• Anonym (123)

Gravid och ska separera - hjälp

Det är helt omöjligt att svara på. Om han stämmer dig i framtiden så kan boendet bli hos vem som helst av er. Att barnet bor med dig första tiden är relativt självklart. Att du valt att flytta så långt kan vara en nackdel i en tvist.

• Anonym (123)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-03-10 17:45:35 följande:

Angående tvist så underlättar det väl om jag flyttar innan barnet är fött.

Nej. Hur tänker du lösa barnets rätt till umgänge med sin pappa?
  • Anonym (123)
    Anonym (vårdnad) skrev 2016-03-10 18:09:35 följande:

Pappan kan inte tvinga sig till vårdnad om barnet. Däremot umgänge med barnet.

Det är klart att pappan kan få vårdnad även om mamman inte vill det.
  • Anonym (123)
    Anonym (vårdnad) skrev 2016-03-10 18:09:35 följande:

Pappan kan inte tvinga sig till vårdnad om barnet. Däremot umgänge med barnet.

Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-03-10 18:08:56 följande:

Då jag har mina barns pappa 40 mil bort och min egna familj där, så motiverar det mig Inte att stanna här. Är det verkligen så konstigt? Mammans välmående är inte prio 1?

Sant. Mammans välmående är inte prio 1. Barnets bästa är prio 1.
  • Anonym (123)
    1234568 skrev 2016-03-10 19:33:17 följande:

Pappan kan ju lösa det genom att flytta på sig han med. Varför är det bara mamman som ska tänka på barnets rätt till sin pappa. Pappan kan ju ta lite ansvar för den delen med skulle man tycka.

Haha, ta lite ansvar kan man tycka?? Du skämtar hopas jag.
  • Anonym (123)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-03-10 20:46:49 följande:

Har han de pengarna då?

Umgänge kan han ha ändå

Vilka pengar? En stämning kostar kring 500 spänn. Varför skulle han inte få betämma om hans barn ska gå i friskola eller kommunal eller om barnet ska få vaccin mot nyaste flunsan eller avstå? Varför tror du att Ts ensam vet bäst?
  • Anonym (123)
    1234568 skrev 2016-03-11 18:26:29 följande:

Och vad händer om det blir komplikationer i graviditeten? Om mamman hamnar på sjukhus en längre tid? Vem tar då hand om hennes andra två barn?

Ska dom då skickas 40 mil bort till mormor/morfar/pappan för att mamman ska ligga på sjukhus ensam i en stad där hon inte har något kontaktnät?

Nej, i hennes situation skulle jag gjort exakt samma sak. Flyttat innan barnet är fött. Av många anledningar.

Ts barn sen tidigare bor redan varannan vecka hos mamma och pappa. Dessutom har de delat upp dem så ett barn är hos mamma veckodagar och det andra hos pappa och endast under helgerna träffas syskonen. Så nog skulle barnen kunna bo hos pappan.
  • Anonym (123)
    TeresB skrev 2016-03-11 21:33:26 följande:

Jag kan hålla med. Pappan kan väl flytta med / efter. Barnet är ju inte fött än så han har väl lite tid på sig.

Vi vet ju inte varför de separerar. Men man kan tänka sig att ts känner att hon som ensamstående behöver ett skyddsnät. Vilket är viktigt för henne och alla barnen. Då kan det vara motiverat att pappan får hänga på.

Så pappan som vill närvara kan inte räknas som skyddsnät för bebisen och de andra barnens rutiner och vv boende hos pappan räknas inte alls?
  • Anonym (123)
    TeresB skrev 2016-03-11 21:53:26 följande:

Men pappan kan ju välja att flytta med om han vill vara närvarande.

Vi kan ju mest spekulera eftersom vi inte vet hur deras relation ser ut.

Jag kan tänka mig att de andra barnen kan ha kvar sina tider om det passar även om de bor närmre sin pappa/ mamma. Optimalt vore väl om de alla bodde i samma stad?

Jag antar att du är blond.
  • Anonym (123)
    Anonym (Fia) skrev 2016-03-12 07:27:54 följande:

Varför vill du veta vilken hårfärg Teres har?

Det var ingen fråga...
Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp