• Anonym (Orolig mamma)

Gravid och ska separera - hjälp

Jag är gravid och ska separera med pappan till barnet och ska även flytta till en annan stad. Där har jag pappan till mina andra två barn och min familj.

Då barnet är fött får jag ensam vårdnad men vill ändå att pappan ska få vara delaktig och om jag inte låter han få gemensam vårdnad kan han gå till rätten med det sen. Hur kommer boendesituationen se ut, tror ni? Jag vill att barnet ska bo hos mig i början på heltid för att sedan låta pappan ta mer ansvar och även låta barnet sova över där kanske varannan helg.

Då det handlar om en flytt på 40 mil går inte varannan vecka då barnet blir äldre. Hur tror ni det skulle se ut vid ev. tvist? Skulle de kunna säga att barnet ska bo där mest hos pappan och mindre hos mig? Hur BRUKAR det se ut?

Redan orolig.

• Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp
  • Anonym (-)

Hur kunde du lämna dina tidigare barn och din familj hela 40 mil bort då? För att flytta ihop med den killen du nu ska ha barn med?

• Anonym (-)
    Felizia skrev 2016-03-10 18:13:37 följande:

Hur har det fungerat med vårdnad vad gäller dina äldre barns pappa? I nuläget bor ju han 40 mil bort... Hur gamla är de barnen och vilket umgänge har de haft med sin pappa?

Aha, ja, så kan det ju vara; att mamman tog med sig dem till den nya killen.
    Eller att hon "övergav" dem i den gamla staden?
  • Anonym (nja)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-03-10 18:08:56 följande:

Då jag har mina barns pappa 40 mil bort och min egna familj där, så motiverar det mig Inte att stanna här. Är det verkligen så konstigt? Mammans välmående är inte prio 1?

Så du har alltså gjort ser två gånger? Flyttat 40 mil ifrån dina barns pappa? Själviskt.

Som sagt stämmer han dig på vårdnaden i framtiden så är det troligt att du skulle få behålla den då det blir problem med papper och underskrifter m.m. om ni bor så långt ifrån. Men umgänget kommer du inte ifrån. Hur ska du lösa det? Barnet är för litet att sova över hos honom ensam, dom behöver träffas ofta för att bygga upp en relation. Men hur om du bor 40 mil bort?
  • Anonym (-)

hur som helst så är det jävligt wt (white trash) att ha små barnkullar spridda lite här och var.

• Anonym (Orolig mamma)
    Felizia skrev 2016-03-10 18:13:37 följande:

Hur har det fungerat med vårdnad vad gäller dina äldre barns pappa? I nuläget bor ju han 40 mil bort... Hur gamla är de barnen och vilket umgänge har de haft med sin pappa?

Vi har varsitt barn nu. Sen ses båda syskonen på helgerna varannan helg hos oss.
  • Anonym (Orolig mamma)

/cry

• Anonym (Orolig mamma)

Tack till alla som svarat <3

• Anonym (123)
    Anonym (vårdnad) skrev 2016-03-10 18:09:35 följande:

Pappan kan inte tvinga sig till vårdnad om barnet. Däremot umgänge med barnet.

Det är klart att pappan kan få vårdnad även om mamman inte vill det.
  • 1234568
    Anonym (123) skrev 2016-03-10 17:53:14 följande:
    Nej. Hur tänker du lösa barnets rätt till umgänge med sin pappa?
    Pappan kan ju lösa det genom att flytta på sig han med. Varför är det bara mamman som ska tänka på barnets rätt till sin pappa. Pappan kan ju ta lite ansvar för den delen med skulle man tycka.
  • Anonym (123)
    Anonym (vårdnad) skrev 2016-03-10 18:09:35 följande:

Pappan kan inte tvinga sig till vårdnad om barnet. Däremot umgänge med barnet.

Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-03-10 18:08:56 följande:

Då jag har mina barns pappa 40 mil bort och min egna familj där, så motiverar det mig Inte att stanna här. Är det verkligen så konstigt? Mammans välmående är inte prio 1?

Sant. Mammans välmående är inte prio 1. Barnets bästa är prio 1.
Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp