    KingOfKings skrev 2016-03-11 20:08:01 följande:

PS jag som far hade stämt dig på boendet i tingsrätt så fort jag skulle på pappaledigheten. Du hade fått pendla 40 mil sedan.

inte alls säkert det skulle gått igenom tingsrätten,mamman har ju vårdnaden och ska leva med barnet,eller hur.
  • TeresB
    Anonym (123) skrev 2016-03-11 21:44:07 följande:

Så pappan som vill närvara kan inte räknas som skyddsnät för bebisen och de andra barnens rutiner och vv boende hos pappan räknas inte alls?

Men pappan kan ju välja att flytta med om han vill vara närvarande.

Vi kan ju mest spekulera eftersom vi inte vet hur deras relation ser ut.

Jag kan tänka mig att de andra barnen kan ha kvar sina tider om det passar även om de bor närmre sin pappa/ mamma. Optimalt vore väl om de alla bodde i samma stad?
  • Anonym (123)
    TeresB skrev 2016-03-11 21:53:26 följande:

Men pappan kan ju välja att flytta med om han vill vara närvarande.

Vi kan ju mest spekulera eftersom vi inte vet hur deras relation ser ut.

Jag kan tänka mig att de andra barnen kan ha kvar sina tider om det passar även om de bor närmre sin pappa/ mamma. Optimalt vore väl om de alla bodde i samma stad?

Jag antar att du är blond.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (123) skrev 2016-03-11 22:03:30 följande:
    Jag antar att du är blond.
    Varför vill du veta vilken hårfärg Teres har?
  • Anonym (123)
    Anonym (Fia) skrev 2016-03-12 07:27:54 följande:

Varför vill du veta vilken hårfärg Teres har?

Det var ingen fråga...
  • Johan75
    Anonym (123) skrev 2016-03-12 10:10:58 följande:
    Det var ingen fråga... smile2.gif
    Varför väljer du att provocera då? 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (irene)

Det kommer ju aldrig att fungera, kommer bli så att barnet aldrig lär känna sin pappa. Relationen kommer rinna ut i sanden inom 5 år, särskilt om han får barn med någon annan.

• Anonym (Föräldrapenning)

Du ska självklart inte skriva på för gemensam vårdnad om ni inte lever tillsammans! Det krånglar ju till det jättemycket vad gäller föräldrapenningen. Han lär ju säkert inte skriva över sina dagar till dej och då står du där, när din hälft är slut. Lämnar du över barnet till honom då, när du måste börja jobba? Han kan ju dessutom vägra att ta ut fp just då, vad gör du då?

• Anonym (M)

Jag tycker du gör helt rätt i att flytta om det är där du har din familj och dessutom ett av dina äldre barn. Håller med som vissa skrivit att du inte heller bör skriva på gemensam vårdnad i början. Hade varit skillnad om barnet redan var fött anser jag.

Det kommer ordna sig! Lycka till!

Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp