• Anonym (Orolig mamma)

Gravid och ska separera - hjälp

Jag är gravid och ska separera med pappan till barnet och ska även flytta till en annan stad. Där har jag pappan till mina andra två barn och min familj.

Då barnet är fött får jag ensam vårdnad men vill ändå att pappan ska få vara delaktig och om jag inte låter han få gemensam vårdnad kan han gå till rätten med det sen. Hur kommer boendesituationen se ut, tror ni? Jag vill att barnet ska bo hos mig i början på heltid för att sedan låta pappan ta mer ansvar och även låta barnet sova över där kanske varannan helg.

Då det handlar om en flytt på 40 mil går inte varannan vecka då barnet blir äldre. Hur tror ni det skulle se ut vid ev. tvist? Skulle de kunna säga att barnet ska bo där mest hos pappan och mindre hos mig? Hur BRUKAR det se ut?

Redan orolig.

• Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp
  • Anonym (123)
    1234568 skrev 2016-03-10 19:33:17 följande:

Pappan kan ju lösa det genom att flytta på sig han med. Varför är det bara mamman som ska tänka på barnets rätt till sin pappa. Pappan kan ju ta lite ansvar för den delen med skulle man tycka.

Haha, ta lite ansvar kan man tycka?? Du skämtar hopas jag.
  • Anonym (H)
    1234568 skrev 2016-03-10 19:33:17 följande:
    Pappan kan ju lösa det genom att flytta på sig han med. Varför är det bara mamman som ska tänka på barnets rätt till sin pappa. Pappan kan ju ta lite ansvar för den delen med skulle man tycka.
    Men är du seriös?

Det är TS som planerar att flytta 40 mil från pappan. Förmodligen så har väl pappan sitt liv där de bor nu, alla kan inte flytta så långt bara sådär.
    TS är en egoistisk människa som flyttar ifrån sitt barns pappa när barnet ligger i magen. Barnet kommer inte få en rättvis chans att lära känna sin pappa och det är pga TS, ingen annan!
  • Pkb
    Anonym (-) skrev 2016-03-10 18:16:53 följande:

hur som helst så är det jävligt wt (white trash) att ha små barnkullar spridda lite här och var.

Men sluta!
  • Anonym (gl)

Om du bestämt dig för att du ska flytta permanent, då ska du göra det innan barnet föds. Kan bli betydligt svårare efteråt, då pappan har mer "makt" att hindra en flytt.

Dela inte vårdnaden, det strular bara till det om ni inte är tillsammans och bor så långt ifrån varandra.
    Umgänget har han såklart rätt till. Men små bebisar skickar man ju inte bort varannan helg till en pappa som bor 40 mil ifrån. Däremot rekommenderar jag att ni försöker göra det möjligt för pappan att träffa bebisen så ofta som möjligt. Även du kan ju resa till honom med bebisen ibland, och vice versa såklart. Det ligger i barnets intresse att få en bra kontakt med pappan.

Med det menar jag att du låter pappan komma in ert hem och hälsa på. För du kan ju säga nej till det. Men då kommer barnet aldrig få en chans att som bebis knyta an med pappan heller. Så var medgörlig angående umgänget.

Det är helt möjligt att vara en delaktig pappa trots avståndet. Mina barn har en pappa som bor utomlands, men han är mycket delaktig i deras liv. Finns skype och sådant som gör det möjligt att vara delaktig. Och just den delen att han kommer några gånger om året och stannar då en längre tid, och bor med barnen och mig (inte det trevligaste för mig, men barnen behöver få ha den kontakten med honom, och ska han bo på hotell så blir det svårt. Blir dels dyrt, och minskar antalet gånger han kan komma, samt så är barnen så små så dom kan inte åka på hotell med honom..för dom känner inte ännu honom på ett sätt så dom skulle vara trygga att åka iväg med honom. )

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-03-10 18:04:56 följande:

Låter jag inte pappan få gemensam vårdnad så går han väl till rätten och det är väl bara onödiga pengar då han kommer få igenom sin rätt ändå? Går han till rätten för att få gemensam vårdnad så beslutar sig väl rätten att han har rätt till det? Då blir det ju likadant ändå.

Har han de pengarna då?

Umgänge kan han ha ändå
  • Anonym (123)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-03-10 20:46:49 följande:

Har han de pengarna då?

Umgänge kan han ha ändå

Vilka pengar? En stämning kostar kring 500 spänn. Varför skulle han inte få betämma om hans barn ska gå i friskola eller kommunal eller om barnet ska få vaccin mot nyaste flunsan eller avstå? Varför tror du att Ts ensam vet bäst?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (123) skrev 2016-03-10 21:05:07 följande:
    Vilka pengar? En stämning kostar kring 500 spänn. Varför skulle han inte få betämma om hans barn ska gå i friskola eller kommunal eller om barnet ska få vaccin mot nyaste flunsan eller avstå? Varför tror du att Ts ensam vet bäst?
    Advokat lär kosta lite mer än 500.

Såna saker kan man ju prata om ändå.

Jag tror inte att TS är dum i huvudet.
    Hon vill att pappan är delaktig.

• Anonym (flytt nu)

Det bästa är att flytta nu, både så att du redan nu kan få stöd under din graviditet av ditt nätverk, men även sedan barnet fötts, samt att du orkar med en flytt bättre nu än med en nyfödd och sedan också att det inte nu finns samma slags hinder att flytta som det kan komma efter att barnet fötts.

Och det är helt förståeligt att flytta till en ort där du har ett nätverk. Detta nätverk gynnar även barnet. Särskilt den första tiden/året när man som förälder har behov av avlastning för att orka för barnets skull. Även barnet behöver ju relationer till närstående. Bra att ha alla sina syskon nära i samma stad.

Jättebra att du har en tanke om att bidra till att hjälpa underlätta för pappan att bygga en god och när anknytning till barnet och vice versa trots att du flyttar.

Det kommer bli bra! Samarbete mellan er föräldrar gynnar alltid barnet.

• Söderomslottsskogen

Helt otroligt vilket kasst bemötande TS fått från de flesta i denna tråd. Unkna åsikter, fördömmande, noll tanke på barnets bästa eller på att detta är känsliga rummet. I princip bara kvinnor som lever för att trycka ner andra kvinnor - med er i världen behövs sannerligen inget patriarkat.

Det jag kommer att skriva nedan handlar enbart om barnets bästa under graviditet och efter förlossningen. Men självklart har TS även rätt att fråga om vad som är det bästa för henne, personligen, alldeles utan hänsyn till varken barn eller barnafäder. Kvinnors välmående räknas också. Ente enbart mäns och barns. Kvinnor ska inte offras för sina anhörigas välbefinnade.

1. Flytta om det är vad du behöver!

Barnet påverkas under graviditeten av hur kroppen den växer i mår, och efter födsel av hur dess huvudsakliga vårdnadshavare mår. En förälder som inte mår bra har svårare att tillgodose sitt barns behov. Därför ska du självklart flytta om det är det du behöver för att må bra. Hur du mår är i detta läge självklart viktigare än hur pappan mår. För ditt mående påverkar barnet i mycket större utsträckning. Det är inte att vara självisk, genom att flytta möjliggör du för så många som möjligt att må så bra som möjligt. Pappan kommer i kläm, men att stanna av hänsyn till honom är oansvarigt genetemot alla andra inblandade.

2. Skriv inte på gemensam vårdnad direkt!

Systemet med föräldrapenning är schizofrent. Det heter att föräldrapenningen är till för barnet. Det heter att föräldrapenning är utformad med att man ska kunna vara ledig i slutet av graviditeten i åtanke. Men samtidigt har den förälder som inte burit eller fött barnet 10 dagar mer än den förälder som faktiskt genomgår graviditet och förlossning.

Du och barnet kommer att bo 40 mil ifrån pappan. Det innebär att han inte kommer att kunna umgås med barnet varje dag och lära känna det på samma sätt som dig. Eftersom ni separerar så skulle han antagligen inte göra det även om ni bodde i samma stad. Han kommer inte ha möjlighet att stå för hälften av barnets omvårdnad under de första åren. Föräldrapenningen finns just för att bekosta barnets omvårdnad under de första åren. Skriver du på gemensam vårdnad innan det att barnet är stort nog för barnomsorgen gör du både dig själv och barnet en enorm otjänst. Även om pappan lovar att skriva över dagar till dig är ni helt utlämnade till hans godtycke. Sätt er inte i den situationen. Förklara lugnt och sakligt att du vill att han ska vara en del av arnets liv, gör upp en plan om umgänge, och att ni skriver på gemensam vårdnad så fort barnet börjat på förskola.

3. Lyssna inte på dem som försöker skrämma dig!

Du kommer inte att förlora boendet för att du flyttat innan barnet fötts. Det skulle inte vara barnets bästa.

Du kommer inte att förlora varken vårdnad eller boende för att du inte skriver på gemensam vårdnad direkt. Det värsta som kan hända är att han stämmer dig och att det går till domstol. Där måste du inte ha en advokat, men vill du ha det täcks det ofta av hemförsäkringen. Du måste inte heller stå på dig om ensam vårdnad där, utan du kan glatt ändra dig till att gå med på gemensam. Eller helt enkelt säga att du i första hand vill ha ensam vårdnad ett tag till, av praktiska skäl, men i andra hand kan änka dig gemensam vårdnad. Om du kan tänka dig gemensam vårdnad kommer inte pappan få ensam vårdnad. Det skulle inte vara barnets bästa.

• Söderomslottsskogen
    Anonym (H) skrev 2016-03-10 19:38:31 följande:
    Men är du seriös?

Det är TS som planerar att flytta 40 mil från pappan. Förmodligen så har väl pappan sitt liv där de bor nu, alla kan inte flytta så långt bara sådär.
    TS är en egoistisk människa som flyttar ifrån sitt barns pappa när barnet ligger i magen. Barnet kommer inte få en rättvis chans att lära känna sin pappa och det är pga TS, ingen annan!
    TS är en helt normal människa, som förstår att hennes välbefinnade har väldigt stor påverkan på barnet hon bär.

Pappan och mamman vill bo i olika städer. Båda mår bäst i "sin" stad. Barnet mår bäst om mamman mår bra. Ska någon offra sig och flytta till den andres stad är det självklart pappan. Hur barnet mår är viktigare än vem som sa "pax för min stad" först.

Egoistiskt vore väl om pappan skulle tvinga mor och barn att stanna i en stad där de båda far illa? Eller är en man värd så mycket mer än en kvinna och ett barn i dina ögon?
Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp